اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خبر داد:

ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های فقهی جهان اسلام

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: پایبندی به سنت و شیوه‌های دیرپای علمی حوزه و ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های فقهی، اجتهادی و استنباطی جهان اسلام دفاع و حمایت از آن را رسالت نهادی دینی است.

ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های فقهی جهان اسلام
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمدمهدی مسعودی درباره شرکت فعال شبکه اجتهاد در ششمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد اظهار داشت: نتیجه تلاش عالمانه و هوشمندانه پایگاه اطلاع‌رسانی اجتهاد محصولی در راستای پیشرفت اهداف فرهنگی دفتر است.
این استاد حوزه علمیه به سه مسئله در این زمینه اشاره کرد و افزود: مسئله اول حوزه محتوی است، برخلاف تفکری که رایج است که منابع اصلی فقه، احادیث و یا دریافت‌های عقلی و توافقی عالمان است، منبع اصلی و نخستین، فقه قرآن است، سوگمندانه چنین نگاه و باوری نسبت به این پیوند میان اجتهاد و منبع نخستین کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: مسئله دوم بحث روش‌شناسی اجتهاد است که این حیطه نیز معمولاً روش‌های محدود و بیگانه با متن شناخت منابع و متون اصلی مورد توجه است که توسعه و تعمیق آن انتظاری است که از نسل‌های اندیشمند و آشنا به روش‌های نوین علوم می‌رود.
حجت‌الاسلام مسعودی افزود: هدف نهایی از تأمین و راه‌اندازی سایت اجتهاد، نبایستی تنها ایجاد یک سامانه اطلاع‌رسانی یا ارتباطی صرف، باشد بلکه هدف ایجاد سامانه‌ای فرهنگ‌ساز و تجمیع‌کننده ظرفیت‌ها و استعدادهای جبهه واحد فرهنگی نظام اسلامی است.
وی تصریح کرد: چنین نگاه و روشی در حوزه قرآن کریم و تفاسیر می‌تواند اجتهادها و استنباط‌های راهگشا را به دنبال داشته باشد، در گذشته نیز عالمان شیعه این‌چنین نگاهی داشته‌اند، یعنی ورود مفسرانه در عرصة اجتهاد و نگاه به فقه از دریچه وحی مبین. با چنین رویکردی در حوزه روش‌شناسی نیز بین اجتهاد و قرآن پیوند ایجاد می‌شود.
وی مسئله سوم این عرصه را مأخذ و منبع شناختت دانست که متمم و مکمل حوزه محتوی و روش خواهد بود. در این حیطه نیز مجال برای ملاحظه ساحت‌های نوین درک و دریافت‌های تشریعی محتاج به بازنگری و تأمل است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن تأکید بر پای‌بندی به سنت و شیوه‌های دیرپای علمی حوزه از روش‌ها و اقدامات نوآمد و روزآمد عرصه دانش و فن‌آوری و ایجاد ارتباط بین پایگاه‌های فقهی، اجتهادی و استنباطی جهان اسلام دفاع و حمایت از آن را رسالت نهادی دینی دانست.
این استاد حوزه علمیه درباره اقدامات شبکه اجتهاد گفت: اقدام شبکه اجتهاد برای حضور فعال در نمایشگاه قرآن از اقدامات راهبردی و هم‌سو با افق‌های در پیش‌روی دفتر است.
وی افزود: هدف نهایی از تأمین و راه‌اندازی سایت اجتهاد، نبایستی تنها ایجاد یک سامانه اطلاع‌رسانی یا ارتباطی صرف، باشد بلکه هدف ایجاد سامانه‌ای فرهنگ‌ساز و تجمیع‌کننده ظرفیت‌ها و استعدادهای جبهه واحد فرهنگی نظام اسلامی است.
انتهای پیام/ل30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول