اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مرمت خانه تاریخی«خدیوی» در زنجان آغاز شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از مرمت خانه تاریخی خدیوی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سالیان متمادی از این بنا نگهداری اصولی انجام‌نشده است، نیاز به مرمت اساسی، مقاوم‌سازی و رطوبت‌زدایی دارد.

مرمت خانه تاریخی«خدیوی» در زنجان آغاز شد

به‌گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید سعید صفوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در بازدید از خانه تاریخی خدیوی اظهار کرد: با توجه به اهمیت احیای این بنای تاریخی، تعویض تیر و تخته‌های فرسوده سقف، استحکام‌بخشی دیوارها، اجرای پوشش سقف، عایق‌بندی پشت‌بام، اصلاح شیروانی پشت‌بام، کف سازی، محوطه‌سازی حیاط، اصلاح تأسیسات برقی و مکانیکی، نورپردازی، اندود و سفیدکاری دیوارها، مرمت و اجرای نرده پله‌ها، مرمت لمبه‌ها، مرمت درها و پنجره‌های چوبی انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: این بنای تاریخی توسط مالک با نظارت حامد بیگدلی، کارشناس دفتر فنی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی در حال انجام است و به گفته مالک بنا، مرمت این خانه تاریخی حدوداً شش ماه به طول خواهد انجامید که حفظ، نگهداری و احیا آن می‌تواند در معرفی دوره تاریخی احداث این بنا و همچنین به‌ عنوان یک شناسنامه شهری مورد توجه متخصصان و گردشگران قرار گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سالیان متمادی از این بنا نگهداری اصولی انجام‌نشده است، نیاز به مرمت اساسی، مقاوم‌سازی و رطوبت‌زدایی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در حاشیه بازدید از خانه تاریخی صدوری بر مرمت این بنای تاریخی تأکید کرد و گفت: شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث‌ فرهنگی آن است که می‌تواند قدمت، تاریخچه، تمدن، فرهنگ و روابط اجتماعی و حاکمیت هر سرزمینی را مشخص کند، از این‌ رو حفاظت و حراست از این میراث ضروری است و باید هویت اصیل و فرهنگ دیرینه و افتخارآفرین این میراث گران‌بها برای نسل‌های آینده پاسداری شود.

صفوی ادامه داد: این عمارت در فهرست آثار ملی قرار دارد و از نظر دوره تاریخی متعلق به اواخر قاجاریه و اوایل پهلوی اول است و در دو طبقه در مساحت ۴۰۰ مترمربع ساخته‌ شده و از جمله بناهایی است که شناسنامه معماری منطقه زنجان را می‌تواند حفظ کند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول