اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

فعالیت 300 مرکز حوزه علمیه خواهران در کشور

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان از فعالیت 300 مرکز حوزه علمیه خواهران در کشور خبر داد و گفت: علت انتخاب مدیر آقا برای این مراکز یک سری محدودیت‌های بانوان برای حضور در شهرستان‌ها و همچنین تعاملات آقایان با سایر دستگاه‌ها است.

فعالیت 300 مرکز حوزه علمیه خواهران در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، نشست خبری حوزه‌های علمیه خواهران استان زنجان ظهر امروز با حضور معاون و رئیس این مرکز حوزوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست روال کار و فعالیت حوزه‌‎های علمیه خواهران در سراسر کشور و استان زنجان تشریح شد.

طبق گزارش ارائه شده هم اکنون 300 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعال است و تحصیل در این مدارس در کل کشور قابل دسترسی بوده و فراهم است.

نظام آموزشی ـ تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران با حفظ اصول اساسی حوزه‌های علمیه تشیّع، متناسب با ویژگی‌های اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است.

تربیت خواهران دین شناس، صاحب نظر، متخلّق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ، ترویج آموزه‌های دینی و دفاع از باورها و ارزش‌های مکتب حیات بخش قرآن و اهل بیت (ع) از جمله اهدافی است که حوزه‌های علمیه دنبال می‌کند.

نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی طراحی شده است که شامل مقطع اول (عمومی)، مقطع دوم (عالی) و مقطع سوم (تخصصی) است.

مقطع اول یعنی عمومی شامل سطح 2 کارشناسی، مقطع دوم و عالی شامل سطح 3 کارشناسی ارشد و مقطع سوم نیز تخصصی یعنی سطح 4 دکتری است.

*فعالیت 300 مرکز علمیه خواهران در زنجان

رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان در این نشست با اشاره به اینکه حوزه علمیه دارای ماموریت‌های بسیاری است، اظهار کرد: در نظام دینی ما نیاز بسیاری به تبلیغ و ترویج معارف اسلامی داریم.
حجت‌الاسلام حسن صادقی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت چه در حوزه علمیه و چه سایر بخش‌ها بسیار مهم است از همین رو از اهداف مهم حوزه به شمار می‌رود، گفت: تعلیم و تربیت در حوزه‌های علمیه و سایر جوامع علمی و تحقیق و پژوهش، نظریه‌پردازی و اجتهاد در عرصه علوم انسانی نیز از دیگر اهداف فعالیت حوزه علمیه خواهران است.
وی با اشاره به نقش تاثیرگذار بانوان در جامعه و با توجه به اینکه زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: از همین رو بانوان نیز احکامی دارند که در نظام جمهوری اسلامی نسبت به دختران توجه ویژه شده است از همین رو مهم است که حوزه علمیه خواهران فعالیت داشته باشد.
رئیس حوزه‌های علمیه استان زنجان با بیان اینکه اهداف حوزه علمیه خواهران متعالی است و تبلیغ، ترویج، پژوهش، مشاوره و مدیریت مراکز علمی از جمله این اهداف است،گفت: وقتی با این نگاه به حوزه علمیه می‌نگریم وظایفی که متوجه حوزه علمیه خواهران است خطیرتر و تخصصی‌تر می‌شود.
وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف بیانیه گام دوم همچون اخلاق و معنویت، تحقیق و پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی حوزه علمیه خواهران مورد تأکید است، تصریح کرد: در راستای نیل به این اهداف امام راحل نیز تاکید بسیاری به تاسیس حوزه علمیه خواهران داشتند.
صادقی با بیان اینکه با حمایت صورت گرفته حوزه علمیه خواهران در کل کشور فعال و ۳۰۰ مدرسه برای این قشر فعال است،گفت: حوزه علمیه خواهران در سطوح مختلف که شامل مقطع عمومی، مقطع عالی و مقطع تخصصی است فعالیت دارد.

وی درباره فعالیت برخی از مدیران آقا در حوزه علمیه خواهران نیز گفت: در کل کشور تعدادی از مدیران حوزه‌های علمیه خواهران از برادران هستند البته مدیر خواهر نیز داریم ولی یکی از دلایل انتخاب برادران به این سمت محدودیت‌های بانوان در سفر به شهرستان‌ها و همچنین تعاملاتی است که عمدتا یک مدیر برادر بهتر می‌تواند با ارگان‌های دیگر انجام دهد اما در کل در سطح کشور 95 درصد معاونت‌های حوزه‌های علمیه خواهران از بین خواهران است.

*9 واحد حوزه‌های علمیه در زنجان فعال است

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پذیرش حوزه‌های علمیه همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش دارد، اظهار کرد: در این دوره پذیرش در مقطع عادی وجود دارد و سپس در مقطع تخصصی پذیرش انجام خواهد شد.

زینب صالحی با بیان اینکه در حال حاضر 9 واحد حوزه علمیه خواهران در استان زنجان فعال است، تصریح کرد: از این تعداد 8 واحد در مقطع عمومی و یک واحد در مقطع عالی فعالیت دارد.

وی از تحصیل یک هزار و 200 نفر از خواهران در حوزه‌های علمیه استان خبر داد و بیان کرد: از زمان آغاز به فعالیت حوزه‌های علمیه تاکنون 500 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران زنجان با اشاره به اینکه فعالیت حوزه‌های علمیه به صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود، گفت: این امر به منظور گسترش فعالیت‌های آموزشی صورت می‌گیرد.

*ثبت‌نام حوزه‌های علمیه از طریق سایت

معاون حوزه علمیه الزهرای زنجان نیز در این باره گفت: آغاز ثبت‌نام از تیرماه بوده است و در دوره عمومی سطح 2 کارشناسی انجام می‌شود.

کبری احمدی اضافه کرد: تحصیل در این مقطع زمینه ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر حوزوی و دانشگاه‌ را نیز فراهم می‌سازد.

وی گفت: علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند از طریق سایت WWW.WHC.IR اقدام و یا به نشانی زنجان سعدی وسط، جنب مسجد عباس قلیخان مدرسه علمیه الزهرا مراجعه کنند.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول