اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین:

گسست‌ها مشکل ما در حوزه فرهنگ است

خبرگزاری فارس: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به لزوم توجه به خلاهای فرهنگی گفت: در تهاجم فرهنگی باید خلاهای فرهنگی را به صورت درست و منطقی، پر کرد و ما در بحث فرهنگ در این گسست‌ها مشکل داریم.

گسست‌ها مشکل ما در حوزه فرهنگ است
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، بیان کرد: حوزه فرهنگ، یکی از حوزه‌های مهم، حساس، حیاتی و کلیدی در هر جامعه‌ای است و جامعه‌شناسان تعریف مختلفی برای فرهنگ دارند که بر اساس یکی از تعاریف جامع، فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، سنن، اعتقادات، حقوق و ارزش‌های حاکم در جامعه است.
وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های نرم‌‌افزاری بشر در طول تاریخ فرهنگ است، همانگونه که مجموعه فعالیت‌های سخت‌افزاری بشر تمدن نامیده می‌شود و هر زمانی شاهد فرهنگ پویا و زنده در جامعه بودیم خروج آن نیز تمدنی بالنده و شکوفا بوده است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین حوزه فرهنگ را زیربنای همه حرکت‌های اجتماعی دانست و افزود: حوزه فرهنگ اهمیت بسیار بالایی دارد و انقلاب اسلامی ما نیز انقلاب فرهنگی بود به طوری که معنویت را احیا کرد و معمار این انقلاب شخصیتی برجسته بود که در مکتب امام صادق (ع) تربیت یافته بود و این انقلاب تحولی را در دنیا موجب شد.
 
* جامعه تشنه انسان‌های خلاق است
وی با اشاره به نقش فرهنگ در تربیت انسان‌های موثر در جامعه تصریح کرد: حوزه فرهنگ بسیار حساس است زیرا می‌خواهد انسان تربیت کند و تربیت انسان مهمترین سرمایه اجتماعی است و این موضوع از آن جهت بسیار اهمیت دارد که امروز نیروی انسانی حرف نخست را می‌زند و منظور از نیروی انسانی، نیرویی است که تولید فکر می‌کند.
نعمت‌اللهی به نوع تعامل انسان‌ها با فرهنگ اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه فرهنگ انسان‌ها تعامل‌های مختلفی دارند، به طوری که تعامل یک دسته از انسان‌ها با فرهنگ برای پوشش دادن نیازهای درونی و امیال نفسانی است و فرهنگ را بر اساس نظر خود تفسیر می‌کنند، عده‌ای نیز ارتباط‌شان با فرهنگ انزواطلبانه است و دسته سوم نیز منتقد هستند به این معنا که به جز انتقاد چیزی نمی‌دانند و در واقع بنا ندارند که نیمه پر لیوان را ببینند.
وی اعلام کرد: دسته چهارم انسان‌های خلاق، پویا، متفکر، اندیشمند و با دغدغه هستند که جامعه تشنه چنین انسان‌هایی است و جامعه می‌تواند این نوع افراد را در خود جای دهد و اینها برای جامعه لازم هستند و چنین انسان‌هایی را باید تربیت و تولید کرد.
 
* گسست‌ها مشکل ما در حوزه فرهنگ است
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به دغدغه رهبری در حوزه فرهنگ عنوان کرد: رهبری می‌فرمایند مهندسی فرهنگ و این دغدغه را دارند و روی این موضوع نیز صحبت می‌کنند، مهندسی فرهنگ به معنای چیدمان یک پازل است که نهادهای فرهنگی کار خود را انجام دهند و هدفمند حرکت کنند و تربیت انسان زمانی روی می‌دهد که این پازل درست چیده شود.
وی ادامه داد: رهبری ابتدا بحث تهاجم فرهنگی، سپس شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و بعد جنگ نرم را مطرح کردند و این واقعیت‌های اجتماعی است و امروز تهاجم فرهنگی مبدل به جنگ نرم شده است و از شبکه‌های ماهواره‌ای تا تکنولوژی‌های مختلف را بشر استفاده می‌کند که در این بین آیا در تهاجم فرهنگی برای خلا فرهنگی نیز فکری شده است.
نعمت‌اللهی تأکید کرد: در تهاجم فرهنگی، خلاهای فرهنگی را باید پر کرد و این امر نیز باید درست و منطقی صورت گیرد و ما در بحث فرهنگ در این گسست‌ها مشکل داریم و در این حوزه باید از همه امکانات و ابزار استفاده شود.
 
* برگزاری جشنواره دین در مطبوعات محلی
وی در ادامه با اشاره به حساسیت کار در حوزه فرهنگ دینی گفت: ما می‌خواهیم در حوزه فرهنگ دینی حرکت کنیم که ظرافت خاص خود را دارد و بسیار دقیق است چراکه با باورها سروکار دارد و جای این باورها در ذهن است و ارزش ارتباطی مستقیم با باور دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: اگر این باورها بر اساس احساسات شکل گرفته باشد، کف روی آب است و ارزش‌های مولد آن نیز ماندگار نیست ولی باورهایی که پشتوانه عقلانی و منطقی دارد ماندگار هستند و قلم زدن در این حوزه مهم است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این امر یکی از برنامه‌های ما در استان قزوین برگزاری جشنواره دین در مطبوعات محلی است که از مطبوعات استان می‌خواهیم ستونی را به این امر اختصاص دهند و در این حوزه قلم بزنند البته در حوزه دین هر کسی نمی‌تواند قلم بزند زیرا معنای روایت و آیه را باید اهلش تفسیر کند.
 
* عرفان اسلامی را باید به دنیا معرفی کنیم
نعمت‌اللهی اضافه کرد: حوزه دین ظریف است و سازمان تبلیغات در حوزه فرهنگ دینی می‌خواهد حرکت کند و همین امر رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید از همه ابزارها استفاده شود و من فضای سنتی را باور دارم ولی نباید فضای مدرن را فراموش کنیم.
وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای در جذب جوانان یادآور شد: شبکه‌های نجات، محبت و شبکه‌های ماهواره‌ای که ترویج مسیحیت می‌کنند، کف معنویت را گرفتند و سقف معنویت را رها کردند بنابراین ما باید آموزه‌های دینی را منطقی‌تر مطرح کرده و «نه» و «آره» را به صورتی منطقی‌تر بیان کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین عنوان کرد: سایت‌هایی ضد شیعه و علیه انقلاب مطلب می‌نویسند زیرا انقلاب احیای معنویت بود و اگر جوانان جذب آیین‌های شرق آسیا و یوگا می‌شوند، یک نقطه مشترکی دارد و نشان می‌دهد اقبال به معنویت در دنیا تشدید یافته است بنابراین باید کوشش کرده تا عرفان اسلامی ما که قوی است بیشتر معرفی شود و در این راستا از حوزه آی‌تی، تکنولوژی، اینترنت و سایت‌ها استفاده شود.
 
* تدوین 40 برنامه شاخص در تبلیغات اسلامی
وی در ادامه با اشاره به برنامه اداره کل تبلیغات اسلامی استان در حوزه فرهنگ دینی بیان کرد: باید توجه داشت که نیاز جامعه بالاست و از طرفی نیز محدودیت‌هایی وجود دارد بنابراین ما روی چند تئوری کار کردیم که یک تئوری، مطالبه است؛ من معتقد هستم نهادهای فرهنگی با مطالبه و مدیریت فرهنگی بخشی از خلاها را پر می‌کنند.
نعمت‌اللهی اعلام کرد: کارهای بسیاری روی زمین مانده است و ارگان‌های مردمی و غیر مردمی کارهای خوبی ارائه می‌دهند ولی چون برنامه ندارند، می‌مانند، برای نمونه ما در استان یک‌هزار و 200 هیئت مذهبی داریم که می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنیم و با تفاهم‌نامه و یا تعامل کارها را پیش ببریم.
وی تصریح کرد: تئوری دیگر تمرکز و الگوسازی است یعنی یکسری از مراکز را به عنوان الگو پرورش داده و بگوییم کار باید اینگونه باشد و این موضوع را هم در هیئت‌های مذهبی و هم کانون‌های قرآنی دنبال می‌کنیم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تأکید کرد: ما 40 برنامه شاخص را تدوین کرده‌ایم که در راستای اجرای آنها در استان گام بر می‌داریم ولی باید توجه داشت که انجام این کارها بستگی به کمک نیز دارد.
وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص جمع‌آوری ماهواره گفت: در بحث ماهواره به نظر می‌رسد شورای انقلاب فرهنگی تصمیم منطقی و جدی در استفاده از ماهواره بگیرد و باید با پدیده‌های اجتماعی منطقی برخورد کرد و باید فرهنگ استفاده از ماهواره را یاد بدهیم.
نعمت‌اللهی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان قزوین، مردم این استان را مردمی با پیشینه تاریخی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: مردم قزوین داشته‌های فراوان و تاریخ کهنی دارند که در مدت کوتاهی که وارد این استان شدم، این امر برای من ملموس است.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در استان وجود دارد و قزوین استانی غنی با پتانسیل بالا برای حضور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و ان‌شاالله خدمتگذار خوبی برای مردم استان باشیم و آن گونه که شایسته مردم قزوین است، اثرگذار بوده و مسئولیت خود را انجام دهیم و رسانه‌ها می‌توانند پل ارتباطی خوبی باشند و نقش کلیدی خود را ایفا کنند.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول