اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان خبر داد:

کاهش 150 هزار تنی محصول گندم در زنجان

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به عوامل کاهش محصولات کشاورزی در سال جاری گفت: امسال برداشت گندم در استان زنجان 150 هزار تن کاهش داشته است.

کاهش 150 هزار تنی محصول گندم در زنجان
اکبر کرامتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه کاهش بارندگی در پاییز سال گذشته، باد زدگی در اواخر خرداد، تبخیر شدید حرارتی در بهار امسال و طغیان آفت سن گندم موجب کاهش محصولات کشاورزی به ویژه محصول گندم در سال‌جاری شده است، اظهار داشت: امسال تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان 180 هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه بیشترین کاهش در محصول دیم بوده است، افزود: محصول گندم 150هزار تن کاهش داشته و سایر محصولات کشاورزی نیز با کاهش 30 هزار تنی مواجه شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به میزان تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته خاطر نشان کرد: در سال گذشته پیش بینی تولید محصولات کشاورزی استان زنجان یک میلیون و 543 هزار تن هدف‌گذاری شده بود که در پایان سال 89 یک میلیون و 625 هزار تن محصول در استان تولید شده است.
وی دلیل تولید محصول بیش از هدف‌گذاری شده در سال گذشته را شرایط مساعد جوی، استفاده از بذرهای اصلاح شده و استفاده از تکنولوژی روز دانست و یادآور شد: در سال گذشته 800 هزار تن بیشتر از عدد هدف‌گذاری شده محصول تولید شده است.
کرامتی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه مقابله با آفت سن گندم خاطر نشان کرد: امسال با توجه به آفت شدید سن در مزارع گندم در تجهیز استان به امکانات سمپاشی کمبود داشتیم که با حمایت استاندار و به موقع اعتبار برای فراهم کردن تجهیزات کشاورزی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: امسال برای سمپاشی مزارع گندم 40 شرکت توزیع خدمات کشاورزی شناسایی و تعداد 76 سمپاش در اختیار این شرکت ها قرار گرفت.
وی با بیان اینکه امسال شرکت‌های توزیع خدمات کشاورزی در یک اقدام بی‌سابقه در همه نقاط استان 300 هزار هکتار از اراضی گندم را سمپاشی کرده‌اند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته که سمپاشی با هزینه دولت و با همه امکانات سمپاشی پر قدرت انجام می‌شد بیشترین رکورد مساحت سمپاشی شده در سال 81 با 113 هزار هکتار بوده است.
کرامتی با بیان اینکه 880 هزار هکتار مساحت اراضی  زراعی و باغی استان است، خاطر نشان کرد: در سال‌جاری تعداد دستگاه‌های سمپاشی در استان از 40 دستگاه به 120 دستگاه افزایش یافته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان دلیل اصلی آفت سن گندم را تخریب مراتع و زیر کشت بردن این زمین‌ها به کشت محصول توسط کشاورزان استان دانست.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول