اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

قند و شکر، روی دست فروشندگان باد کرد

این روزها با افزایش توزیع قند و شکر در بازار و اشباع شدن انبارهای خانگی، دیگر قند و شکر خریدار ندارد و روی دست فروشندگان باد کرده است.

قند و شکر، روی دست فروشندگان باد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قیمت شکر اوایل اسفندماه سال گذشته دچار نوسان شده بود و برخی مسؤولان کاهش تولید نیشکر و تأخیر در برداشت آن را از جمله مهم‌ترین دلایل این مسئله عنوان کرد.

در همان بازه زمانی مسؤولان بر این عقیده بودند که با عرضه شکر حاصل از این نیشکرها، قیمت به زودی در بازار افت می‌کند، حتی برخی از مسؤولان اظهار نگرانی کرده بودند با ورود این حجم شکر به بازار، قیمت به شدت افت کند.

اما این اتفاق نیفتاد و از آغاز امسال آنچه دیدیم، روند صعودی قیمت شکر بود، البته افزایش قیمت تنها مشکل بازار شکر نبود، بلکه این محصول در بازار کمیاب شد و به همین خاطر حتی مردمی که نیاز ضروری به استفاده از شکر در صنعت مربوطه داشتند به مشکل برخوردند.

البته بررسی کارشناسانه بازار شکر گویای آن بود که بخشی از افزایش قیمت این ماده غذایی، ناشی از هیجان‌های بازار است، اما با وجود عطش خریدی که در بازار حاکم بود و صف‌های طولانی و مدت زمان بسیاری که برای خرید شکر صرف می‌شد، گویای این بود که شکر به دلیل کمبود در بازار به طلای سفید تبدیل شده که یا موجود نیست، و یا عرضه‌کنندگان محدودی با قیمت تنظیم بازار عمل می‌کنند و سایر فروشندگان احتمالی هم نرخ‌های غیر واقعی و گزاف را به خریداران تحمیل می‌کنند.

همین افزایش میزان تقاضا و عرضه کم قند و شکر مسؤولان را به فکر انداخت که شکر دولتی در بازار عرضه کنند و اینگونه بود که قند و شکر دو نرخی شد.

بر همین اساس توزیع شکر در 400 واحد صنفی و 15 فروشگاه به صورت دوره‌ای آغاز شد.

طبق نرخ مصوب، قیمت برای واحدهای صنفی که به صورت کیلویی شکر عرضه می‌کردند و 3 هزار و 450 تومان و شکر 900 گرمی بسته‌بندی عرضه شده در فروشگاه‌ها 4 هزار و 400 تومان اعلام شد.

*توزیع 5 هزار تن شکر در زنجان

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان در همان بازه زمانی اعلام کرد که طبق هماهنگی به عمل آمده تاکنون 5 هزار و 500 تن شکر صنوف و 630 تن شکر خانوار در استان زنجان توزیع شده است.

محمد ایزدی با اشاره به اینکه با توزیع این میزان شکر حجم بالایی از نیاز شهروندان تأمین شده است، افزود: هم اکنون شهروندان مشکلی از نظر تهیه شکر ندارند.

*توزیع روزانه 15 تن شکر در زنجان

رئیس اتاق اصناف استان زنجان درباره بازار کنونی قند و شکر گفت: در حال حاضر به صورت روزانه توزیع 15 تن شکر را داریم که البته هفته گذشته میزان توزیع به 90 تن هم رسید.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه امروز شکر حتی چند برابر نیاز به قیمت 3 هزار و 450 تومان در بازار موجود است، اضافه کرد: هم اکنون به میزان کافی قند 5 هزار و 400 تومانی در بازار وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه به علت توزیع زیاد، قند متقاضی آنچنانی ندارد اما توزیع همچنان به قوت قبلی باقی است، تصریح کرد: قبلا شکر توزیعی در نصف روز تمام می‌شد، اما امروز چنین نیست.

*قند و شکر بازار خریدار ندارد

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان نیز در همین باره به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر هیج کمبودی از بابت قند و شکر در بازار نداریم و قندریزی‌ها به قیمت 4 هزار و 900 تومان به وفور قند عرضه می‌کنند.

جلیل علی‌محمدی با اشاره به اینکه امروز قند بازار اصلا مشتری ندارد، تصریح کرد: تب و تاب بازار در حوزه قند فروکش کرده است.

وی افزود: در بخش شکر نیز طی دو هفته گذشته حدود 800 تن در عرض 15 روز توزیع شده است و از این لحاظ نیز هیچ کمبودی حس نمی‌شود، البته امکان دارد به خاطر قرار گرفتن در فصل مربا یک کمبود مصنوعی باشد، اما امروز هیچ مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با بیان اینکه امروز آمادگی توزیع روزانه 300 کیلو شکر را بین مغازه‌داران داریم، تصریح کرد: توزیع شکر به صورت مستمر است و هیچ وقفه‌ای در آن به وجود نیامده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این قند و شکر توزیعی در عرض دو ساعت به پایان می‌رسید، گفت: امروز قند 5 هزار و 400 تومانی کیلویی مشتری ندارد و داد می‌زنیم قند داریم، اما خریداری نیست.

علی‌محمدی افزود: امروز قند و شکر بالای 5 یا 6 هزار تومان نداریم و بازار از قند و شکر اشباع شده است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول