اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امینی:

انتقال 200 متر‌مکعب آب در ثانیه از خلیج‌فارس طنز است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: انتقال 200 مترمکعب آب در ثانیه از خلیج‌فارس طنزی بزرگ است.

انتقال 200 متر‌مکعب آب در ثانیه از خلیج‌فارس طنز است
اسفندیار امینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مورد خبر منتشر شده در این خبرگزاری با عنوان «طرح بهشت آباد طرحی نشدنی و غیرمنطقی است»، اظهار داشت: در این مصاحبه عنوان شده که به دلیل اقلیم خشکی که اصفهان دارد، کشاورزی به ویژه کشت برخی محصولات باغبانی منطقی در آن نیست، که باید در نظر داشت این اقلیم در اصفهان از هزاران سال پیش بوده و در همین اقلیم بوده که کشاورزان اصفهانی شکل گرفته‌اند.
وی ادامه داد: اصفهان شهر باغ‌ها، بهشت و القاب دیگری است که توسط مورخان نام گرفته است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در واکنش به اظهار نظر این اقتصادان که کشت برنج در مناطقی که بیش از یک هزار و 500 میلی متر بارندگی داشته‌اند منطقی است، افزود: کشت برنج در منطقه لنجانات اصفهان در تمام اعصار بوده و در طومار شیخ بهایی نیز اشاره شده که دلیل اصلی آن نیز وجود حق‌آبه آنها بوده است.
وی با بیان اینکه حوضه آبریز رودخانه بیش از یک هزار و 500 میلی‌متر بارندگی دارد، گفت: کشت برنج به دلیل ایزوله کردن بستر آن، آب در آن نفوذ نمی‌کند بلکه تبخیر اندکی دارد و در قیاس با دیگر محصولات زراعی آب کمتری نیاز دارد.
امینی در مورد مطلب عنوان شده در ارتباط با اینکه پیش از احداث سد زاینده‌رود در مناطق شرق اصفهان کم‌آبی بوده و درختان خشک می‌شدند، تصریح کرد: در شرق اصفهان ذخایر آب زیرزمینی به وفور وجود داشت و سال‌هایی هم که مقداری از آب رودخانه کم می‌شد از قنوات و چاه‌ها استفاده می‌شده است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مناطقی در شرق اصفهان از زه آب برنج رنج می‌بردند و احداث سد بود که از تغذیه آب زیرزمینی در حوضه زاینده‌رود جلوگیری کرد، تصریح کرد: مصارف بسیار شهری، صنعتی و توسعه کشاورزی و همچنین انتقال آب به خارج حوضه زاینده‌رود و حفر چاه‌های متعدد و بسیار در حریم رودخانه، جلگه زاینده‌رود و بارگذاری‌های بیش از ظرفیت بر رودخانه از عوامل اصلی مشکل آب در حوضه زاینده‌رود شد.

*کنترلی در محل پمپاژ آب در اصفهان نیست
وی در پاسخ به مطلب مطرح شده در این مصاحبه مبنی بر اینکه 95 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و پنج درصد در بخش صنایع، مصارف شهری و شرب، اظهار داشت: از آب زاینده‌رود که به طور متوسط یک هزار و 600 میلیون متر‌مکعب آورد سالانه به سد زاینده‌رود در حدود 450 میلیون متر‌مکعب در شرب و مصارف شهری اصفهان مصرف می‌شود.
امینی در ادامه افزود: 65 میلیون متر‌مکعب در یزد، 20 میلیون متر مکعب در کاشان، 130 میلیون متر‌مکعب در صنایع اصفهان به مصرف می‌رسد.
وی ادامه داد: در صورتی این آمارهای صحیح تلقی می‌شود که برداشت‌های واقعی با میزان اسمی در اسناد یکی باشد، چرا که در بازدید از ایستگاه‌های پمپاژ آب کنترلی مشاهده نمی‌شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: با سنجش برداشت‌های شهرک‌ها، دهکده‌ها و مجموعه‌های تفریحی و فضای سبز از سرچشمه‌های در طول رودخانه و همچنین 180 چاه معمولی و حدود 14 حلقه چاه فلمن که در اختیار شرکت آب و فاضلاب اصفهان است و همچنین دیگر مصارف آب در استان نتیجه مورد نظر در مورد نسبت مصرف آب در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر حوضه‌ها مشخص می‌شود.
وی افزود: ایشان از خودشان سوال کنند، در کجای دنیا آب شیرینی که از آن آب معدنی تهیه می‌کنند و انواع تولیدات سالم را می‌توان داشت برای صنایعی که با بدترین آب شور پساب و غیره می‌توان چرخاند و یا حتی از سیستم‌های دیگری به جای آب استفاده کرد، به کار می‌برند.
 امینی در مورد روش نادرست آبیاری در اصفهان تصریح کرد: در جلگه زاینده‌رود، آب به گونه‌ای مدیریت می‌شده که یک متر‌مکعب آب ورودی به حوضه زاینده‌رود از ابتدای حوضه تا گاوخونی چندین مرتبه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
وی بیان داشت: بدین ترتیب که آب مصرفی در بالادست به جز آنچه تبخیر می‌شده بقیه یا در سفره آب زیرزمینی که عمق آن بین چهار تا 12 متر است، نفوذ می‌کرده و مورد استفاده مجدد همان اراضی یا اراضی پایین‌ دست قرار می‌گرفته است.

*
راندمان آب کشاورزی در حوضه زاینده‌رود 100درصد است
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه این آب به صورت نشتی و نفوذ زیرزمینی یا از طریق زهکش‌ها مجدد به رودخانه برگشت می‌شده و مورد استفاده پایین‌دست قرار می‌گرفته است، گفت: شبکه‌های سنتی که از زمان شیخ بهایی وجود داشت این ساز و کار را ایجاد کرده بود و حتی شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی که از سال 1353 در حوضه زاینده‌رود ایجاد شده و هم‌اکنون نیز موجود است موید موضوع است.
وی با اشاره به اینکه تنها حوضه و یا یکی از معدود حوضه‌هایی که راندمان مصرف آب و شیوه آبیاری مثبت و بالای 100درصد بوده حوضه زاینده‌رود است، ادامه داد: به همین دلیل در تابستان سال‌های گذشته چشمه دیمه که سرچشمه زاینده‌رود است خشک می‌شد، اما به واسطه چرخش آب در طول رودخانه و تا گاوخونی آب جاری بوده است.
امینی بیان داشت: قرار نیست باز هم بخش کشاورزی برای آبیاری مدرن هزینه کند و آب متعلق به بخش کشاورزی که مازاد جاری می‌شود را وزارت نیرو به فروش برساند بلکه اجرایی شدن این اقدام در راستای توسعه بخش کشاورزی است.
وی به مطلب عنوان شده در خبر مورد انتقاد خود در مورد بهشت‌آباد در ارتباط با اینکه کشاورزی ایران با کشاورزی اروپا و آمریکا قیاس شده بود، گفت: در زمانی‌ که تمام این تکنولوژی‌هایی که ایشان بر سر کشاورزی می‌کوبد نبود، با همان شیوه معیوب سنتی بسیاری از بازارهای جهانی به ویژه اروپا و آمریکا در سیطره محصولات تولیدی ایران بوده است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: اگر رکورد تولید انواع محصولات کشاورزی استان اصفهان را با اروپا و امریکا قیاس کند و هم‌زمان صنایع ایران را نیز با صنایع آمریکا و اروپا و کشورهای بسیار پایین‌تر قیاس کنند در شرایطی که تعرفه واردات محصولات دو بخش کشاورزی و صنعت و یارانه آن را هم حذف کنند، کدام بخش می‌تواند ماندگارتر بوده و در داخل و خارج از کشور عرض اندام کند.
وی در اشاره به مطالب عنوان شده در مورد کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولادمبارکه افزود: این کانون آمادگی دارد تا در یک بررسی همه جانبه آماری، علمی و بی‌طرفانه موضوع را در مورد همین کارخانه‌ها اثبات کند.
امینی در ادامه تصریح کرد: با این بررسی‌ها به طور قطع ارزش افزوده‌های هر دو بخش با ترازهای مثبت و منفی واقعی آن محاسبه می‌شود که این موضع با صحبت‌های ایشان که سخنان بسیاری از اندیشمندان در مقالات، مصاحبه‌ها، کتب بیشتر صنایع بزرگ ایران را منسوخ شده قدیمی عنوان کرده‌اند جای تأمل دارد.

*کمتر از 35درصد آب بهشت‌آباد به اصفهان می‌رسد
وی در ادامه افزود: تونل بهشت ‌آباد نیز قرار نیست پس از افتتاح سالانه یک میلیارد مترمکعب آب آوری داشته باشد بلکه در مطالعات آن که از قبل از انقلاب هم بوده است حدود 800 میلیون متر‌مکعب آب آوری دارد که کمتر از 35درصد از آن برای استان اصفهان لحاظ شده و بقیه برای استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و کرمان تخصیص یافته است.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان در واکنش به این ادعا که در مصاحبه بهمن آرمان با خبرگزاری فارس قیمت هر متر‌مکعب آب را از محل تونل بهشت آباد 35هزار ریال عنوان کرده‌اند، اظهار داشت: اگر تونل و سد آبگیری آن احداث شود در طول زمان آب به روش ثقلی منتقل می‌شود و مگر استهلاک این سرمایه‌گذاری را برای چند سال در نظر گرفته‌اید که هر متر مکعب آب را این مبلغ عنوان کرده‌اید.
وی با بیان اینکه انتقال آب از دریای جنوب که 3.5 تا چهار درصد املاح داشته و هزینه آب شیرین‌کن و احداث پروژه انتقال در طول بیش از یک هزار کیلومتر هزینه غول‌آسایی را در بر دارد گفت: انتقال 200 متر‌مکعب آب در هر ثانیه از دریا طنزی بزرگ است.
امینی در ادامه تصریح کرد: در حالی که لوله یزد با دهانه 1.4 متر، حداکثر سه متر‌مکعب در ثانیه آب‌دهی دارد محاسبه کنید چند رشته لوله نیاز است تا 200 متر‌مکعب در ثانیه آب انتقال دهد به علاوه اینکه 200 متر‌مکعب آب در سال حجمی بیش از شش میلیارد متر‌مکعب می‌شود و این‌ها به هیچ‌وجه با آنچه از سوی متخصصان در طرح مورد نظر قرار گرفته است، سازگاری ندارد.
وی در واکنش به مطلب قیمت تمام ‌شده فعلی آب از فولاد مبارکه به ازای هر مترمکعب یک هزار و 200 ریال، افزود: فولاد مبارکه بدون داشتن حق‌آبه از زاینده‌رود صرفا با وزارت نیرو به هر میزان از حق‌آبه‌های مردم آب برداشت می‌کنند که البته قیمت آب برای آنها بالا نیست چرا که خرج که از کیسه میهمان بود حاتم طاعی شدن آسان بود.  
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: در این مصاحبه به تحمیل هزینه آب به مردم اشاره شده است و این در حالی است که در حال حاضر مردم به ازای یک مترمکعب آب 350 ریال پرداخت می‌کنند اما برای یک بطری آب معدنی با 10هزار لیتر آب از طریق شبکه فعلی آب‌رسانی مطابقت دارد و جای سئوال است آیا از آن شیوه‌ای که ایشان نام برده‌اند یعنی انتقال آّب از دریا هزینه پرداختی مردم کمتر از مقدار فعلی است.

*کارخانجات اصفهان پیش‌کش سایر استان‌ها
وی تصریح کرد: دیگر هزینه‌ها مانند هفت برابر شدن یک‌باره‌ای نرخ بنزین هزینه مردم نیست، 10 برابر شدن نرخ گازوئیل هزینه مردم نیست و دیگر منحنی‌های قیمت انواع مایحتاج، تحمیل هزینه به مردم نیست اما در مورد اینکه باز هم جفا به بخش کشاورزی شده و این مختصر آب باقی‌مانده را هم از بخش کشاورزی و کشاورزان که مطابق قانون و اسناد مالکیت حق‌آبه متعلق به آنها است را بگیریم از مردم استفاده ابزاری کرد.
امینی با بیان اینکه در مورد بخش کشاورزی آن هم در حوضه زاینده‌رود که تمام کشاورزی کشور به ویژه در مناطق محروم مرزی از تجربه آقای آرمان بهره‌مند و آباد شده‌اند با وسواس بیشتری اظهار نظر کنند، اضافه کرد: طرح انتقال بهشت‌آباد هم از پیش از انقلاب مطالعه شده بود و به تازگی نیز  مورد بازنگری قرار گرفته و در راستای برنامه‌های کلان دولت است و این‌گونه نیست که برای مردم اصفهان اجرا شود.
وی در پایان افزود: مردم اصفهان بی‌میل نیستند که تمام طرح‌ها متوقف شود، کارخانجات بزرگ هم پیش‌کش سایر استان‌ها و در عوض مهاجرینی که به ازای این صنایع به اصفهان آمدند که تعداد آنها بیش از ظرفیت اشتغال‌زایی کل صنعت استان اصفهان است، را با خود ببرند و اصفهان سالم پیش از کارخانجات را به آنها بازگردانند.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول