۱۰ روز نقض سیستماتیک تفاهم نامه

ده روز از اجرای یادداشت تفاهم می گذرد. ایران در این ده روز به تعهدات خود عمل کرده، اما آمریکا (و متحد صهیونیستش) به دفعات، تعهدات را زیر پا گذاشته اند.تدریجا منافذ تفاهم نامه آشکار می شود و بستن آنها نیازمند اراده قوی در طرف مذاکره کننده ایرانی است و گرنه نقض حقوق ایران بیشتر خواهد شد و می تواند روند پیروزی خیره کننده کشورمان در میدان جنگ را وارونه کند.بند اول درباره توقف جنگ و اشغالگری در خاک لبنان، همچنان در حال نقض است. روزنامه یدیعوت آحارانوت دیروز نوشت: نتانیاهو موفق شد ترامپ را متقاعد کند که اسرائیل را از جنوب لبنان خارج نکند.همچنین نتانیاهو گفته است: ما از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد؛ تا زمانی که لازم باشد آنجا خواهیم ماند."یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده" دیروز به خبرگزاری صداوسیما گفت: "عقب نشینی رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی لبنان از شروط توافق نهایی است و از سوی تیم ایران یک خط قرمز مهم محسوب می‌شود".این ادبیات تحریف آمیز در حالی است که آقای عراقچی ده روز قبل تاکید کرد: "در مرحله اول تفاهم، مهم‌ترین موضوعی که اتفاق می‌افتد، خاتمه جنگ است که مشمول خاتمه اشغال لبنان هم می‌شود. حمله به لبنان و ادامه اشغال، نقض یادداشت تفاهم است".تیم مذاکره کننده ما با وجود این نقض مسلّم، در مذاکرات ژنو شرکت کرد و در عمل به دشمن اجازه داد میان اجرای دیگر بندها و احترام به تمامیت ارضی لبنان، شکاف بیندازد. جنایت دشمن در لبنان با این روند تشدید خواهد شد.بند اول درباره عدم تهدید به زور هم، بارها از سوی ترامپ و معاون وی و وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا نقض شده است.
آمریکا در بند ۲ هم متعهد شده که به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام بگذارد، اما همچنان از ادبیات و الفاظ موهن استفاده می کند.ادامه مذاکرات بدون حل مسائل اساسی مانند بند اول و دوم، اشتباه راهبردی است. تثبیت بدعهدی های حریف درباره این بند و دیگر بندها، قدرت مذاکراتی ما را تضعیف می کند.بند ۵، فارغ از اینکه اعمال حاکمیت ایران بر تنگه هرمز (آب های سرزمینی) را به مذاکره با عمان در این باره الصاق کرده، بلافاصله درباره بازگشایی تنگه هرمز اجرایی شد.این در حالی است که منطقا بازگشایی تنگه باید منوط به تعیین تکلیف جنگ و تجاوز و موضوع خسارت و غرامت و تعهد تضمین شده آمریکا برای عدم تکرار تهدیدات امنیتی موکول می شد.با اجرای این بند، دونالد ترامپ از فشار تقریبا چهار ماهه کاهش صادات انرژی منطقه و صعود قیمت نفت به بالای 110دلار خلاص شد و می تواند با احیای ذخائر سوخت رو به پایان، تهدیدات را از سر بگیرد.بند ۶ که بندی غلط انداز و نقض غرض غرامت خواهی است، اصلا اجرایی نشده است: (آمریکا متعهد می‌شود، با شرکای منطقه‌ای خود، برای بازسازی و توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران یک برنامه قطعی مورد توافق طرفین را با تامین حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار ایجاد کند).روبیو وزیر خارجه آمریکا می گوید: "در جلسه با اعراب، صندوق بازسازی ایران با کشورهای حوزهٔ خلیج فارس مورد بحث قرار نگرفت". در حال، در بیانیه دیروز آمریکا و کشورهای خلیج فارس ادعا شد:"صلح در منطقه مستلزم مقابله با تهدیدات ایران، از جمله موشک‌ها، پهپادها و حمایت از نیروهای نیابتی آن است. ما بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز و آزادی نامحدود دریانوردی تأکید می‌کنیم. هرگونه سرمایه‌گذاری یا تجارت مشروط به پایبندی ایران به یادداشت تفاهم و
توافق نهایی است".قطعا با این بند موهوم، حتی سه میلیارد دلار سرمایه گذاری هم در ایران انجام نخواهد شد. اما بهانه ای برای توهین به کشورمان است و حال آنکه آمریکا و میزبانان پایگاه های نظامی او باید غرامت چند صد میلیارد دلاری بپرزدازند.آمریکا هیچ اقدامی برای اجرای تعهد خود در بند ۱۱ انجام نداده و حال آن که این بند باید در همان توافق آتش بس یا در همان بدو اجرای تفاهم نامه اجرا می شد:هر چند آمریکا متعهد شده تا وجوه و دارایی‌های مسدود شده ایران را با اجرای یادداشت تفاهم به طور کامل برای استفاده در دسترس قرار دهد"، اما پس از ده روز هیچ اتفاقی نیفتاده است.مارکو روبیو وزیر دیروز گفت: تاکنون هیچ پولی به ایران منتقل نکرده‌ایم و با آن موافقت نکرده‌ایم.بند ۱۳ نقض شده است. شرط ادامه مذاکرات"اجرای بندهای ۱، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۱ و تداوم اجرای این اقدامات" است. اما با وجود نقض های پیاپی از سوی آمریکا، مذاکرات متوقف نشده و با نام غلط انداز مذاکرات فنی ادامه پیدا کرده است.ما تنگه را همان روز اول باز کردیم، اما هنوز تکلیف اموال بلوکه معلوم نیست. سرنوشت تنگه را هم موکول کردیم به نظر عمان (امریکا) و تا ۶۰ روز هم عوارض نمی گیریم.نکته قابل تامل این است که طرف های دعوای ما در جنگ و تنگه، قرار است برای بازسازی و توسعه ما، ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری بکنند!
14:15 - 26 ژوئن 2026

3 بازنشر8 واکنش
39٫2k بازدید



9 پاسخ

@user17091017078187295394 ساعت پیش
در پاسخ به
داداش خودتو به خواب نزن،اینو همه چیزو از همون اول دادن رفته.....اینا سیاه بازیشونا که ملتو گول بزنن.هر چی ترامپ میگه مطمئنا درسته، مگه اینا نمیگفتن ما اصلا مذاکره نمیکنیم،ترامپ میگفت ایرانیا دارن مستقیم بامن مذاکره میکنن.دیدیم که خود پزشکیان گفت مذاکره نکنیم چیکار کنیم.اینا خیلی وقتا وا دادن

@user17091003763915018054 ساعت پیش
در پاسخ به
چقدر این ملت بایستی بخاطر این غربزده های خودتحقیر خسارت بدهند ، پیروزی را دارند با شکست عوض میکنند

@user17091000644679137564 ساعت پیش
در پاسخ به
خون دلی میخوریم که نپرس!

@user17091017713832302994 ساعت پیش
در پاسخ به
حالا هنوز سیب و گلابی های توافق مونده

تصویر نمایه‌ی ‌ali‌
@user17090999836037962192 ساعت پیش
در پاسخ به
بقول خواجه شیراز:دور است سر آب از اين باديه هش دارتا غول بيابان نفريبد به سرابتدور است سر آب از اين باديه هش دارتا غول بيابان نفريبد به سرابتدور است سر آب از اين باديه هش دارتا غول بيابان نفريبد به سرابت

@user1773043852962 ساعت پیش
در پاسخ به
دعایی که به کوروش کبیر منتصب شده:"خدایا این کشور را از دشمن و خشکسالی و دروغ حفظ کن"خدایا شاکریم که بر دشمن پیروزمان کردید و امسال هم کلی بارش و رحمت نازل فرمودید فقط لطفا این دروغ گویان رو هم ریشه کن کنیدهمین دیگه عرضی نداریم جز شکر و سپاس بیکران رحمت ها و نعمت هایتیا رفیق من لا رفیق له

@SALA_ir1 ساعت پیش
در پاسخ به
سوال:چرا در خبر سخنان سید ملک بدرالدین الحوثی در شبکه خبر (ساعت ۸ و ۱۰ صبح جمعه) عبارت «لعنة علی الیهود» از لوگوی انصارالله یمن با فتوشاپ حذف شده است؟

@user1773043852961 ساعت پیش
در پاسخ به
ظاهراً ما فقط ۶۰ روز فرصت دادیم که قیمت نفت پایین بیاید،آمریکا مخازن خود را پر کند و با دست پر دوباره به سراغ مردم مظلوم بیایداگر این سناریو محقق شود،تک‌تک بانیان این فاجعه را باید به جرم خیانت محاکمه و مجازات کرداین یک «هشدار» است،نه «تحلیل».#۶۰_روز_فرصت_دشمن#خیانت_راهبردی#بانیان_را_محاکمه_کنید

@user1733732843831 ساعت پیش
در پاسخ به
میدان توسط دیپلماسی خاموش شد. دیپلماسی ضعف و ذلت مخابره کرد. ولی رهبر شهیدمان گفت مردم کار را تمام می‌کنند. پس بنشینید و نظاره کنید مردم کار را تمام میکنند