اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد؛

معنویت‌گریزی؛ جریانی مخالف فطرت بشری

خبرگزاری فارس: از نظر دین اسلام انسان‌ها از فطرت دینی برخوردارند و گریزان بودن از دین، جریانی برخلاف فطرت و طبیعت بشری است.

معنویت‌گریزی؛ جریانی مخالف فطرت بشری
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، دینداری، نهادینه کردن تعلیمات و ارزش‌های دینی در همه ابعاد حیات آدمی است که به صورت یقین، صبر، تسلیم و رضا، امانتداری، طاعت و عبادت، جهاد، حیا و پاکدامنی، پارسایی، وفای به عهد و انفاق و احسان جلوه میکند.
یکی از پرسش‌های اساس بشر از روی تحقیق یا تردید، پرسش از چرایی وجود دین بوده، دین چیزی جز شیوه و راه و روش زندگی نیست، روشی که هر فردی براساس باورهای درونی خود آن را انتخاب کرده و براساس آن مسیر دنیا را می‌پیماید که اگر شیوه پیمودن را از دین بگیرد، به سعادت خواهد رسید، دین‌خواهی در سرشت افراد نهاده شده و هیچگاه از بشر جدا نبود است.
امام علی (ع) درباره جدایی بشر از دین می‌فرماید: من استحکمت لی فیه خصله من خصال الخیر احتملته علیها واغتفرت فقد عقل و لا دین، لان مفارقه الدین مفارقه الا من فلایتهنا بحیاه من مخافه و قدالعقل فقد الحیاه و لایقاس الا بالاموات (اصول کافی ج 1 ص 27)، کسی که بر یکی از صفات خوب استوار و پابرجا باشد وی را می‌پذیرم و از نداشتن صفات دیگرش می‌گذرم ولی از نداشتن عفل و دین چشم نمی‌پوشم زیرا جدایی از دین جدایی از امنیت است و زندگی با هراس گوارا نباشد و فقدان عقل فقدان زندگی است و بی‌خردان فقط با مردگان مقایسه می‌شوند.
قرآن کریم در آیه 29 سوره مبارکه «هود» جهل انسان را عامل گرایش به کفر و بی‌ایمانی معرفی می‌کند و در آیه 5 سوره قیامت نیز در این باره می‌گوید: «بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَانُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ، بلکه انسان می‌خواهد آنچه در پیش است همه را به فجور و هوای نفس گذراند.»
گرایش دینی نیاز به علت‌جویی ندارد چون برخاسته از فطرت بشری است ولی در این میان عواملی به صورت آفت‌ها و آسیب‌ها هستند که فراراه اندیشه دینی و گرایش او به دین قرار میگیرد و زمینه دین‌گریزی را فراهم میکند، انسانی که ذاتاً مشتاق دین است و فطرت درونی او با عناصر دینی رابطه تکوینی دارد، چرا به دین‌گریزی روی می‌آورد؟ پس باید به دنبال این مسئله رفت که چرا بشر به بیدینی گرایش مییابد در همین راستا بررسی علل دین‌گریزی را که یک پدیده اجتماعى است، موضوع گزارش قرار دادیم.
برای اینکه سخن خود جوانان را در این باره جویا شوم، با جوانی به ظاهر پایبند به دستورات دینی برخورد کردم که در این زمینه گفت: بشارت و انذاری که در قبال پاداش اعمال نیکو و کیفر اعمال نادرست در قرآن کریم اشاره شده اگر با روش‌های صحیح به جوانان تبیین و تبلیغ شود، جوانان به مبانی دینی گرایش می‌یابند.
وی افزود: دلیل بسیاری از بی‌توجهی‌های جوانان به مبانی و دستورات دینی این است که آنان به دلیل ناآگاهی پاسخ نیازهای فردی و اجتماعی خود را در تعلیمات دینی نمی‌یابند و این مسئله سبب بی‌توجهی به تعلیمات دینی می‌شود.
صیاد قربانی مدرس دانشگاه‌های ارومیه در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: یکی از دلایل عدم گرایش به مبانی دینی از سوی جوانان ناکارآمدی تبلیغ دینی، تاثیرات منفی آن بر روی جوانان و نداشتن آگاهی درست از ماهیت دین است که زمینه گریز از دین و مبانی معنوی را فراهم می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین کارکردهای دین در زندگی بشری، اظهار داشت: اساس تبلیغ دینی بیان کارکرد دین در عرصه فردی و اجتماعی زندگی است و اگر جوان این نکته را دریابد که عمل به مبانی دینی او را به مسیر سعادت رهنمون خواهد ساخت و آرامش و طمانینه بر زندگی او حاکم خواهد شد، گرایشات دینی می‌یابد.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: دین‌گریزی یک نوع ناهنجاری است که بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی مانند ناآرامی درونی، نبود امنیت روانی و بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه از آن نشات می‌گیرد.
حجت‌الاسلام محمدجواد قهرمانی امام جمعه میاندوآب دیگر صاحب نظری است که در این زمینه اظهار می‌دارد: دین‌گریزی تعبیر درستی نیست، در این زمینه می‌توان گفت شاخصه‌های دینداری جوانان تغییر یافته و به فراخور هجمه‌های فرهنگی که از سوی دشمنان القا می‌شود، اگر جوانان درک عقلانی از دین و کارکردهای مبانی دینی داشته باشند، گرایشات دینی آفزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم گرایش به دین می‌تواند برآورده نشدن انتظارات بشر از دین باشد و انسان نتواند به دلیل نااگاهی، پاسخ نیازهای روحی و روانی و اجتماعی خود را از دین بگیرد.
قهرمانی با بیان اینکه جوان امروزی باید با دلایل علمی و بر اساس استدلال‌های عقلی مبانی دینی را دریابد، تاکید کرد: دشمنان درصدد هستند دین را در عرصه‌های اجتماعی، فردی و اقتصادی ناکارآمد جلوه دهند و انحرافاتی که به بازار افکار بشری ارائه می‌شود در تلاشند جوانان را از مسیر درست منحرف کنند.
این کارشناس دینی گفت: تمام احکام و دستورات دینی منطبق بر فطرت بشری است و تعلیمات دینی همواره مصالح بشر را مورد توجه قرار می‌دهد و در بعضی موارد تفسیرهای غلط از دین و صحیح نبودن نحوه برخورد و تعامل، زمینه گریز و کم‌توجی جوانان را فراهم می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی موسوی شکوری، امام جمعه خوی در زمینه علل دین‌گریزی جوانان گفت: اگر روش‌های موثر تبلیغی به کار گرفته شود و گذشته فرهنگ و تمدن اسلامی به نسل جوان جامعه القا شده و ناهنجاری‌ها و ضعف‌های فرهنگ بیگانه معرفی شود، جوانان بهترین راه را برمی‌گزینند و آن راه عمل به دستورات دینی و قرار گرفتن در مسیر سعادت است.
وی با اشاره به اینکه خارج ساختن دین از صحنه زندگی اجتماعی نمی‌تواند نیاز جامعه را پاسخ دهد، افزود: تعبیر دین‌گریزی در جوانان از سوی دشمنان برای جامعه اسلامی القا می‌شود که فضا و شرایطی را علیه دین‌داری و دین باوری جوانان در جامعه اسلامی ایجاد کنند.
امام جمعه خوی اذعان کرد: باید با تهاجمات دشمنان و شبهات مطرح شده در باب دین مبین اسلام به صورت علمی و به روز پاسخ دهیم و با زبان علمی با مبانی شبیخون فرهنگی مبارزه کنیم.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول