اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت حل مشکل آب صورت می‏گیرد؛

افزایش سطح زیرکشت محصول پسته در دامغان

خبرگزاری فارس: سطح زیرکشت محصول پسته در دامغان در صورت حل مشکل آب تا 200 هزار هکتار افزایش پیدا می‏کند.

افزایش سطح زیرکشت محصول پسته در دامغان
به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، مرتضی علی‏آبادی ظهر امروز در نخستین سمپوزیوم بین‏المللی مایکوتوکسین‏ها در خشکبار و میوه‏های خشک و در جمع 300 نفر از دانشمندان، محققان داخلی و خارجی شرکت کننده در این سمپوزیوم در تالار خوارزمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اظهار داشت: با انتقال آب از سرشاخه‏های البرز و دریای خزر به استان سمنان و شهرستان دامغان که از سوی دولت و وزارت نیرو در حال پیگیری است، وضعیت کشاورزی در این استان که مشکل آب آن را رنج می‏دهد، متحول خواهد شد.
رئیس کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دامغان تصریح کرد: یکی از امتیازات خوب انتقال آب از سرشاخه‏های البرز و دریای خزر کمک به رشد و اقتصاد استان خواهد بود که امیدواریم این موضوع هرچه سریع‏تر تحقق پیدا کند.
وی به محصول استراتژیک پسته در شهرستان دامغان اشاره کرد و افزود: امروز محصول استراتژیک پسته به عنوان محصولی با ارزش به حساب می‏آید و در جهان و کشورمان این محصول از جایگاه ویژه‏ای برخوردار است؛ به طوری که از آن در تجارت استفاده خوبی صورت می‏گیرد و از نظر اقتصادی نیز یک کالای با ارزش محسوب می‏شود.
فرماندار دامغان اضافه کرد: پسته یک محصول اقتصاد محور بوده که 10 درصد صادرات غیرنفتی ما را امروزه پسته تشکیل می‏دهد.
وی یادآور شد: شهرستان دامغان به لحاظ مساعد بودن اراضی آن، زمینه کاشت درختان پسته را دارد و امروز در این شهرستان 30 هزار هکتار باغات پسته، انگور و بادام و دیگر محصولات کشاورزی وجود دارد.
علی‏آبادی اضافه کرد: وجود محصول استراتژیک پسته از راه‏های مستقیم و غیرمستقیم با ایجاد اشتغال ارتباط دارد و از این طریق پسته توانسته است شغل‏هایی برای جوانان بیکار در این شهرستان با به‏کارگیری آنها در باغات پسته و فروش محصول ایجاد کند.
وی ایجاد بازارچه پسته در این شهرستان را ضروری دانست و اظهار داشت: تمام تلاش‏های مسئولان شهرستان دامغان در این است که بتوانیم این محصول با ارزش اقتصادی را به جهانیان معرفی کنیم و ایجاد و راه‏اندازی بازارچه پسته نقش مهم و اساسی را در معرفی این کالای اقتصادی دارد.
رئیس کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان دامغان گفت: یکی از زیست‏گاه‏های اصلی پسته در جهان، شهرستان دامغان بوده و مرغوب‏ترین پسته جهان در این شهرستان است.
وی همچنین از برگزارکنندگان نخستین سمپوزیوم بین‏المللی مایکوتوکسین‏ها در خشکبار و میوه‏های خشک در شهرستان دامغان تقدیر و اظهار امیدواری کرد: با برگزاری این سمپوزیوم بتوانیم نتایج خوب از آن به دست آید و در تقویت و کمک به محصول استراتژیک پسته کمک فراوان کند.
در پایان برگزاری سه روزه نخستین سمپوزیوم بین المللی مایکوتوکسین‏ها در خشکبار و میوه‏های خشک در دامغان، از سه مقاله برتر در زمینه سخنرانی و سه مقاله دیگر در زمینه پوستر با اهدای تندیس تجلیل به عمل آمد.
لازم به ذکر است؛ برای این سمپوزیوم بین‏المللی 370 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر به دبیرخانه برگزاری این سمپوزیوم واصل و 70 درصد از مقالات ارائه شده پوستر و بقیه به صورت سخنرانی ارائه شده بود.
در این سمپوزیوم بین‏المللی، همچنین 12 مهمان خارجی از 12 کشور جهان شامل آمریکا، کانادا، ایتالیا، ترکیه، آفریقا، نیجریه، تونس، هند و اسپانیا حضور داشته که هر یک از این شرکت کنندگان مقالات و پوسترهای خود را به دبیرخانه سمپوزیوم ارائه کرده بودند.     
انتهای پیام/غ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول