اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان برنامه پنجم توسعه باید محقق شود؛

بیمه‌ 50 درصد محصولات زرشک در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای 50 درصد از محصولات زرشک و عناب باید تا پایان برنامه پنجم توسعه صورت گیرد، گفت: تنها از 10 درصد ظرفیت این محصول در استان استفاده می‌شود.

بیمه‌ 50 درصد محصولات زرشک در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قهرمان رشید دوشنبه‌شب در جلسه شورای هماهنگی کانون ملی دانش و صنعت زرشک و عناب استان اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی، کشاورزان و دانشگاه‌ها مؤلفه‌های مهم تقویت محصولات استراتژیک استان هستند.
وی بر هماهنگی بیش از پیش بین دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، تولید کنندگان بخش کشاورزی و استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا برای تولید محصولاتی چون زرشک و عناب  که از محصولات استراتژیک استان هستند تاکید کرد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: برای تولید محصولات زرشک و عناب در استان اقداماتی در بخش‌های دارویی و پزشکی، فراوری و برندسازی، تحقیق و پژوهش و تغذیه باقی مانده است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای استفاده از این پتانسیل عظیم برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد.
رشید افزود: جای کار و فرصت زیادی درباره این دو محصول وجود دارد که باید با رعایت اولویت‌ها و مطابق با سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و اسناد توسعه شهرستان‌ها و استان پیش رفت تا محورهای مهم بخش کشاورزی و اهداف آن محقق شود.
وی بر هماهنگی بین دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و استفاده از تئوری و تکنولوژی، علم روز و تجربه عینی کشاورزان تاکید کرد و ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید همه جوانب مرتبط با این موضوع را در نظر گرفت.
استاندار خراسان جنوبی معرفی محصولات استراتژیک زرشک و عناب را مهم دانست و ادامه داد: یکی از دغدغه‌ها، مشکل بازار مصرف است چرا که در حال حاضر زرشک کاملا شناخته شده نیست و در بسیاری استان‌ها زرشک را نمیشناسند و باید برای معرفی آن از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها به صورت استانی و کشوری اقدامات مناسبی صورت گیرد.
رشید این اقدامات را در افزایش سرانه مصرف، کمک به تولید کننده، فراوری و صنایع وابسته به آن موثر دانست و به برگزاری همایش ملی زرشک و عناب در آبان امسال اشاره کرد.
وی افزود: کشاورزی از محورهای اصلی توسعه استان است و باید به زیرمجموعه‌های آن در تولید محصولات زراعی، باغی، تکنولوژیهای جدید و آبیاری نوین بیش از پیش توجه کرد.
مقام عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: باید تولید در بخش کشاورزی به صنعتی و نیمه صنعتی معطوف و از کار بومی و سنتی به تنهایی خودداری شود.
رشید احصاء مشوق‌های مختلف برای تولید کنندگان برتر زرشک و عناب در بخش‌های مختلف مثل جهاد کشاورزی و بازرگانی را از مصوبات این جلسه عنوان کرد و گفت: زرشک و عناب موضوع ملی و خراسان جنوبی کانون آن است و باید اقدامات بیشتری در مورد تولید کیفی این محصول انجام شود.
وی افزایش ضریب مصرف و در نظر گرفتن جوایز خاص صادراتی را از مهم‌ترین راهکارهای تشویقی برای کشاورزان دانست و افزود: بحث کشت جایگزین یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه کشاورزان قرار گیرد تا بتوان سطح زیر کشت این محصول را نیز افزایش داد.
استاندار خراسان جنوبی موضوع زعفران را نیز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری در استان دانست و افزود: در زمینه زغفران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و کارهایی نیز در دست اجراست.
رشید اقدامات انجام شده در کانون ملی زرشک و عناب در استان را با توجه به مدت کوتاه راه‌اندازی این کانون بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: این اقدامات باید بدون وقفه و به طور مستمر دنبال شود تا بتوان به اهداف مورد نظر دست یافت.
انتهای پیام/خ20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول