اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره خبر داد‌:

اجرای طرح هادی در 64 درصد از مراتع خرم‌دره

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ از اجرای طرح هادی در 64 درصد از سطح مراتع شهرستان خرم‌دره خبر داد.

اجرای طرح هادی در 64 درصد از مراتع خرم‌دره
غلامرضا محمودی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: اصلاح و احیای مراتع برای تقویت پوشش گیاهی در راستای حفاظت از آب و خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی همواره مورد توجه ویژه بوده است.
وی با بیان اینکه پیامد این امر ذخیره نزولات آسمانی و به تبع آن حفظ بافت روستاییان و کمک به دامداران است، افزود: چرا که این امر موجب افزایش سطح مراتع خوب می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ تصریح کرد: حفظ مراتع منوط به جلوگیری از چرای دام بی‌رویه است و تا زمانی که این چالش را در نظر نگیریم، دراجرای طرح‌های مرتع‌داری با مشکل مواجه می‌شویم.
وی قرق مرتع 500 هکتاری در کنار کود پاشی 150 هکتار از اراضی را از برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.
محمودی تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، احداث آبشخور، کپه‌کاری و نظارت بر محصولات فرعی به مساحت یک هزار هکتار را نیز از برنامه‌های سال جاری عنوان کرد و گفت: این برنامه در سال جاری عملیاتی می‌شود.
وی حفاظت از اراضی ملی به مساحت بیش از 21 هزار هکتار به دلیل کمبود نیروی انسانی از مشکلات برشمرد و یادآورشد: در حوزه آبخیزداری نیز احداث بندهای رسوب‌گیر با حجم 300 متر مکعب نیز در سال جاری عملیاتی می‌شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ افزایش آگاهی مردم را از برنامه‌های این اداره در راستای جلوگیری از تخریب مراتع عنوان کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های ترویج در روستاها، گردهمایی با اهالی روستا و شوراهای اسلامی از دیگر برنامه‌های شهرستان در راستای حفظ مراتع است.
 وی انجام گشت حفاظتی در اراضی ملی توسط یگان حفاظت را نیز از برنامه‌های سال جاری اعلام و ابراز داشت: متاسفانه پشتوانه قانونی جامع در صیانت از اراضی ملی تبیین نشده است.
محمودی نبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی کافی را از دلایل عدم صیانت از منابع طبیعی دانست و متذکر شد: عدم فرهنگ سازی در خصوص درک حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی و عدم آگاهی کافی روستاییان نسبت به نتایج اقدامات تخریبی اراضی ملی نیز از دیگر مشکلات شهرستان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در نزدیک به 90 درصد روستاهای شهرستان طرح مرتع‌داری اجرا می‌شود و اکثر آنها به مجریان و بهره‌برداران واگذار شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ یادآورشد: در این طرح‌ها پروژه‌هایی از قبیل تبدیل دیم‌زارهای کم‌بازده‌، کپه‌کاری، کودپاشی، مدیریت چرا، قرق و نصب آبشخور بهداشتی پیش بینی شده است.
 وی خاطرنشان کرد: این طرح به مساحت 12 هزار و 229 هکتار بوده که نزدیک به 64 درصد از سطح مراتع کل شهرستان به این طرح اختصاص یافته است.
محمودی با اشاره به اینکه در خرم‌دره سطح کل مراتع 19 هزار و 371 هکتار است که 47 اراضی شهرستان را شامل می‌شود، بیان داشت: از این میزان 12 درصد مراتع خوب،49 درصد مراتع متوسط و 39 درصد سطح مراتع فقیر هستند.
وی ظرفیت مراتع را نیم تا یک واحد دامی‌، اعلام کرد و افزود: این میزان معادل 2.7 برابر ظرفیت مرتع با توجه به دام مازاد‌، چرا صورت می‌گیرد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ تصریح کرد:  9 هزار و 832 مورد دام مجاز در کنار بیش از 16 هزار و 698 مورد دام مازاد است که طبق آمار تعداد دام موجود 2.7 برابر دام مجاز برآورد شده که این امر هشداری در تخریب مراتع توسط دام غیر مجاز محسوب می‌شود.
وی کاشت درخت صنوبر را با توجه به موقعیت اقلیمی منطقه از برنامه‌های اجرا شده عنوان کرد و گفت: از نظر اقتصادی و سودآوری این امر موجب ایجاد انگیزه در باغداران می‌شود.
محمودی از توزیع  769 هزار اصله نهال صنوبر در طول سه سال گذشته در بین باغداران و علاقمندان به کاشت صنوبر را در راستای ایجاد علاقمندی برای اشتغالزایی عنوان کرد و یادآورشد: 150 هزار اصله نهال نیز در بین بخش‌های دولتی و خصوصی  توزیع شده است.   
وی با بیان اینکه همیاران طبیعت یا همان حافظان واقعی طبیعت نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ نگهداری از منابع طبیعی ایفا می‌کنند، افزود: در حال حاضر گروه‌های همیار در شهرستان و نقاط اطراف ساماندهی می‌شوند که امیدواریم این گروه‌ها نیز در نگهداری و حفظ اراضی ملی اداره را یاری نمایند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌دره‌ ادامه داد: مردم نقش کلیدی را در نگهداری از منابع ملی دارند و بدون مشارکت همه اقشار به خصوص بهره‌برداران و روستاییان حفاظت از منابع طبیعی غیر ممکن است.
وی تشکیل و تداوم کلاس‌های ترویجی و بازدیدها و استفاده از تبلیغات و اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی فرهنگ منابع طبیعی را به معارف عمومی جامعه تبدیل کنیم.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول