اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی:

شیعه‌شناسی و تشیع‌شناسی مکمل یکدیگر هستند‌

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی گفت: شیعه‌شناسی و تشیع‌شناسی به لحاظ نظری از یکدیگر منفک و مجزا بوده ولی مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.

شیعه‌شناسی و تشیع‌شناسی مکمل یکدیگر هستند‌
محمد تقی‌زاده داوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به رشته شیعه‌شناسی اظهار داشت: طرز پیدایش و شکل‌گیری شیعه‌شناسی در تاریخ اسلام، چگونگی گسترش‌ آن در میان اقوام مختلف عـرب و عجم، شاخه‌ها و نحله‌ها، رهبران و دانـشمندان و نقش‌های تاریخی و تمدنی و نیز وضعیت فعلی شیعیان در جغرافیای‌ مسکون در این رشته مورد بحث قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه شیعه‌شناسی بین دانش‌های الهیات و علوم اجتماعی قرار گرفته و آنها را به ‌یکدیگر پیوند می‌دهد، گفت: روش‌های این رشـتـه نـیـز تـرکیـبی از روش‌های معمول در دانش‌های الهیاتی (حدیث، تفسیر، فقه، کلام و...) و علوم اجتماعی (اقـتصاد، سیاست، مدیریت، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، زبـان‌شناسی و...) است.
رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی به تفاوت شیعه‌شناسی با تشیع‌شناسی‌ اشاره کرد و افزود: تشیع‌شناسی به مـطالعه عقاید، احکام و آموزه‌ها و نظریـه‌ها و متون و منابع شیعی پرداخته ولی شیعه‌شناسی ‌گروه‌ها، جمعیت‌ها، جماعت‌ها، جوامع، جریان‌ها، نهضت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات شیعی را مطرح می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تشیع‌شناسی در واقع در عرصه مکتب‌شناسی، مذهب‌شناسی و دین‌شناسی قرار دارد ولی شیعه‌شناسی در محدوده مطالعات‌ جمعیت‌شناختی، جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی قرار می‌گیرد و از روش‌های متداول در رشته‌های علوم‌ اجتماعی بهره می‌برد.
تقی‌زاده داوری عنوان کرد: شیعه‌شناسی به مطالعه عقاید و آموزه‌های شیعی می‌پردازد و بنیادهای اعتقادی شیعیان را به صورت تبعی و ضمنی در قالب عقاید پـژوهش می‌کند.
وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این دو رشته گفت: این رشته‌ها به لحاظ نظری از یکدیگر منفک و مجزا هستند ولی در واقعیت مکمل یکدیگر بوده و می‌توانند تعاملات سازنده‌ای بـا یکدیگر داشته باشند.
رئیس مؤسسه شیعه‌شناسی به اهمیت شناخت استادانه ‌و کارشناسانه عقاید و احـکام و فتواها، آموزه‌ها، و دیدگاه‌های شیعی اشاره و بیان کرد: این نگرش یک جمعیت‌شناس و جامعه‌شناس را قادر می‌سازد تا روندها و جریان‌های اصیل و معتبر و مستند را از گروه‌ها و نحله‌های منحرف و بی‌ریشه تمییز داده و از دامن‌زدن و فرو غلطیدن در آنها پرهیز کند.
تقی‌زاده داوری خاطرنشان کرد: آشنایی عالمانه و ماهرانه با اوضاع و شرایط زندگی ‌شیعیان و نیازها و خواسته‌های آنها به تشیع‌شناسی و دین‌شناسی کمک کرده تا نیازهای ضروری را از خواسته‌های غیرضروری تشخیص داده و مطالعه و همت خود را در پاسخ به نیازهای جامعه شیعی صرف‌ کند.
 انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول