اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش کادر درمانی بیمارستان شهدای قاین صورت گرفت؛

تداوم حیات نارس‌ترین نوزاد متولد شده در قاین

خبرگزاری فارس: مسئول بخش NICU و نوزادان بیمارستان شهدای قاین گفت: به همت کادر درمانی بیمارستان شهدای قاین نوزاد متولد شده با وزن یک کیلو و 70 گرم با گذشت یک ماه از تولد به حیات خود ادامه می‌دهد.

تداوم حیات نارس‌ترین نوزاد متولد شده در قاین
فرهاد مدنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاین اظهار داشت: با عنایت پروردگار متعال بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان شهدای قاین در تابستان سال 1388 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی افزود: طی دو سال گذشته بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان با ظرفیت چهار تخت و بخش نوزادان با ظرفیت شش تخت بیش از 950 بیمار را تحت درمان قرار داده که از این تعداد 282 بیمار مربوط به 9ماهه سال 1388 و تعداد 496 بیمار مربوط به  سال 89 و تعداد 172 بیمار نیز مربوط به شش ماهه ابتدای سال جاری هستند.
مسئول بخش  NICUو نوزادان بیمارستان شهدای قاین از دلایل عمده راه‌اندازی بخش ویژه نوزادان در شهرستان را افزایش سرویس‌دهی و تأمین درمان مناسب و سطح بالاتر مراقبت از نوزادان بد حال و جلوگیری از اعزام بی‌مورد این نوزادان به شهرها و استان‌های همجوار برشمرد.
مدنی گفت: با تأسیس  NICUدر سال 88، تعداد اعزام‌ها از 64 مورد در سال 87 به هفت مورد پس از تأسیس بخش ویژه کاهش یافته و در سال جاری نیز سه نوزاد اعزام شده‌اند که از جمله دلایل این اعزام‌ها نیز بیماری‌های قلبی و نیاز به عمل جراحی بوده که امکان آن در استان وجود نداشته است.
متخصص کودکان و نوزادان شهرستان قاین افزود: از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت و توسعه‌یافتگی کشور، شاخص مرگ نوزادان زیر یک ماه است که در سطح استان خراسان جنوبی طبق آمار وزارت بهداشت در سال 87 حدود 22.13 در هزار در مقایسه با 13 در هزار میانگین کشور بود که در شهرستان قاین در همین سال 18.8 بوده که این رقم در سال 88 و با تأسیس NICU به 13.6 در هزار کاهش یافته که بیانگر وضعیت مطلوب و امیدوار کننده بوده است.
مسئول بخش NICU و نوزادان بیمارستان شهدای شهرستان قاین با بیان اینکه وزن درصد زیادی از جمعیت متولدان نوزاد در شهرستان قاینات کمتر از 2 هزار و 500 گرم بوده است، تصریح کرد: در سال 87 تعداد نوزادان متولد شده در شهرستان با وزن کمتر از 2 هزار و 500 گرم ، 5.7 درصد و در سال 88 به 6.4 درصد و در سال 89 به 7.3 درصد رسیده است که روند رو به افزایش داشته و در مقایسه با میانگین کشوری پنج درصد فاصله دارد که خود به دلیل مراقبت‌ها و مراجعات کمتر در دوران بارداری و یا مشکلات اقتصادی، اجتماعی و کیفیت پائین زندگی و فاصله کم بین بارداری‌ها است.
مدنی افزود: با توجه به کمبود شدید فضای فیزیکی و امکانات در حال حاضر با تلاش‌های پیگیرانه دکتر خسروی ریاست شبکه بهداشت، طی طرح توسعه بیمارستان در آینده، به فضل خداوند شاهد گسترش و افزایش تعداد تخت‌های بخش نوزادان و NICU به تفکیک و افزایش تجهیزات و امکانات و دستگاه‌های کمک تنفسی که منجر به تسهیل ارائه خدمات می‌شود هستیم.
وی ادامه داد: به لطف خدا طی سال‌های گذشته موفق به زنده نگه داشتن تعداد زیادی از نوزادان بسیار کم وزن با نارسایی تنفسی شدید که نیاز به تنفس مصنوعی بلافاصله پس از تولد داشته‌اند شده‌ایم که مرگ و میر این نوزادان در NICUهای بسیار پیشرفته کشور نیز به دلیل شرایط سخت نگهداری و آسیب‌پذیری زیاد این نوزادان بالا است.
مسئول بخش NICU نوزادان بیمارستان شهدای قاین تصریح کرد: برخی از این نوزادان در حال حاضر سالگرد تولد خود را سپری کرده و بدون مشکل به زندگی خود ادامه می‌دهند که مایه مباهات و افتخار کادر درمانی شهرستان است.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول