اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان عشایر:

عشایر در تهیه علوفه با مشکل روبه‌رو هستند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان عشایر ایران گفت: اگرچه عشایر به صورت عرف در مناطقی اسکان دارند که باید از نظر آب و علوفه کافی باشد اما خشکسالی سال‌های اخیر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.

عشایر در تهیه علوفه با مشکل روبه‌رو هستند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، جهانشاه صدیق در گردهمایی مشترک سه روزه مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر ایران که در محل مجتمع شهید کسائی تبریز برگزار شده بود، با بیان اینکه یکسان سازی نرخ آرد به زیان جامعه عشایر است، اظهار داشت: نامه‌ای به ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها در این مورد نوشته شده و شایسته است از طریق استانداریها نیز در این مورد اقداماتی صورت پذیرد.
وی با اشاره به اثرگذاری جامعه عشایر در اقتصاد کشور گفت: در حال حاضر 80 هزار تن گوشت تولیدی کشور  (23 درصد)  و 500 هزار تن شیر و 35 درصد تولیدات صنایع دستی در جامعه عشایر تولید میشود.
صدیق در مورد مشکلات تأمین علوفه جامعه عشایر تصریح کرد: اگرچه آنها به صورت عرف در مناطقی اسکان دارند که از نظر آب و علوفه کافی باشد اما به هر حال خشکسالی سال‌های اخیر مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده که سال گذشته مجبور به توزیع 100هزار تن علوفه در جامعه عشایر شدیم.
وی با بیان اینکه طبق برنامه پنج ساله پنجم توسعه قرار است 30 هزار خانوار جامعه عشایر در روستاها اسکان یابند، ادامه داد: طی برنامه‌های گذشته تاکنون 70 هزار خانوار اسکان یافته‌اند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران از طرح انجام فعالیت‌های زراعی، باغبانی، شیلات، تولید محصولات گلخانه‌ای و زنبورداری را همراه با تولید دام در جامعه عشایری در آینده عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ها برای پایداری تولید در جامعه عشایری و تأثیرگذاری آنها در رشد اقتصادی جامعه انجام میگیرد چرا که در آینده عشایر نمیتوانند دامدار محض باشند بنابراین باید در زنبورداری، زراعت، پرورش ماهی و گلخانه‌های سبزی و صیفی فعال باشند.
وی با بیان اینکه عشایر کشور 25 درصد واحد دامی، 20 درصد تولیدات مواد پروتیینی، 35 درصد صنایع دستی کشور و سالانه 500 هزار تن شیر تولید میکنند و نقش مرزبانان کشور و حافظان خاک میهن در مناطق دورافتاده را ایفا میکنند، ادامه داد: افزایش آگاهی عشایر نسبت به دانش روز و بهره‌برداری بهینه از فرصت‌ها مهم‌ترین راهبرد توسعه و پیشرفت این قشر است. 
صدیق از اختصاص 35 درصد تولید صنایع دستی کشور به عشایر خبر داد و گفت: از جمعیتی با این مشخصه تولیدی بالا و نقش‌آفرینی در اقتصاد ایران نباید غفلت کرد و چشم پوشید و باید با برنامه‌ریزیهای دقیق و کارشناسانه آن را تقویت کرد.
وی، فعال کردن دستگاه‌های مرتبط برای ارائه خدمات به عشایر همچنین انعکاس مسائل و مشکلات عشایر به مسئولان استان‌ها را را از وظایف مدیران استان‌ها ذکر کرد و افزود: مدیران امور عشایر نباید در کار شرکت‌های تعاونی عشایر دخالت کنند بلکه باید شرکت‌ها را مدیریت کنند تا بتوانند کارآیی آنها را در اشتغالزایی بالا ببرند.
رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه اعتبارات امسال سازمان عشایر کشور نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: ولی هنوز با کمبود اعتبارات مواجه هستیم که امید است این میزان اعتبار به طور 100 درصد اختصاص پیدا کند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول