اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال سطح پایی حمایت‌های دولت از بخش گردشگری صورت گرفت؛

انتقاد نماینده ملکان از توجه ضعیف به صنعت گردشگری

خبرگزاری فارس: نماینده مردم ملکان از وضعیت گردشگری در کشور انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه در چند سال اخیر اقدامات مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری صورت گرفته، هنوز استفاده از ظرفیت‌های بالقوه این بخش در حد مطلوب و قابل ‌قبول نیست.

انتقاد نماینده ملکان از توجه ضعیف به صنعت گردشگری
به گزارش خبرگزاری فارس از ملکان، سلمان خدادادی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه در اکثر شهرستان‌ها و شهرها غیر از مراکز استان‌ها فاقد امکانات اقامتی قابل‌ قبول و حائز حداقل استانداردهای رفاهی هستیم و همین مسئله باعث می‌شود مردم و گردشگران خارجی و داخلی کمتر به گشت و‌ گذار در اقصی نقاط ایران بپردازند.
وی با بیان اینکه هنوز حمایت‌های مناسبی از فعالان و سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی در فعالیت‌های مختلف این صنعت به عمل نمی‌آید، تصریح کرد: در کل هنوز تا استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شغل و ارزش‌آفرینی اقتصادی در این صنعت راه طولانی در پیش است. 
خدادادی با اشاره به وجود جاذبه‌های گوناگون گردشگری در نقاط مختلف کور اظهار کرد: از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد گرفته تا مناظر خیره‌کننده و جذاب طبیعی و اکولوژیکی که در گوشه و کنار ایران وجود دارد تا تنوع قومی و نژادی همه و همه زمینه‌های بسیاری مساعدی برای جذب مسافران داخلی و گردشگران خارجی فراهم ساخته است.
وی ادامه داد: در استان آذربایجان‌شرقی هم دو گروه جاذبه مهم تاریخی، فرهنگی، طبیعی و اکولوژیک در حداعلایی وجود دارد از نظر تاریخی بقاع متبرکه، قلعه‌ها و دژهای نظامی دوران باستان، آثار متعدد دوران معاصر از مشروطه تاکنون و از نظر طبیعی اقلیم خاص این منطقه و اختلاف قابل توجه میانگین دما در فصول مختلف در قیاس با سایر نقاط کشور زمینه برای جذابیت منطقه برای گردشگران به خصوص در فصل‌های گرم سال فراهم می‌سازد.
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به هیچ‌وجه تلاش‌هایی که برای توسعه صنعت گردشگری در کشور انجام شده را انکار نمی‌کنم، تصریح کرد: آنچه ما می‌بینیم حکایت از این دارد که این بخش همچنان مظلوم است.
‌وی خاطرنشان کرد: به ‌عنوان مثال در شهرستان ملکان که حوزه انتخابیه بنده است یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی چند سالی است عملیات اجرایی احداث یک هتل مناسب را آغاز کرده و ۱۸ میلیارد ریال آورده نقدی خود را برای اینکار اختصاص داده اما همین سرمایه‌گذار برای بهره‌مندی از ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی که فقط ۱۰ درصد سرمایه مربوط به احداث این هتل را تامین می‌کند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. 
نماینده ملکان با طرح سؤالی مبنی بر اینکه با این موانع بروکراتیک چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم صنعت گردشگری با مشارکت بخش خصوصی توسعه یابد، گفت: سطح حمایت‌های دولت از بخش گردشگری نیز به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست.
وی افزود: به ‌عنوان مثال طبق محاسباتی که شخصاً حدود چهار سال پیش انجام دادم مشخص شد کل اعتباراتی که دولت از آغاز انقلاب تا آن مقطع (چهار سال پیش) در بخش گردشگری شهرستان ملکان خرج کرده کمتر از ۵۰ میلیون تومان است آن هم شهرستانی که دارای اثر ثبت شده به‌ عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو است.
 خدادادی گفت: با این سطح از هزینه و با این سبک حمایت از تامین مالی بخش غیردولتی نمی‌توان انتظار رونق سریع در صنعت گردشگری را داشت.
وی، عدم‌آگاهی عموم مردم از جاذبه‌های توریستی مناطق مختلف را یکی از موانع گسترش گردشگری درون مرزها دانست و افزود: به ‌عنوان مثال بسیاری از افراد حتی در سنین میانسالی و کهنسالی اطلاع درستی از جاذبه‌های طبیعی منطقه خود و استان‌های همجوار ندارند در حالی که اگر اطلاعات صحیحی در این خصوص داشته باشد بالطبع انگیزه برای بازدید از این مناطق بیشتر می‌شود. 
نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در منطقه شمال‌غرب کشور منطقه سرعین را داریم که به‌دلیل معرفی شدن بهتر برای مردم یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران در منطقه شمال‌غرب کشور است اگر این اتفاق در سایر مناطق هم رخ دهد ما شاهد رشد بازدید‌کنندگان خواهیم بود.
خدادادی با بیان اینکه گرچه گردشگری یک پدیده فرهنگی است ولی گردشگری امروز به یک صنعت اشتغالزا و ایجاد‌کننده ارزش افزوده تبدیل شده است، به توجه کشورهای مختلف به صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: امروز ما شاهدیم که کشورهای همجوار ما چنان به این صنعت توجه کرده‌اند و گردشگری درون مرزهایشان را چنان ترویج داده‌اند که سیل روزافزونی از مسافران ایرانی نیز جذب این مناطق شده است.
وی در ادامه افزود: این حرکت‌ها فرصت‌های منحصر به فردی برای این کشورها ایجاد کرده است تا تولید ملی خود را افزایش دهند و برای نیروی انسانی خود اشتغال ایجاد کنند.
‌انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول