اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

زنجانی‌ها اطلاع دقیقی از صنایع دستی و میراث فرهنگی خود ندارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با بیان اینکه استان زنجان بزرگترین مرکز صنایع فلزی کشور است، گفت: در حوزه صنایع دستی زنجان بزرگترین صنایع دستی در حوزه صنایع فلزی هستیم و از سوی دیگر به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسیده‌ایم، اما متاسفانه مردم زنجان اطلاع دقیقی از صنایع دستی و میراث فرهنگی استان خود ندارند.

زنجانی‌ها اطلاع دقیقی از صنایع دستی و میراث فرهنگی خود ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سعید صفوی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان نیز در دیدار معاون وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با استاندار زنجان، با اشاره به فرصت بسیار طلایی برگزاری دو جشنواره و نمایشگاه ملی به طور همزمان به میزبانی استان زنجان، اظهار کرد: در حال حاضر استان زنجان در ۲ جشنواره ملی میزبان نمایندگان ۳۱ استان از سطح کشور است و این به معنای این است که این استان ظرفیت بالقوه‌ای در حوزه گردشگری و صنایع دستی دارد و این فرصت باید غنیمت شمرده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه کارخانه کبریت زنجان نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی دارد، افزود: درحال حاضر کارخانه کبریت زنجان نقش بسیار پررنگی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی استان زنجان برعهده دارد و به دلیل بازسازی ساختمان قدیمی و ایجاد فضای سبز مفرح هم استانیان ساعات خوشی را در این مکان سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی برای استان زنجان اخذ شده است، اظهار کرد: در راستای توسعه حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی، مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی در استان زنجان اخذ شده و از سوی دیگر مرکزی برای آموزش بانوان علاقمند به یادگیری فعالیت‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی به محوریت استان زنجان ایجاد خواهد شد که گامی مهم در راستای توسعه صنایع دستی زنجان به شمار می‌روند.
صفوی با تاکید بر لزوم حمایت‌های بیشتر و تزریق منابع مالی برای توسعه میراث فرهنگی استان زنجان، بیان کرد: امسال برای حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی استان زنجان مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تصویب شد. البته برای توسعه و پیشرفت این حوزه لازم است حمایت های بیشتری از این صنعت انجام شود و بانک‌ها نیز باید همکاری بیشتری با حوزه میراث فرهنگی به جهت ارائه تسهیلات مالی داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در ادامه به توسعه و مرمت گنبد سلطانیه زنجان که به نوعی نگین انگشتری میراث تاریخی استان به شمار می‌رود، اشاره کرد و با بیان اینکه باید نگاه ویژه ای صورت به این بنا صورت گیرد، افزود: به طور مثال فروشگاه‌ها و نمایشگاه صنایع دستی باید در محدوده گنبد سلطانیه ایجاد شود که البته این مراکز نباید خللی به محدوده تاریخی گنبد وارد کنند و از استان‌های دیگر نیز می‌توانند نمایندگان خود به همراه صنایع دستی فاخر خود را برای فروش در این مراکز خرید استقرار کنند.

وی، با بیان اینکه استان زنجان بزرگترین مرکز صنایع فلزی کشور است، خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی ما بزرگترین صنایع دستی در حوزه صنایع فلزی هستیم و از سوی دیگر به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسیده‌ایم اما متاسفانه مردم زنجان اطلاع دقیقی از صنایع دستی و میراث فرهنگی استان خود ندارند و اگر زنجانی‌ها این میراث را به لحاظ قابلیت، کاربرد، تنوع و اشتغال آفرینی نشناسند، نمی‌توانیم به سایر مردم و نیز بشناسانیم پس نیازمند تبلیغ و تلاش بیشتری در این حوزه مهم و تاثیرگذار هستیم.
انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول