اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی خبر داد:

عضویت 190 هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی از عضویت 190 هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشین استان خبر داد و گفت: این تعداد عضو در غالب 12 شرکت تعاونی فعالیت می‌کنند.

عضویت 190 هزار نفر در تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، الله‌نظر اسعدزاده صبح امروز در جلسه بررسی مشکلات تعاونی‌های خراسان جنوبی به بیان برخی مشکلات تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی پرداخت.
وی به پیشینه تشکیل این تعاونی‌ها در استان اشاره کرد و گفت: پس از اجرای طرح ساماندهی نقاط مرزی برای جلوگیری از مهاجرت، ایجاد اشتغال، ساماندهی وضعیت معیشتی مرزنشینان و ایجاد امنیت پایدار در این مناطق این تعاونی‌ها در سال 84 در استان تشکیل شدند.
وی ادامه داد: در سال 84 تنها سه تعاونی در زیر مجموعه خراسان بزرگ وجود داشت که پس از انفصال خراسان جنوبی با تشکیل پنج تعاونی در این منطقه کار ادامه پیدا کرد و بعد از آن تعداد تعاونی‌های مرزنشین به هشت تعاونی با 109 هزار نفر عضو در استان ارتقا یافت.
مدیرعامل تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی مرزنشینان که به دلیل محرومیت مردم این منطقه است سبب شده که این مردم از سرمایه قابل توجهی برخوردار نباشند که با حمایت مسئولان ما امروز شاهد شکوفایی این تعاونی‌ها در استان هستیم.
اسعدزاده به موفقیت‌های این تعاونی‌ها اشاره کرد و افزود: انجام بیش از 14 میلیون دلار صادرات و هشت میلیون دلار واردات از این تعاونی‌ها نشانه فعالیت گسترده این مجموعه‌ها در استان است.
وی تاسیس شرکت تعاونی در اکثر شهرها، بخش‌ها و روستاها را از دیگر اقدامات این تعاونی‌ها برشمرد و گفت: از دیگر اقدامات این تعاونی‌ها می‌توان به مشارکت در کارخانه سیمان باقران، خرید سهام در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان، ساخت پمپ بنزین در زیرکوه قاین و ساخت کشتارگاه صنعتی در نهبندان اشاره کرد.
مدیرعامل تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی پرداخت مالیات را یکی از مشکلات این تعاونی‌ها عنوان کرد و افزود: تعاونی‌های مرزنشین در حالی مالیات پرداخت می‌کنند که کلیه تعاونی‌های روستایی و عشایری از پرداخت مالیات معاف هستند و بیشتر اعضای تعاونی‌های مرزنشین نیز از مردم عشایر و روستاها است.
اسعدزاده نبود سرمایه در گردش و نقدینگی در این تعاونی‌ها را از دیگر مشکلات این مجموعه عنوان کرد و اظهار داشت: برای حل این مشکل لازم است که بانک‌ها با دید وسیع‌تری نسبت به ارائه تسهیلات با رعایت حال افراد مرزشنین اقدام کنند.
وی با بیان هر ساله یک سهمیه ارزی 60 دلاری به استان اختصاص پیدا می‌کند، افزود: ولی به دلیل عدم توانایی مالی تعاونی‌های مرزنشین قادر به جذب این اعتبار نیستیم که در این ارتباط یا باید این اعتبار برگشت بخورد یا بانک‌ها یا بخش خصوصی در این بخش مشارکت کنند.
مدیرعامل تعاونی‌های مرزنشین خراسان جنوبی یکی دیگر از درخواست‌های تعاونی‌های مرزنشین استان را اختصاص صادرات سوخت از بازارچه‌ها عنوان کرد و گفت: امید است با انجام این کار بخشی از مشکلات این مجموعه‌ها حل شود.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول