اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هشتادمین سالروز ثبت ملی شهر تاریخی بیشاپور؛

بازدید از مجموعه تاریخی بیشاپور رایگان شد

خبرگزاری فارس: 24 شهریور ماه جاری به مناسبت هشتادمین سالروز ثبت ملی شهر تاریخی بیشاپور بازدید از این مجموعه برای عموم مردم آزاد اعلام شد.

بازدید از مجموعه تاریخی بیشاپور رایگان شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، مسئول میراث فرهنگی این شهرستان بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت:  شهر تاریخی بیشاپور 80 سال قبل یعنی در بیست و چهارم شهریور ماه سال 1310 هجری شمسی با شماره 24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون تلاش‌ها و کوشش‌های بسیاری برای حفظ و حراست از این میراث گرانبها انجام شده است.
همت محمدی در ادامه با بیان جایگاه والای این شهر تاریخی در تاریخ و فرهنگ کشورمان به نگاه جدی‌تر و عمیق در مورد این اثر تاریخی اشاره و اضافه کرد: امیدواریم با فعالیت‌ها و تلاش‌هایی که تا کنون انجام شده و برنامه‌هایی که در چشم‌انداز بلندمدت در نظر گرفته شده است شاهد معرفی بیشتر و انجام فعالیت‌های اساسی در این مجموعه تاریخی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون تلاش‌های بسیاری در راستای شناخت و معرفی این مجموعه از طرف پایگاه پژوهشی بیشاپور و میراث فرهنگی انجام شده و در آینده نیز مهمترین برنامه‌ای که در دستور کار قرار دارد موضوع ثبت جهانی این مجموعه بوده که در سطح سازمان و مسئولان این شهرستان همدلی خوبی برای این مهم به  وجود آمده است.
شهر تاریخی بیشاپور در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر کازرون و در حاشیه رودخانه شاپور، قراردارد.
این شهر به دستور شاپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون‌های یادبود این شهر مربوط به سال 262 میلادی است.
این شهر تاریخی با وسعتی نزدیک به 200 هکتار، شامل سه بخشاست.
بخش نخست یا اصلی که توسط یک حصار و دیوار سنگی محصور بوده و بناهای حکومتی و مذهبی مانند تالار تشریفات، کاخ والرین، ایوان و حیاط موازییک و معبد آناهیتا را شامل می‌شود.
بخش دوم که قسمت حفاظتی و نگهبانی شهر بوده، شامل قلعه‌ای به‌نام قلعه دختر بوده که در طرف شمال شهر بر سینه کوه شاپور قرار گرفته است.
بخش سوم شامل بناهایی مانند مدرسه اسلامی دوره آل بویه، مسجد جامع، حمام‌های بیشاپور، بنای یادبود یا ستون‌های یادبود همچنین منازل مسکونی است.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول