اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سال گذشته؛

3000 تن خرما در کارگاه‌های خوزستان باقی است

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه خشکبار خوزستان گفت: ۳ هزار تن خرما از سال گذشته در کارگاه‌های فرآوری خرمای استان باقی مانده است.

3000 تن خرما در کارگاه‌های خوزستان باقی است
 به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، یعقوب خدری ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به مشکلات صادرکنندگان خرما، اظهار داشت: رکود صادرات و بالابودن قیمت تمام شده باعث شده ۳ هزار تن خرما از سال گذشته در کارگاه‌های فرآوری خرمای خوزستان باقی بماند.
وی افزود: خرما تا یک سال خراب نمی‌شود، اما در صورتی که در این مدت صادر نشود از روی ناچاری به کارخانه‌های تولید لواشک با قیمت بسیار پایین فروخته می‌شود.
خدری تصریح کرد: از ۶۵ واحد کارگاه تولیدی صادراتی خرما در استان ۱۹ کارگاه به دلیل مشکلات مالی و قوانین صادراتی از سال گذشته غیرفعال هستند و هنوز هم قادر به فعالیت نیستند.
وی اظهار داشت: گر چه با افزایش خرید تضمینی خرما مخالفتی نداریم، اما افزایش نرخ خرید توافقی خرما و حمایت از نخلداران، باید توسط دولت به صورت یارانه اعمال شود و نباید به صادرکنندگان که خود مشکلات مالی دارند و قیمت تمام شده محصول برای آن‌ها بالاست، این افزایش نرخ هم تحمیل شود.
به گفته وی، خرید تضمینی خرما به ازای هر کیلوگرم ۴۹۰ تومان اعلام شده، این در حالیست که سال گذشته ۴۰۵ تومان بوده است.
عضو کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی خوزستان افزود: علاوه بر ۴۹۰ تومان خرید تضمینی، ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان هزینه فرآوری و صادرات خرما نیز به قیمت آن اضافه می‌شود و ما ناچار می‌شویم محصول را کمتر از قیمت تمام شده در بازار جهانی به فروش برسانیم.
وی با بیان اینکه بهره‌های سرسام آور بانک‌ها واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه کرده است، اظهار داشت: علاوه بر بالابودن نرخ تسهیلات واحدهای تولیدی صادراتی، هزینه حمل و نقل به بندرعباس را هم به صادرکنندگان تحمیل می‌شود؛ زیرا که در خوزستان امکانات صادرات وجود ندارد.
خدری ادامه داد: با وجودی که کشتیرانی خوزستان در سال‌های قبل شاهراه صادرات بود، اما در حال حاضر بار‌ها به بندرعباس ارسال می‌شود که به دلیل مشوق‌هایی است که به بخش خصوصی داده شده است.
وی صادرات خرمای استان را در سال گذشته ۴۸ هزار تن اعلام کرد و با اشاره به اینکه خرمای خوزستان صرفا صادراتی است، افزود: خرمای خوزستان پس از کشورهای تونس و مصر رتبه سوم را در دنیا دارد و بیشترین صادرات به اروپا، استرالیا و کاناداست.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول