اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازگشایی بازار بزرگ الماس مازندران؛

بازار الماس؛ به نام دستفروشان به کام سرمایه‌گذاران

خبرگزاری فارس: بازار الماس قائمشهر به بهانه ساماندهی دستفروشان و به شکل غیرقانونی راه‌اندازی شد و با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بر اعمال خلاف قانون خود صحه گذاشت.

بازار الماس؛ به نام دستفروشان به کام سرمایه‌گذاران
به گزارش خبرگزاری فارس از قائمشهر، روزهای پایانی تابستان برای شهروندان قائمشهر در انتظار غروبی خنک به انتها می‌رسد تا رو به سوی مراکز خرید، رهسپار خیابان‌های شهر شوند، شهری که پیاده‌روهای آن در انتهای روز، از حرارت طنین صدای دستفروشان و گستردگی حضورشان غرق فریاد است.
به هر طرف که نگاه می‌کنی چهره‌هایی چابک و آفتاب‌سوخته نظرت را جلب می‌کند که حتی لحظه‌ای دست از فریاد و چانه‌زنی بر نمی‌دارند.
پیاده‌روهای قائمشهر در قرق دستفروشان و طبق‌داران است و راه سهل الوصولی برای عبور از خیابان و فرار از گرمای تابستان نیست، باید با احتیاط قدم برداری تا چهره نازیبای شهر دستفروشان حرفه‌ای و تازه کار مخدوش نشود زیرا به قول یک دستفروشی که در بساطش در آغاز هفته، تنها 11 کفش برای فروش قرار داشت و این میزان تا پایان هفته به شش عدد رسیده بود، سودش بد نیست، اینجا راحت می‌شه کار کرد....
شهردار و شورای اسلامی شهر قائمشهر، بارها از ساماندهی دستفروشان در بازارهای محلی و برخی مکان‌های حاشیه شهر خبر داده‌اند که از جمله آن احداث بازار بزرگ الماس به عنوان بزرگ‌ترین بازار و مرکز خرید و فروش منطقه با سازه‌های سبک بود.
عملیات اجرایی بازار الماس قائمشهر واقع در خیابان کفشگر کلا، رینگ داخلی جنب میدان شهدا و به مساحت 5 هزار و 500 متر مربع در راستای ساماندهی دستفروشان و دوره گردان ثابت و سیار در مرکز و حاشیه‌های شهر و بهبود ترافیک شهری در سال 88 آغاز شد.
با آغاز ماه ماه مبارک رمضان در سطح شهر بنرهای تبلیغاتی بازگشایی بازار بزرگ الماس به چشم می‌خورد که با نام نمایشگاه طرح ضیافت آغاز به کار کرده است.
با مراجعه به این بازار کاملا بتنی به نمایشگاهی برخوردم که مرکز تبلیغاتی، برای مواد غذایی و بهداشتی و کرم‌های لاغری بود و در پشت غرفه‌ها مسئولان فروشی که اجناس را برابر قیمت بازار یا کمی منصفانه‌تر 100 تومان پایین‌تر از این قیمت به فروش می‌رساندند، هیچ یک مرد و زن دستفروش شهرمان نبودند.
 
*راه‌اندازی بازار الماس غیر قانونی است
این گفته نائب رئیس شورای شهر قائمشهر است.
کمیل گوران در گفت‌و گو با فارس اظهار داشت: این بازار توسط سرمایه‌گذاران با نام دستفروشان ولی به گونه‌ای لوکس و گرانقیمت احداث شد و هیچ اثری از سازه‌های سبک در آن نیست و همه بتنی کامل است.
 
 *شهرداری می‌سازد بازرگانی مجوز می‌دهد
گوران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران این بازار بدون اخذ پروانه پایان کار و ادامه ساخت و ساز اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه کردند، تصریح کرد: به علت عدم پرداخت بدهی‌ها، مبنی بر پرداخت ارزش افزوده در تغییر نوع ساخت از سازه سبک به بتنی کامل، شهردار دستور توقف ادامه کار را صادر کرد.
این مسئول شورای شهر با غیرقانونی خواندن راه اندازی بازار الماس تصریح کرد: با وجود دستور توقف کار از سوی شهردار قائمشهر، سرمایه‌گذاران بازار بزرگ الماس بدون مجوز شهرداری و با اخذ مجوز از اداره بازرگانی شهرستان، اقدام به راه‌اندازی این بازار با نام نمایشگاه طرح ضیافت کرده است که غیرقانونی بودن آن به تصویب اعضای شورای شهر رسیده است.
نایب رئیس شورای شهر قائمشهر نیز در گفت‌وگو با فارس به اخذ مجوز غیرقانونی تغییر کاربری ملک مذکور از مسکونی و باغ و حریم برق و فضای سبز به بازار روز، بدون سند مالکیت منگوله‌دار و تنها با یک سند دستدارمی اشاره کرد و با نادر و عجیب خواندن این موضوع گفت: از جمله موارد موکد در این طرح تفضیلی، تامین یک واحد پارکینگ به ازای هر 25 متر مربع با تایید کمیسیون ماده 5، احداث حدود 116 باب مغازه و الزام به احداث بازار با سازه سبک و بدون نیاز به مهندس ناظر بود.
گوران تاکید کرد: در بخش پارکینگ‌ها، مصوبه کمیسیون ماده پنج لحاظ نشد و فضای پارکینگ این بازار در موقعیت فعلی حتی برای غرفه‌داران نیز کافی نیست.
داریوش اسدزاده رئیس شورای شهر قائمشهر نیز با غیر قانونی دانستن تخلفات مذکور خاطرنشان کرد: نظر کل اعضای شورا بر غیرقانونی بودن نمایشگاه و راه‌اندازی بازار است و با توجه به این تخلفات، شهردار قائمشهر هرگونه معاملات و مکاتبات با این بازار را فعلا متوقف کرده است.
 
*حمایت و امتیاز دهی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی
مهدی ابراهیمی عضو شورای شهر قائمشهر نیز در گفت‌و گو با فارس ا اعلام حمایت از هر سرمایه‌گذار خصوصی که قادر به سرمایه‌گذاری با حفظ چارچوب قانون در این شهر است، تاکید کرد: از جمله امتیازاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران این پروژه قرار گرفت اینکه ما بدون وجود سند مالکیت، برای مالکان و سرمایه‌گذاران اجازه تغییر کاربری را صادر کردیم ولی آنها همچنان به کارهای خلاف قانون خویش ادامه می‌دهند.
 
 *برگزاری نمایشگاه پاییزه در بازار الماس، اصرار بر تداوم تخلف
این روزها زمزمه برگزاری نمایشگاه پاییزه در بازار الماس به گوش می‌رسد و این در حالی است که هنوز گواهی پایان کار احداث این مجتمع تجاری صادر نشده و شهرداری و شورای اسلامی شهر همچنان بر غیرقانونی بودن آن تاکید می‌ورزند.
 
*تخلف اداره بازرگانی در نادیده گرفتن حقوق شهرداری
کمیل گوران نایب رئیس شورای شهر قائمشهر در مورد اینکه کمیته برگزاری نمایشگاه‌های قائمشهر با حضور نماینده‌ای از شهرداری دستور برپایی نمایشگاه را صادر کرده بود، اظهار داشت: اقدام اداره بازرگانی قائمشهر حتی با قبول برپایی نمایشگاه از سوی نماینده شهرداری خلاف است چون بر اساس قانون اصناف، هر صنفی باید در مکان قانونی فعالیت کند و اعضای شورای شهر غیرقانونی بودن این نمایشگاه را اعلام می‌دارند.
وی تاکید کرد: تشکیل نمایشگاه پاییزه مانند طرح ضیافت غیرقانونی است و کسانی که مسئول برگزاری نمایشگاه هستند از این اقدام حمایت نکنند و اجازه دهند این بازار بر اساس سنوات گذشته  در نمایشگاه بین المللی قائمشهر برگزار شود.
حامد سه سلطانی دیگر عضو شورای شهر قائمشهر نیز در گفت‌و گو با فارس با بیان اینکه وظیفه اعضای شورا نظارت و پیگیری است، اظهار داشت: سازنده مجموعه در پی کسب منفعت بیشتر است و کسی که مسئولیت اجرایی دارد باید پاسخگو باشد که چرا مصوبات کمیسیون ماده 5 و شورای اسلامی شهر به وسیله فرد ذی‌نفع با کوتاهی دستگاه نظارتی شهرداری نادیده گرفته می‌شود.

گزارش از فرشته خلیلی

انتهای پیام/م10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول