اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با فارس:

نیمی از نوزادان به «زردی» مبتلا هستند

خبرگزاری فارس: رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد گفت: زردی‌های نوزادی در نیمی از نوزادان متولد شده طبیعی با وزن مناسب و در بیش از 70 درصد از نوزادان نارس و کم وزن تظاهر پیدا می‌کند.

نیمی از نوزادان به «زردی» مبتلا هستند
محمدحسین بهزادمقدم، رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» بیماری مهم و شایع بین نوزادان را "زردی نوزادی" عنوان کرد و گفت: زردی در نوزادان نارس یا نوزادانی که دارای وزن کم هستند، بروز می‌کند؛ ماده‌ ایجاد کننده زردی "بیلی‌روبین" نامیده می‌شود که شامل دو نوع بیلی‌روبین مستقیم و غیر مستقیم است.

وی افزود: بیلی‌روبین غیرمستقیم ایجادکننده زردی روزهای اول تولد است و اثر سمی زیادی بر روی سلول‌های مغزی دارد؛ چنانچه توجه خاصی به زردی نوزادی نشود، این ماده بر روی سلول‌های مغزی اثر کرده و باعث عوارض جبران ناپذیری مانند عقب افتادگی مغزی و ذهنی، فلج‌های مختلف، کر شدن و کاهش توان ذهنی می‌شود.

رئیس بخش اطفال بیمارستان میلاد تأکید کرد: هوشیاری به‌موقع والدین و درمان سریع موجب جلوگیری از بروز عارضه‌های این بیماری می‌شود؛ این اقدامات مانع از افزایش بیلی‌روبین شده و کاهش اثرات آن را بر روی سلول‌های عصبی در پی دارد، در نتیجه نوزاد دوره زردی را با سلامت پشت سر می‌گذارد.

وی نخستین ساعاتی که والدین متوجه زردی نوزادان می‌شوند را از مهمترین فاکتور‌های تسریع در درمان دانست و در خصوص تشخیص علائم نیز تصریح کرد: اگر والدین در سفیدی چشم، رنگ صورت و نوک بینی نوزاد احساس زردی ‌کردند، با مراجعه به پزشک و اندازه گیری سطح بیلی‌روبین خون به سرعت باید درمان‌های لازم را انجام دهند.

بهزاد‌مقدم افزود: توجه بیشتر به زردی نوزادی در روزهای نخست تولد، به خصوص در 24 ساعت اول همچنین در نوزادان متولد شده از طریق زایمان زودرس و وزن کمتر از 2.5 کیلو در هنگام تولد لازم و ضروری است؛‌ باید دقت کرد اگر زردی با بیماری‌هایی مانند عفونت‌های خون و بیماری‌های متابولیک همراه باشد، احتمال اثر سمی بیلی‌روبین بیشتر است بنابراین باید توجه بیشتری را به این موضوع معطوف داشت.

این متخصص اطفال عامل ایجاد کننده زردی در نوزادان را در عمده موارد شامل چند فاکتور دانست و گفت: این موارد شامل ناسازگاری‌های گروه خونی و "rh" بین مادر و نوزاد،‌ عفونت‌ها، تبدیل گلبول‌های قرمز جنینی به نوزادی که ماحصل آن گلبول قرمز به صورت ماده بیلی‌روبین است و کاهش فعالیت‌ سلول‌های کبدی در بدو تولد است.

وی تصریح کرد: زردی‌های نوزادی در نیمی از نوزادان متولد شده طبیعی با وزن مناسب و در بیش از 70 درصد از نوزادان نارس و کم وزن تظاهر پیدا می‌کند؛ زردی‌های نوزادی را باید به دو دسته "زردی فیزیولوژیک" و "زردی بیماری" تقسیم کرد؛ تشخیص نوع زردی به عهده پزشک است؛ چنانچه در آزمایش‌های انجام شده از بیمار میزان بیلی‌روبین خون از حد مجاز بیشتر باشد، این موضوع نشان‌دهنده وجود زردی بیماری یا پاتولوژیک است و نیاز به درمان دارد.

بهزادمقدم با توصیه اکید مبنی بر پرهیز از درمان‌های سلیقه‌ای و سنتی افزود: درمان زردی باید تحت نظر پزشک متخصص صورت پذیرد؛ باید نوزاد در بیمارستان بستری و با استفاده از دستگاه‌های "فتوتراپی" که از نور با طول موج مخصوص استفاده می‌کند، میزان زردی خون نوزاد را پایین آورد؛ در برخی از موارد که میزان و سرعت افزایش زردی بالا یا زردی همراه با بیماری زمینه‌ای باشد، ممکن است برای بیمار تعویض خون تجویز شود؛ ملاک درمان با تراپی، نور یا انجام تعویض خون، صلاحدید پزشک متخصص و در نظر گرفتن سن، وزن نوزاد و فاکتورهای آزمایشگاهی نوزاد و مادر است.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول