ولایتمداری و عزتمندی

امام سجاد علیه السلام می‌فرماید:«طَاعَةُ وُلَاةِ الْأَمْرِ تَمَامُ الْعِز؛ همه عزت در اطاعت و پیروی از ولی امر است.»از مهم‌ترین ویژگی‌های «امام» و «ولی امر»، در تفکر اسلامی، زهد و دنیاگریزی است. «ولی امر» کسی است که هرگز به فکر منافع و مصالح شخصی خود نیست. او هیچ چیزی برای خودش نمی‌خواهد. او هرگز از موقعیت ولایت و امامت برای تأمین خواسته‌های شخصی و پیشبرد نظرات و تمایلات فردی‌اش استفاده نمی‌کند. افزون بر این، امام کسی است که دنبال اقامه عدل است. او دنبال احقاق حق است. او دنبال اقامه دین خداست. امام کسی است که به چیزی جز پیشرفت و اقتدار جامعه اسلامی نمی‌اندیشد. او جز خیر ملت را نمی‌خواهد. او خواسته‌ای جز تعالی و عزت ملت ندارد. امام حسین علیه السلام در نامه‌ای خطاب به مردم کوفه نوشت:«فَلَعَمْرِي مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاكِمُ بِالْكِتَابِ الْقَائِمُ بِالْقِسْطِ الدَّائِنُ بِدِينِ الْحَقِّ الْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اللَّهِ؛ به جان خودم سوگند، امام كسى نيست مگر آن كه بر اساس كتاب خدا حكومت كند، عدل و داد را بر پا دارد، پايبند دين حق باشد و خود را وقف در راه خدا كند.»با توجه به نکات پیش‌گفته، روشن می‌شود که نتیجه قطعی پیروی و اطاعت از چنین کسی، عزت و عدالت و اقتدار و تعالی است. آری «همه عزت در اطاعت از ولی امر است.»و خدا رحمت کند امام خمینی(ره) را که چقدر حکیمانه فرمود: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این مملکت آسیبی نرسد.»
23:16 - 5 تیر 1405

1 بازنشر
27٫5k بازدید