اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی:

تاثیر 5 الی 10 درصدی سدها در دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس:‌ معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: سدهای ساخته شده در سطح استان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه تنها پنج الی 10 درصد سبب کاهش آب دریاچه ارومیه شده‌اند.

تاثیر 5 الی 10 درصدی سدها در دریاچه ارومیه
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ابراهیم فتح‌الهی در گفت‌وگوی زنده با شبکه جهانی سحر اظهار داشت: از بیش از 60 سال قبل از این، تالاب و گنجینه بزرگ ایران غفلت شده و اکنون تمام مردم ایران و دولتمردان با جدیت به دنبال احیا و زنده نگاه داشتن آن هستند.
وی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی از 32 سال قبل و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به تمام نقاط کشور اهمیت داده و احیای دریاچه ارومیه را نیز در دستور کار خود قرار داده و برای حفاظت و حراست آن اهتمام داشته است و از 15 سال قبل نیز با تخصیص بودجه‌های جداگانه سعی در احیای آن دارد.
این مسئول با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر تغییر اکوسیستم‌ها و خشکسالیها سبب کاهش شدید آب این تالاب بین‌المللی شده است، گفت: با توجه به اینکه این کاهش تاثیرات بسیاری میتواند بر اکوسیستم کشور و منطقه داشته باشد لذا اقدامات کارشناسی گسترده و تخصیص بودجه‌های مطالعاتی در این زمینه مد نظر دولت و مجلس است.
وی ادامه داد: امروز اهمیت مهار آب‌های سطحی و جلوگیری از هدررفتن آنها و تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه و نگاه علمی به این مقوله بیش از پیش احساس میشود در این زمینه انتقال آب از رودخانه‌های ارس و استفاده از حق‌آبه ایران از این آب و رودخانه مرزی زاب به منظور تزریق به دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار با تاکید بر افزایش و رشد کشاورزی در منطقه خاطرنشان کرد: زمین‌های حاصلخیز کشاورزی در منطقه آذربایجان غربی سبب شده است تا در سال‌های اخیر بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و سطحی به همراه زمین‌های زیر کشت تا دو برابر افزایش یابد که این امر سبب کاهش آب ورودی به دریاچه شده است.
فتح‌الهی با اشاره به اینکه نجات دریاچه ارومیه از عمده اهداف اجرای این طرح‌ها است، افزود: دولت در این زمینه دست به اقدامات موثر و کلیدی زده است که از جمله این اقدامات رشد و توسعه کشاورزی مکانیزه و استفاده از آبیاریهای بارانی و تحت فشار و قطره‌ای و حذف آبیاری به روش‌های سنتی و غیراصولی است و در این زمینه تسهیلات بلاعوض به منظور مکانیزاسیون آبیاری به کشاورزان اختصاص یافته است.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار با یادآوری مشکل جهانی کمبود آب و تغییر الگوی بارش در منطقه تاکید کرد: این کاهش که عامل اصلی کمبود آب دریاچه بوده است تنها مختص به منطقه نبوده و در بسیاری از نقاط دنیا نیز عینیت یافته است که این امر تنها با نگرش علمی و راه کارهای علمی و عملی قابل بهبود است.
وی افزود: بسیاری بر این شبهه دامن میزنند که عامل اصلی خشکی دریاچه ساخت آب‌بندها و سدها است و این درحالی است که این سدها تنها نقش کنترلی و مهار آبها را برعهده دارند و از هرز رفتن آنها جلوگیری میکنند.
 فتح الهی ادامه داد: ذخایر آبهای سد های استان تنها حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است و حتی با انتقال تمام آب پشت سدها که منبع آب شرب و کشاورزی منطقه است، ما تنها شاهد افزایش اندکی در سطح آب خواهیم بود.
وی با اشاره به راهکارهای علمی همچون بارورسازی ابرها با توجه به تغییر الگوی بارش جهانی نیز اظهار داشت: بارورسازی ابرها از دیگر راهکارهای موثر در این زمینه است که با تحقیقات انجام شده در سطح دانشگاه‌های کشور این امر عملی و اجرایی است.
وی با تاکید بر لزوم همراهی عمومی و فرهنگ‌سازی گسترده در این زمینه افزود: گروه‌های مردمی، مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و موسسات وابسته به یونسکو در زمینه حمایت از دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرده‌اند که مسئولان نظام نیز آماده جلب هر گونه حمایت و همراهی هستند.
فتح‌الهی ادامه داد: مردم ایران اسلامی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره نشان داده‌اند که در مواقع لزوم و بروز مشکل دست در دست یکدیگر همراه و همپای مسئولان و خدمتگزاران خود هستند و به دور از هرگونه اختلاف همراه و یک صدا با هم در رفع آن از جان و دل حضور یافته‌اند.
فتح‌الهی با تاکید بر اینکه مشکل دریاچه ارومیه تنها مختص به گروهی خاص نیست و آذری، کرد و عرب و لر و فارس در کنار یکدیگر در این مسئله همپا و همدل هستند، اظهار داشت: نجات دریاچه ارومیه یک مسئله ملی است و به مشارکت همه طبقات مردم و نمایندگان مجلس و دولت محترم نیاز دارد و حل چنین مشکلی با انسجام و وحدت ملی میسر است.
وی ادامه داد: برخی معاندان و دشمنان نظام با دستاویز قرار دادن این بحران سعی در تشویش اذهان عمومی و عدم همراهی دولت و محلس در نجات دریاچه ارومیه داشتند که این امر با وجود جوانان غیور ایران اسلامی و همراهی مردمی شکست‌خورده است.
این مسئول ادامه داد: تفکر اسلامی و انقلابی مردم ایران به جهان نشان داده است که دسیسه‌های دشمنان و تمام بدخواهان نظام در نطفه خفه شده و با حضور مردم به شکست تبدیل میشود.
وی تاکید کرد: دولت و وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی با همدلی و همراهی باهم و با تصویب بودجه‌های موثر در زمینه احیای دریاچه ارومیه بار دیگر اتحاد و یکرنگی خود را نشان خواهند داد.
این مسئول یادآور شد: دولت و در راس آن رئیس جمهور تلاشگر ایران اسلامی در چند سال گذشته نیز تصمیم جدی خود در این زمینه را با برگزاری نشست‌های مختلف در سطوح بالا نشان داد به طوری که طی ماه گذشته نیز نشستی با حضور معاون رئیس جمهوری به همراه معاونان و کارشناسان مربوطه و استانداران سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در ارومیه برگزار شد.
فتح‌الهی ادامه داد: رئیس جمهوری همواره بر اهتمام جدی در مصوب کردن لوایح و طرح های احیای دریاچه ارومیه تاکید دارند و آمادگی دولت را برای اختصاص بودجه کافی در راستای اجرایی کردن مصوبات مجلس اعلام کرده‌اند.
وی راهکار اجرای حل این مشکل را تنها با راه‌های علمی میسر دانست و ادامه داد: حساسیت عمومی و مردم در این زمینه نیز طبیعی و موثر بوده و اما این امر نباید با هیاهو و جنجال همراه شود چرا که این امر تنها سبب افزایش هزینه معنوی و کاهش کارایی و ظرفیت اجرایی میشود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار تاکید کرد: تنش‌های خیابانی تنها سبب سوءاستفاده برخی معاندان و دشمنان نظام و انقلاب از این امر میشود اما برگزاری نشست‌های علمی و تجمعات قانونی طرفداران محیط زیست سبب میشود دولت و مجلس حساسیت لازم را از خود نشان دهند.
وی همچنین از نقش فعال رسانه‌ها و مطبوعات در راستای اطلاع‌رسانی مناسب و جلب توجه مسئولان و انتشار مقالات علمی در این زمینه تقدیر و تشکر کرد و از آنها خواست با تبیین علمی و مطالعه شده در زمینه طرح‌ها احیای دریاچه ارومیه روشنگری لازم را برای عموم طبقات مردم ایفا کنند.
فتح‌الهی ابراز امیدواری کرد با تصویب بودجه‌ای مناسب و عملی در مجلس شورای اسلامی شاهد تسریع در روند اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده و احیای این تالاب و ذخیره بین‌المللی شویم.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول