اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد:

تولید 9700 تن گردو از سطح باغات کردستان

خبرگزاری فارس: مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان از تولید سالانه 9 هزار و 700 تن گردو از سطح باغات استان خبر داد.

تولید 9700 تن گردو از سطح باغات کردستان
 اردشیر پورحبیبی در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار داشت: در حال حاضر استان کردستان موفق‌ترین استان تولیدکننده نهال گردوی پیوندی در سطح تجاری در کشور است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار و 200 هکتار باغات گردو در سطح استان وجود دارد، افزود: سالانه از این میزان باغات 9 هزار و 700 تن گردو برداشت می‌شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان بیان داشت: هم اکنون شش نهالستان تولید گردوی پیوندی در سطح شش هکتار در کردستان وجود دارد.
پورحبیبی در ادامه با اشاره به اینکه در کردستان 15 هزار نهال پیوندی وجود دارد، اضافه کرد: از تعداد نهالستان‌های موجود در کردستان دو نهالستان به صورت انبوه و بقیه نهالستان‌ها در سطح کمتری تولید دارند.
به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان مناطق تولیدکننده گردوی کردستان شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سروآباد، مریوان و بانه است.
پورحبیبی با اشاره به اینکه در زمینه نهال گردوی پیوندی در سطح این استان مشکل چندانی وجود ندارد، گفت: به افرادی که مجوز تولید نهال در سطح استان را داشته باشند، تسهیلات بانکی بدون بهره اهدا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: ارزش ریالی میزان گردوی تولیدی کردستان سالانه 3 هزار و 880 میلیارد ریال است.
 پورحبیبی مهم‌ترین محصولات باغی استان را  انگور، گردو، توت‌فرنگی، زردآلو، هلو، شلیل، آلبالو و میوه‌های دانه‌دار چون سیب و گلابی، انار، انجیر و بادام نام برد.
وی تعداد بهره‌برداران باغی استان را بیش از 50 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد در زمان برداشت به بیش از 70 هزار نفر می‌رسد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در پایان میزان ضایعات محصولات باغی استان را 15 درصد اعلام کرد و گفت: این امر به دلیل نبود صنایع تبدیلی موجب ضرر و زیان به باغداران استان شده است.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول