اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر جیرفت خبر داد:

افشای پشت پرده سریال «شهر دقیانوس»

خبرگزاری فارس: عضو شورای اسلامی شهر جیرفت گفت: صدا و سیمای مرکز کرمان با تنگ‌نظری که به شهرستان جیرفت دارد، تلاش در تخریب هرچه بیشتر مناطق جنوبی کرمان به ویژه جیرفت را با تولید و پخش سریال "شهر دقیانوس" دارد.

افشای پشت پرده سریال «شهر دقیانوس»
عبدالمجید سالاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت در پی پخش سریال «شهر دقیانوس» که به گفته برخی از نخبگان این شهرستان تیشه به ریشه فرهنگ 7 هزار ساله این منطقه که تمدن‌های کهن جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داده، زده است، خطاب به مدیرکل صدا و سیمای مرکز کرمان اظهار داشت: چرا هرچه بدبختی، هرج و مرج و بزهکاری را که ممکن است با نسبت دادن به مردم شریف جیرفت به روی آنتن می‌برید، در حالی که نمونه این معضلات و مشکلات شرم‌آور در دیگر نقاط پررنگ‌تر و مشهودتر است.
وی با اشاره به اینکه چرا نباید یکی از معاونان شما از میان تحصیل‌کردگان و فرهیختگان جنوب استان کرمان باشد، افزود: آمار استعمال مواد مخدر در جیرفت بسیار ناچیز است در حالی که در فیلم شهر دقیانوس تلاش شده است تا جوانان جیرفتی را افرادی معتاد، لاابالی و بزهکار معرفی کند.
سالاری با اشاره به زننده بودن این سریال از زوایای مختلف تصریح کرد: صدا و سیما با پخش این سریال فرهنگ و تمدن چند هزار ساله جیرفت را زیر سؤال برده است.
وی بیان کرد: من تمام اتفاقات افتاده را از چشم مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان می‌بینم زیرا ایشان تاکنون نتوانسته است مزایا و خوبی‌های جنوب و مردم ولایی و خونگرم آن را ببیند و همیشه از دریچه نگاه تنگ‌نظرانه خود به آن نگریسته است.
سالاری با اشاره به اینکه بنده با عنوان پزشک ورزشی در شهرستان جیرفت نیز خدمت کرده‌ام، بیان کرد: بارها در مسابقات فوتبال تیم‌های جیرفتی را همراهی کرده‌ام و شاهد بوده‌ام که در مسابقاتی که به میزبانی جیرفت برگزار می‌شد، کوچک‌ترین اهانتی به دیگر تیم‌های حاضر در مسابقات صورت نمی‌گرفت، اما بارها شاهد مظلوم بودن بچه‌های جیرفتی بوده‌ام.
وی گفت: برگزاری تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری در جیرفت نیز نمونه‌ای از فرهنگ و قابلیت‌های جیرفت و مردم آن بود که بازیکنان خارجی و داور بین‌المللی کره‌ای حاضر در تور بارها عنوان داشتند که شهر جیرفت شهری بسیار زیبا و دارای مردمی با فرهنگ و مهمان‌نواز است.
سالاری با طرح این سؤال که فرهنگ چیست، خاطرنشان کرد: برخی تلاش دارند با این حرکت‌های سازماندهی شده، معضلات فرهنگی خود را بپوشانند و به همین دلیل به فرهنگ ما که قدمتی هزاران ساله دارد، توهین می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه جوانان این شهرستان، مذهبی، با ایمان و سالم هستند و آمار معضلات اخلاقی در جیرفت بسیار ناچیز است، اذعان کرد: زنان جیرفتی نیز افرادی مؤمن و باسواد هستند، همانگونه که حجاب در جیرفت بسیار پررنگ‌تر از دیگر نقاط است و چنین زنانی، فرزندان سالم، متعهد و آشنا به علوم روز دنیا را به عرصه‌های مهم کشوری و بین‌المللی تقدیم کرده‌اند.
سالاری به جوانانی مانند پوریا درینی استاد بزرگ شطرنج و افتخار کشور ایران و علیرضا کهوری داور بین‌المللی فوتبال در عرصه‌های ورزشی اشاره و عنوان کرد: در این فیلم جوان جیرفتی حتی فرهنگ استفاده از حمام را ندارد و شیوه استفاده از عطر و دستگاه سی‌دی را نمی‌داند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان کرد: این در حالیست که حتی قبل از ورود این لوازم و دستگاه‌ها به تهران بزرگ به واسطه نزدیکی با خلیج‌فارس، جوانان جیرفتی از بهترین مارک‌های لوازم بهداشتی و صوتی و تصویری بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه جیرفت نخستین شهری بود که تلفن ماهواره‌ای به آن وارد شد، افزود: با چه مدرک و استدلالی جوانان ما را متحجر، خشن و بی‌عاطفه نشان دادند.
سالاری تصریح کرد: چرا صدا و سیما تصاویر خشکسالی در هند کوچک ایران را که مردم آن، نه به گویش آبادانی تکلم می‌کنند و نه لباس بلوچی بر تن دارند را منعکس نمی‌کند و حتی اخبار منطقه را با تأخیر چند روزه پخش می‌کند.
وی با اشاره به پوشش ندادن کسب رتبه‌های برتر توسط نخبه‌های جیرفتی در عرصه‌های مهم توسط رسانه ملی بیان کرد: چند سال پیش برای راه‌اندازی و شکل گرفتن دفتر خبری صدا و سیما در این شهرستان رنج‌های بسیاری متحمل شدیم که همه اینها علامت لجاجت شخصی با منطقه جیرفت است.
سالاری با توجه به این مطالب بیان کرد: از مسئولان کشوری می‌خواهیم تا هرچه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی کنند.
وی گفت: در زمان جنگ تحمیلی فرماندهان جنگ عمدتا جنوبی بودند، حتی در پست‌های خطیر به انقلاب خدمت کرده‌اند، اما برخی خواستار آن هستند که جنوبی‌ها به چاپلوسی و تملق آنها بپردازند و از پیشرفت و استقلال آن واهمه دارند.
سالاری با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده صدا و سیمای کرمان، کارگردان و دیگر عوامل سریال توهین‌آمیز «شهر دقیانوس» خاطرنشان کرد: در این نشست این افراد از شورای شهر و شهرداری خواستند تا در زمینه تأمین بخشی از بودجه سریال همکاری کنند.
وی اذعان کرد: ما بنا به رسم مهمان‌نوازی و خوش‌آمدگویی تمام تلاش خود را در تأمین امکانات مورد نیاز برای ساخت این سریال که دست‌پخت افراد مغرض پشت پرده و دشمنان قسم‌خورده جیرفت بود به کار بستیم، غافل از اینکه فرهنگمان دستخوش تبر هیزم‌شکنانی شده است که معنای سرسبزی و طبیعت را درک نمی‌کنند.
سالاری عنوان کرد: در آن جلسه کذایی بنده، میرمحمودی و میرکهنوج از اعضای شورای شهر تأکید کردیم که در این سریال شهدای جیرفت، مکان‌های فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گیرد، اما در نخستین برداشت از جیرفت، ورودی شهر را که افتخار ما در زمره زیباترین ورودی‌های شهر در کشور قرار دارد، از فیلم حذف کرده‌اند.
عضو شورای اسلامی شهر جیرفت اذعان کرد: جیرفت هنرمندانی توانا و مشهور مانند رضا ایرانمنش دارد، اما در این فیلم هنرپیشه‌های بومی منطقه هیچ جایگاهی ندارند و یک فرد غیربومی با لهجه آبادانی به ایفای نقش جیرفتی می‌پردازد.
وی افزود: چرا کارگردان در این فیلم دائم از لوکیشن‌های مخروبه و ساختمان‌های در حال تخریب استفاده کرده است و اینکه جلوه‌های گردشگری جیرفت در کدام قسمت فیلم لحاظ شده‌اند.
سالاری تصریح کرد: طراح صحنه و لباس این سریال به چه دلیل فرهنگ جیرفت را کاملا نادیده گرفته است و تلاش در تخریب فرهنگ و سنن تاریخ ما داشته است.

* هنرمند جیرفتی: سریال "شهر دقیانوس" یک غم‌نامه است
عبدالرضا حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت با ابراز تأسف از بی‌حرمتی شبکه ملی به مردم جیرفت اظهار داشت: این سریال واقعا مایه تأسف است و به یک غم‌نامه در منطقه بدل شده است، به طوریکه مردم دیگر به رسانه‌ها بی‌اعتماد شده‌اند.
وی بیان کرد: تاکنون چند قسمت پخش شده این سریال جز اهانت و درشت‌نمایی مسائلی مانند بزهکاری، اعتیاد و ناامنی چیزی دربر نداشته است.
حسینی تصریح کرد: همه ما با شوق فراوان و مضاعف منتظر پخش این سریال بودیم و انتظار داشتیم که آینه‌ای باشد از تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی مردمان سختکوش جیرفت‌زمین، اما همان قسمت‌های اول آب سردی بر آتش اشتیاق وافر ما ریخت.
وی بیان کرد: به راستی مدیران و مسئولان صدا و سیمای مرکز استان در کجای تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم ایستاده بودند که هجوم چنگیزگونه این آقایان را به فرهنگ و تمدن چند هزارساله‌مان ندیدند.
حسینی بیان کرد: نه تنها در این سریال اثری از گویش‌های غنی، شیرین و مختلف جیرفت نیست، بلکه به دلیل آگاهی نداشتن به اشتباه به سایر گویش‌های کشور پیوند داده شده است.

* کارشناس ادبیات فارسی: تولید سریال"شهر دقیانوس" خیانت به تمدن ایران است
رحیم مشایخی‌زاده کارشناس ادبیات فارسی نیز در این گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در مراسم ختم منوچهر جیرفتی مشاهده می‌کنیم که مهمانان با پوششی غیرجیرفتی و طبق رسوم مردم حوزه سیستان و بلوچستان با یکدیگر مصافحه شانه به شانه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در این فیلم از لهجه غلیظ آبادانی و استان‌های غربی کشور استفاده شده است که واقعا جای تعجب دارد، گفت: با ساخت این سریال به اصطلاح فرهنگی، بزرگ‌ترین خیانت‌ها به حوزه فرهنگ و تمدنی که تاریخ بین‌النهرین را متحول کرده، شده است.
مشایخی‌زاده خاطرنشان کرد: آنان حتی حرمت نان و نمک را هم نگه نداشتند و تمام شخصیت‌های انسانی این حوزه را زیر سؤال برده‌اند.
وی بیان کرد: آقایان رسانه‌ای بدون شناخت فرهنگ و در نظر گرفتن اصل تمدن که ریشه آن از این مرز و بوم گرفته شده است با استفاده ابزاری از صنعت فیلمسازی فرهنگ کهن و غنی جیرفت را خدشه‌دار کردند و دل مردم جیرفت را به درد آوردند.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول