تمدید خودکار قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد

وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ مصوبه تمدید یک‌ساله قراردادهای اجاره با حداکثر افزایش ۲۵ درصدی خبر داد و گفت این مصوبه با هدف حمایت از مستأجران تا پایان سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی با اعلام تصویب و ابلاغ مصوبه اجاره‌بها برای سال جاری، به تشریح سازوکار این مصوبه پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه سران سه قوه در خصوص تمدید قراردادها و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها در سال ۱۴۰۵، کلیه قراردادهای اجاره املاک مسکونی که مدت اعتبار آن‌ها از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۵ منقضی می‌شود در صورت تقاضای مستأجر برای تمدید، به مدت یک سال از تاریخ انقضای مدت قرارداد و با افزایش حداکثر ۲۵ درصد میزان افزایش اجاره‌بها و قرض‌الحسنه مربوطه، در کلیه نقاط کشور تمدید می‌شوند.وی افزود: در مصوبه سران قوا تأکید شده است که مراجع قضایی باید از صدور دستور تخلیه به جهت انقضای مدت اجاره، به درخواست موجر خودداری کنند.به گفته صادق، این مصوبه باتوجه‌به وقوع جنگ تحمیلی سوم، شرایط اقتصادی خانوارها و... و همچنین به دلیل هم‌زمانی تحولات اخیر با فصل نقل‌وانتقالات در بازار اجاره به‌منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، به تأیید سران قوا رسیده و مصوب شده است. ۴ استثنا در مصوبه اجاره‌بهاوزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در مصوبه سران قوا در خصوص تمدید یک‌ساله قراردادهای اجاره، چهار استثنا تعیین شده است، توضیح داد: در مواردی که مالک، به‌منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی، پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی از مرجع مربوطه اخذ کرده باشد، از شمول این مصوبه مستثنی خواهد شد.
وی یادآور شد: همچنین در مورد املاک مسکونی مورد اجاره که قبلاً یا در مدت تمدید قرارداد اجاره به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشند، لازم است مستأجر ظرف مدت حداکثر ۲ ماه از تاریخ انتقال سند رسمی (در صورت انقضای مدت اجاره) نسبت به تخلیه و تحویل اقدام کند.صادق توضیح داد: درصورتی‌که نیاز موجر یا افراد تحت تکفل وی به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت شخصی توسط مرجع قضایی صالح احراز شود و همچنین درصورتی‌که مستأجر در دوره قبل نسبت به ایفای تعهدات (پرداخت به‌موقع اجاره‌بها، شارژ و...) اقدام نکرده و موجب ضرر و زیان قابل‌ملاحظه موجر (به تشخیص مرجع قضایی صالح) شده باشد مشمول این مصوبه نخواهد شد و موجر می‌تواند نسبت به درخواست صدور حکم تخلیه اقدام کند.نحوه پاسخ به سؤالات و رسیدگی به مشکلات حقوقی مردموزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: لازم است متعاملین بازار اجاره اعم از موجر و مستأجر، بر اساس مصوبه سران قوا در خصوص تمدید قراردادهای اجاره با سقف ۲۵ درصد، در صورت بروز هر نوع اختلاف و مشکل احتمالی، جهت رفع مشکلات و اختلافات، به مراجع قضایی صالح مراجعه کنند.صادق با اشاره به اینکه این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۵ معتبر است، گفت: متعاملین بازار اجاره جهت کسب هر نوع اطلاع در خصوص جزئیات اجرای این مصوبه می‌توانند از طریق تماس یا مراجعه به ادارات کل راه و شهرسازی استان مربوطه، پاسخ سؤالات و ابهامات خود را پیگیری و دریافت کنند.#تمدید#اجاره#سران_قوا#مستاجران#وزارت_راه_شهرسازی#جنگ_تحمیلی_سوم#نقل‌وانتقالات
18:27 - 1 تیر 1405



21 Replies

Replying to
وقتی روی مال مردم قیمت میزارید روی دلار دولت هم قیمت بزارید که ۲۵ درصد افزایش داشته باشه.. این هم شد راه حل مگه؟!

Profile picture of ‌امین یزدان پناه‌
Replying to
واقعاً مسخره است!کنترل تورم وظیفه دولت و مشخصاً بانک مرکزیه دولت وظیفه خودشو نمیتونه درست انجام بده،زورش رو سر مؤجرها و میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران و کالابرگی که هرگز متناسب با تورم افزایش نیافت و قیمت بنزین و ارز ترجیحی و... خالی میکنه.فکر هم میکنن ملت متوجه نیستن که چه گندی دارن میزنن…Show more

Profile picture of ‌مهدی حسنی‌
Replying to
همین ۲۵ درصد در تهران می دانید چقدر از یک قرار داد می شود؟؟؟؟؟؟سران قوا چرا برای ساخت و ساز تفاهم ندارند ؟؟؟؟؟؟؟؟

Profile picture of ‌پیروز‌
Replying to
از کیسه خلیفه بخشیدن!اگه راس میگی عوارض و مالیات و ... رو اضافه نکن

Profile picture of ‌محمد‌
Replying to
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤐🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Replying to
هیچ صاحب خونه ای رعایت نمی‌کنه. باید یه ضمانت اجرایی برای این کار انجام بشه که هر چی صاحبخونه دلش خواست نشه.

Replying to
وزیر راه و شهر سازی اشتباه کرده که این مزخرف رو گفته. نه ضمانت اجرا داره نه کسی بجاییش می گیره

Replying to
واقعا برای خانم وزیر متاسفم. خیلی از مردم از دریافت اجاره زندگی خود را می گذرانند. چرا به جای کمک به مستاجرین عزیز خانم وزیر از جیب مالکین بخشش می کنند. مگر این کشور مجلس ندارد،‌ قانون موجر و مستاجر چه می شود. مگر می شود قانون را بدون نظر مجلس محترم تغییر داد.

Replying to
با چنین وضعیتی صاحبخانه به راحتی به مستاجر میگه پاشو خونه مو میخوامبعد هم به یه نفر دیگه با قیمت جدید اجاره میدهواقعا عقل تو سر بعضی کارشناس ها هست که از این تز ها میدن؟

Profile picture of ‌Hossein‌
مگر افزایش تورم ۲۵ درصد هست که افزایش اجاره ۲۵ درصد باشه، بقیه اش رو وزیر از جیب میده؟؟

Profile picture of ‌علی‌
Replying to
همش چرته...

Profile picture of ‌آب‌
Replying to
شر درست نکنید.دستور نفرمایید.وقتی نان بربری ساده را سی هزارتومان کردیدفعلا .

Profile picture of ‌Serab Komar‌
Replying to
دولت همه خدمات خودش مانند برق و آب و گاز را ۸۰ تا ۱۰۰ درصد گران می کند. شهرداری ها عوارض نوسازی سالیانه منازل و خودرو ها را ۱۰۰ درصد گران میکنند بعد به مال مردم که میرسد ۲۵ درصد بیشتر مجوز نمی دهد. حرام است.

Profile picture of ‌ایران سرو بلند‌
اگه مشکلی پیش آمد به مراجع قضایی صالح مراجعه کنندهمینطوریش سیستم قضایی نمیتونه پرونده های واجبتر مهم تر را رسیدگی کنهقبل از این قانون خیلیها زیر ۲۵درصد افزایش میدادن

Profile picture of ‌امیر حسام رجایی‌
Replying to
در سالهای اخیر اجرا شد امسالم اجرا میشه حتما!زهی خیال باطل!

Profile picture of ‌فرشاد‌
Profile picture of ‌بورس ایران‌
بورس ایران

@Burse99  •  13 تیر 1404

درخواست ایجاد صندوق خسارت برای سهامداران خرد بورس و انتقال مبلغ آنها
Demand

درخواست ایجاد صندوق خسارت برای سهامداران خرد بورس و انتقال مبلغ آنها

بر کسی پوشیده نیست که در این ۵ سال تالار شیشه ای بورس تاریک ترین سال‌های خودش را به همه نشان داد. بیانیه ریسکی دادند و موجی از تخلفات و سوءاستفاده‌ها از سهامداران بینوا شروع کردند و به آن رنگ و لعاب قانونی دادند. از دولتی ها تا خصولتی‌ها و ارگان های ناظر بورسی و غیر بورسی. سازمان‌های ناظر، چه بورسی و چه قضایی، در قبال این روند سکوت اختیار کردند. سوال اینجاست: پلیس فتا در این پنج سال کجا بود؟ قوه قضاییه و دادستانی در مقابل این حجم از اغفال عمومی چه نقشی ایفا کردند؟ چرا مدیران و مسئولان ارشد بازار سرمایه، بانک مرکزی، شورای عالی بورس، و وزرا نسبت به این وضعیت واکنشی مؤثر نشان ندادند؟ جای خالی پاسخگویی همچنان احساس می‌شود. پلیس فتا در این ۵ سال کجا بوده و هست مگر وظیفه ای جز این دارد که مجرمان اینترنتی را گرفته و قوه قضائیه کجا بود و دادستانی و کلا ناشران و مدیران بورس و وزرا و بانک مرکزی و روسای سازمان عریض و طویل بورس و شورای عالی بورس کجا بودند و همه با خوشحالی مدیران بعدی را آوردند که می‌دانید چه کردند! مدیران و مسوولانی که قوانین و ابزار و ساختار را طوری با دقت و با هماهنگی هم قرار دادند تا مردم دارایی حلال سال‌ها تلاششان از بین برود. حمایت ها در منفی‌ترین حالت! گویا حتی اتفاقات سیاسی و حرفهای سیاسیون با بورس در هماهنگی کامل هست! شما هر خرید و کاری می‌کنید ریسک دارد و پلیس و قوه قصاییه و دیگر ارکان مراقب هستند ولی چه شد که در بورس جز پولشویی و کد به کد و صف خرید و فروش و ایجاد صف های کاذب برای اغفال کار دیگری انجام نشد. آینه تمام قد از وضعیت اقتصاد وکشور در بورس نشان داده شد. عادی انگاری هر سقوط و بدون اطلاع گذاشتن مردم و سهامدار خرد از اخبار مهم تاثیر گذار و جمع کردن در صف فروش و به یکباره صف خرید کردن نمادهای نور چشمی و شاخص‌ساز بدون اینکه کسی بتواند واردش شود جز رانتی ها و نزدیکان. یکبار برای همیشه خسارت سهامدار را که به راحتی قابل محاسبه هست را بدهید و اجازه ورود مردم خرد را دیگر به این کوره پول حلال سوزی راه ندهید. و حساب کسانی را هم که با صف فروش کردن‌ها و عرضه اولیه ها و نمادهای کاغذی پول بر پولشان اضافه کردند را بسته و مبلغ همراه با خسارت و تورم او را محاسبه و به قدرت خرید سهامداران خرد در کارگزاری هایشان واریز نمایید. خوشبختانه یا متاسفانه عمر کوتاه هست! و خیلی زود دیر میشود. نمادهای بورسی با ایجاد ظاهری گمراه کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا کالا یا ایجاد قیمتهای کاذب و یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار یا کالا (بند 3 ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران و ماده 10 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید) اقدامی خلاف کردند. متاسفانه ناشران، ناظران ،شورای عالی بورس،رئیس جمهور و وزرا و روسای بورس و تمام ارگان های ذینفع باید مورد رسیدگی قرار گیرند. درخواست دارم در بالاترین سطوح این اقدام شود شک نکنید اعتماد مردم دوباره به سمت شما بر خواهد گشت.تعداد سهامداران بورسی به قدری هست که در تحول کشور عزیزمان ایران نقش سازنده ای داشته باشند و پشت مسوولانی که پشتشان ایستادند بایستند. کسانی که کنار ایستادند و می‌دانند و کاری نمی‌کنند هم بدون شک شریک این تخلف خواهند بود. به امید فردایی بهتر از دیروز و امروز یاحق

پلیس فتا, مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا, دادستانی کل کشور, مجلس و قوه قضائیه, رئیس جمهور, شورای عالی بورس, سازمان بسیج, ناظر بورس, وزیر اقتصاد و دارایی

1000
Follow up from the relevant official
10,000
Follow-up from the highest authority

Replying to
چشم عباس خانوم!هر وقت دولت به وعده وعیدهاش عمل کرد صابخونه ها هم به منویات علیامخدره یه نگاهی می کنن

Replying to
آخه دیوانه وقتی خود دولت همه چیز را ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهد یمت فولاد قیمت پتروشیم همه چی ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کنه از کیسه مردم می‌بخشه آقای پزشکیان

Profile picture of ‌حامد عظیم نژاد‌
Replying to
به من ۴۵ درصد گفت با خواهش ۴۰ درصد تمدید کردم. بهم گفت نمیخوای به سلامت