اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برایارزیابی مسجد جامع اصفهان در فهرست آثار جهانی؛

اصفهان میزبان ارزیاب یونسکو در مسجد جامع است

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه با تمام قوا برای ثبت جهانی مسجد جامع تلاش می‌کنیم، گفت: این هفته اصفهان میزبان ارزیاب یونسکو در مسجد جامع است.

اصفهان میزبان ارزیاب یونسکو در مسجد جامع است
اسفندیار حیدری پور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان اظهار داشت: مسجد جامع یکی از افتخارات جهان اسلام به شمار می‌رود و پرونده ثبت جهانی این مسجد در لحظات آخر تکمیل و به یونسکو داده شد و هفته آینده نیز میزبان ارزیاب یونسکو در مسجد جامع هستیم.
وی بیان داشت: 150 نفر به صورت مستمر طی دو ماه بر روی مسجد جامع کار می‌کنند.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به سئوالی مبنی بر سرانجام وضعیت فاضلاب مسجد جامع و نم حاصل از سرویس‌های بهداشتی اطراف مسجد جامع، اظهار داشت: ما بر روی لوله‌های فاضلاب مسجد جامع کار کارشناسی انجام داده‌ایم که در این گزارش برای نم دیواری‌های ضلع شمالی مسجد دلایل مختلفی همچون سفره‌های زیر زمینی، بالا آمدن سطح معابر مسجد، وجود ناودان‌ها و ناکش‌ها اعلام شده است.
وی ادامه داد: همچنین در هفته گذشته اتاق فرماندهی مسجد جامع به بهره‌برداری رسید.

*کارگاه مرمت اشیای تاریخی در مسجد جامع اصفهان راه‌اندازی می‌شود
حیدری‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان نیز از تهران به ما فرصتی دو ماهه داده شد، گفت: با تدابیر اتخاذ شده در نهایت اکنون فضا و بستر جهت بازدید کارشناسان یونسکو فراهم است تا این اثر زیبا و شاخص نیز ثبت جهانی شود.
وی همچنین در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی کارگاه مرمت اشیای تاریخی در مسجد جامع اصفهان خبر داد و گفت: این کارگاه از هفته آینده فعالیت خود را آغاز میکند.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه حوزه باستان‌شناسی فعالیت خود را در جمع‌آوری سفال‌ها آغاز کرده است، ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای با یک شرکت ایتالیایی بخشی از مسجد جامع نیز به موزه تبدیل می‌شود.

*آلودگی‌های بصری در اطراف مسجد جامع حذف شد
وی اظهار داشت: در هفته گذشته نیز با کمک و یاری شهرداری اصفهان سایه‌بان‌ها که نمای مسجد را بر هم زده بود، حذف شد و از طرف دیگر به دنبال متحدالشکل کردن این سایه‌بان‌های اطراف مسجد جامع هستیم البته به گونه‌ای که به نمای این بنای تاریخی صدمه وارد نکند.
حیدری پور در خصوص سرویس‌های بهداشتی داخل مسجد که سبب تردد بیهوده کسبه می‌شود، گفت: در طراحی پلان مسجد جامع زمینی در ضلع شمالی مسجد که وقف خود مسجد است، برای همین امر پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: تا سال آینده سرویس بهداشتی داخل مسجد جامع حذف می‌شود.

*تمام مسجد جامع را فرش می‌کنیم
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان گفت: در نظر داریم تمام مسجد جامع را فرش کنیم و با خریداری دستگاهی برای بسته بندی کفش‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که دیگر گردشگران خارجی مجبور نباشند، کفش خود را در بیاورند و از طرفی به نحوی عمل شود که قداست مسجد حفظ شود.

*اتمام مصلی اصفهان یکی از دغدغه‌های بزرگ میراث است
وی با اشاره به اینکه شورای راهبردی مسجد جامع به دستور رئیس جمهور تشکیل شده است، افزود: اگر قصد داریم مسجد جامع را به شکل صحیح مدیریت کنیم، باید تمام دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این موضوع بسیج شوند و روی موضوعاتی همچون سیستم صوتی، گنجایش افراد در مسجد و نوع پذیرایی در مسجد کار شود.
حیدری‌پور تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اساسی ما زمان اتمام مصلی است که امیدوارم برای حراست از آثار تاریخی هرچه سریع‌تر انجام شود.
انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول