اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست انجمن غارنوردی کردستان:

پاکسازی غارها اولویت انجمن غارنوردی کردستان است

خبرگزاری فارس: سرپرست انجمن غارنوردی و غارشناسی استان کردستان گفت: پاکسازی، نقشه‌برداری و ترویج ورزش غارنوردی از اولویت‌های این انجمن در استان است.

پاکسازی غارها اولویت انجمن غارنوردی کردستان است
آرش یاسمین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: استان کردستان نخستین استان در سطح کشور است که مجوز غارنوردی و غارشناسی از سازمان میراث فرهنگی کشور دریافت نموده است.
وی در ادامه بیان داشت: کانون غارنوردی و غارشناسی آرش استان کردستان در سال 1357 تاسیس و در سال 1378 به صورت انجمن به ثبت رسیده است.
یاسمن‌پور مهم‌ترین هدف انجمن غارنوردی استان کردستان را ترویج و گسترش این رشته ورزشی در استان از راه‌های عضوگیری به صورت فعال از افراد علاقه‌مند، برگزاری همایش‌های مرتبط در استان و نقشه‌کشی غارها و شناساندن آنها به مردم است.
به گفته سرپرست انجمن غارنوردی و غارشناسی استان کردستان، حدود 35 تا 40 غار در سطح استان وجود دارد که 16 عدد این غارها به صورت کامل نقشه‌برداری شده است.
وی یادآور شد: انجمن استان در حال حاضر یک نفر مربی دارد و علاوه بر هیئت مدیره، 20 نفر عضو فعال دارد که دو نفر آنها مدرک کارآموزی کشوری دارند و عضو غارنوردان کشور هستند.
وی به تجهیزات و امکانات این انجمن اشاره کرد و افزود: با توجه به مردمی بودن این رشته ورزش بیشتر تجهیزات توسط خود اعضا تهیه می‌شود و در بعضی از برنامه‌ها میراث فرهنگی با ما همکاری خاصی داشته است.
یاسمین‌پور به پیمایش‌های بزر‌گ‌تر انجمن غارنوردی و غارشناسی کردستان اشاره کرد و گفت: در 29 شهریور ماه جاری همایش کشوری در تهران برگزار خواهد شد که در این همایش یک نفر از اعضای انجمن استان حضور دارد و غارهای کردستان را مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند داد.
وی به برگزاری یک دوره آموزش غارنوردی از طرف فدراسیون در کردستان خبر داد و افزود: بیشتر کلاس‌های مرتبط با غارنوردی گذرانده شده و دوره‌های بین‌اللملی برگزار خواهد شد.    
وی با بیان اینکه دوم مهرماه مصادف با 24 سپتامبر را در کشور روز غار پاک نامیده شده است بیان داشت: ما با همکاری انجمن غارنوردان و غارشناسان کشور قصد داریم این روز را در یوآراس به عنوان روز جهانی پاکسازی غارها به پیشنهاد ایران اسلامی به ثبت برسانیم.
سرپرست انجمن غارنوردی و غارشناسی استان کردستان خاطرنشان کرد: مراسم روز غار پاک به پیشنهاد انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران برای دومین سال پیاپی، دوم مهر ماه سال جاری برگزار می‌‌شود.
وی در ادامه افزود: انجمن غارنوردان و غارشناسان کردستان با همکاری غارنوردان توانستند سال گذشته غار صلوات‌آباد را پاکسازی کنند و در سال جاری نیز غار گلستانه بزرگ‌ترین غار استان که چهارم شهریور ماه سال گذشته پیمایش و نقشه‌برداری شده است، با سرپرستی بهار زنگی‌بند پاکسازی خواهد شد.
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری میراث فرهنگی استان کردستان، از بی‌توجهی سایر مسئولان استان به این رشته ورزشی اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان و کارکنان ادارات، به ویژه تربیت بدنی به این رشته ورزشی همانند سایر رشته‌های ورزشی شد.
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول