اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور عشایر فردوس:

خشکسالی مهم‌ترین مشکل عشایر فردوس است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور عشایر شهرستان فردوس با تاکید بر توجه به عشایر گفت: خشکسالی مهم‌ترین مشکل عشایر فردوس است.

خشکسالی مهم‌ترین مشکل عشایر فردوس است
ولی‌الله داروغه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فردوس اظهار داشت: این شهرستان دارای 959 خانوار عشایر با جمعیت 5 هزار و 236 نفر است که در قالب پنج کانون اسکان به دامداری مشغول هستند.
وی با اشاره به اینکه زندگی عشایر به دام بستگی دارد، افزود: خشکسالی پیاپی، ارزانی قیمت دام و افزایش قیمت علوفه سبب شده است که تولیدات دامی عشایر کاهش و معیشت آنان با مشکل مواجه شود.
داروغه تصریح کرد: شهرستان فردوس دارای 69 محله عشایری و پنج کانون اسکان عشایر شامل کجه، چاهنو، ابراهیم آباد و طاهرآباد، آبدکی و انارون است که بیشترین عشایر با جمعیت 167 خانوار در کانون کجه اسکان دارند.
رئیس اداره امور عشایر فردوس یادآور شد: عشایر شهرستان فردوس در 60 درصد عرصه شهرستان ییلاق و قشلاق می‌کنند و به پرورش دام در مناطق مختلف عشایری مشغول هستند.
وی از اجرای طرح انتقال آب شرب انسان و دام از محله عشایری چاه پلند به قله آونج خبر داد و گفت: فاز نخست این طرح در سال 85 با صرف اعتبار 60 میلیون تومان در 10 کیلومتر از روستای کجه به چاه پلند اجرا شد.
داروغه افزود: مطالعات فاز دو این طرح در سال جاری انجام و مقرر شده تا با اختصاص اعتبار لازم از محل اعتبارات ملی، این طرح در ردیف پروژه‌های اولویت دار سال جاری قرار گیرد.
رئیس اداره امور عشایر فردوس تصریح کرد: فاز دو طرح آبرسانی از محله عشایری چاه پلند به قله آونج در 12 کیلومتر اجرا و برای اجرای این طرح مبلغ 100 میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به اینکه قله آونج در مرز شهرستان فردوس و بشرویه قرار دارد، یادآور شد: دسترسی مداوم عشایر منطقه به آب شرب، استقرار عشایر در منطقه و حفاظت از منابع طبیعی از جمله اهداف مورد نظر در اجرای این طرح است.
داروغه گفت: با اجرای طرح آبرسانی به قله آونج، علاوه بر فواید اقتصادی، امنیتی و اجتماعی این طرح، بیش از 15 هزار راس دام و 167 خانوار منطقه عشایری کجه و چاهنو که مرتع دام آنها در این محل قرار دارد، از آب شرب برخوردار می‌شوند.
رئیس اداره امور عشایر فردوس آبرسانی سیار به مناطق عشایرنشین، مرمت و بهسازی چاه‌های مالداری، مرمت و آسفالت راه‌های عشایری و احداث انبار ذخیره علوفه در محله‌های عشایری را از جمله فعالیت‌های این اداره در راستای حمایت از عشایر شهرستان عنوان کرد.
وی افزود: در حال حاضر کانون‌های اسکان عشایر شهرستان فردوس از امکاناتی نظیر، برق، آب، تلفن، خانه بهداشت، خانه عالم، حمام و مسجد برخوردار هستند.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول