اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط میراث فرهنگی فارس؛

آب‌انبارهای لارستان مرمت می‌شوند

خبرگزاری فارس: معاونت حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، اقدام به مرمت آب‌انبارهای معتمد و دهن شیر شهرستان لار می‌کند.

آب‌انبارهای لارستان مرمت می‌شوند
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، احیای پوشش  و کاه‌گل بام آب‌انبارهای معتمد و دهن شیر لار، استحکام‌بخشی تعمیرات اندود داخلی و  کف‌سازی و کف‌فرش ساباط این شهر، اقداماتی است که با اعتباری حدود 450 میلیون ریال در این شهرستان، در حال انجام است.
آب‌انبار معتمد متعلق به دوران قاجاریه و از نوع آب‌انبارهای مخروطی با مخزن استوانه‌ای است که چهار بادگیر، در چهار ضلع خود دارد.
مصالح به کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، ساروج و گچ است که از ملاط ساروج علاوه بر ساخت مخزن، برای پوشش گنبد نیز استفاده شده و سپس روی آن با کاه‌گل پوشانده شده است.
قدمت آب‌انبار دهن شیر نیز به دوران صفویه باز می‌گردد و به دلیل این که در زبان لاری به لوله‌کشی آب و شیر آب نصب شده بر آن به اختصار شیر می‌گویند به دهن شیر معروف شده است.
ساباط به کوچه و گذری سرپوشیده گفته میشود که با اتصال دیوار خانه‌های دو طرف گذر به وسیله یک سقف به وجود آمده است.
هدف از ساخت ساباط‌ها، ایجاد سایه و فضایی خنک برای رهگذران شهرهای گرمسیری بوده است.
همچنین بر اساس این گزارش، منزل تاریخی شمشیری توسط شهرداری نیریز خریداری شده و برای برگزاری کلاس‌های آموزش صنایع دستی در اختیار این اداره کل قرار گرفته است.
به گفته مسئول میراث فرهنگی شهرستان نی ریز، با هدف احیای صنایع دستی بومی این شهرستان، از هنرجویان برای شرکت در کلاس‌های سفالگری، مجسمه‌سازی، چاقوسازی، منبت، گلیم‌بافی، رودوزی سنتی، چاقوسازی و .... به صورت رایگان ثبت نام به عمل آمده است.
حمید رضا هادی در ادامه با اشاره به این که این کلاس‌ها با کیفیت مطلوبی در حال بر گزاری هستند، افزود: پیش ازاین منزل تاریخی حیدری در این شهرستان، به منظور آموزش صنایع دستی مورد استفاده قرار میگرفت که در حال حاضر از این خانه به عنوان نمایشگاه  و فروشگاه دایمی تولیدات صنایع دستی بهره‌برداری میشود.
انتهای پیام/ص30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول