اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

میراث فرهنگی سرخه مسیل منتهی به آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی را مسدود کرده است!

شرکت آب منطقه‌ای سمنان مدعی است: انسداد مسیل منتهی به آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی توسط میراث فرهنگی سرخه انجام شده و باید نسبت به اعاده به وضع سابق آن اقدام کنند.

میراث فرهنگی سرخه مسیل منتهی به آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی را مسدود کرده است!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، پیرو انتشار گزارشی با عنوان «بنای تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی در خطر سیلاب/ وقتی آب منطقه‌ای اقدامی نمی‌کند» در خبرگزاری فارس استان سمنان که در آن، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه مسأله ورود سیلاب به حومه بنای تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی را به کم‌کاری‌های شرکت آب منطقه‌ای سمنان منتسب کرده بود، این شرکت امروز پاسخی به این سخنان داده است که از نظر می‌گذرانید.

در پاسخ ارسالی شرکت آب منطقه‌ای سمنان می‌خوانید: مقبره مذکور در پایین‌دست جاده دسترسی صوفی‌آباد- بیابانک و در حریم روستای صوفی‌آباد واقع شده است که در سالیان گذشته یک رشته مسیل فرعی، از محدوده شمال غرب به شمال شرق محوطه آن عبور می‌کرده و در حال حاضر مسدود شده است.

این مسیل در محل جاده دسترسی بالادست مقبره توسط یک لوله سیمانی به قطر یک متر، جریانات سیلاب را به پایین‌دست منتقل می‌کند که با توجه به مسدود بودن خروجی مسیل، شاهد تجمع روان‌آب‌ها پس از هر بارندگی در آن مقطع خواهیم بود.

در پی بارندگی اخیر و درخواست سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرخه، بازدید مشترکی به‌اتفاق کارشناسان امور منابع آب شهرستان‌های سمنان و سرخه از محل صورت پذیرفت و طی آن مشاهده شد که تجمع روان‌آب‌ها به علت مسدود بودن مسیل فرعی مربوطه از محل تقاطع جاده (جاده صوفی‌آباد- بیابانک) به پایین‌دست و به علت دخل و تصرف صورت‌گرفته توسط متولیان مربوطه (اداره میراث فرهنگی) است.

در این رابطه، امور منابع آب شهرستان‌های سمنان و سرخه با توجه به معاینه محلی و بررسی تصاویر هوایی سنوات قبل، با دهیاری روستا مکاتبه کرده است.

همچنین در خصوص موضوع انسداد مسیر خروجی سیلاب در محدود آرامگاه، درخواستی از سوی بخشداری سرخه ارائه شده که این امور در پاسخ به استناد بند ۲۴ و ۳۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها با عنوان وظایف تفضیلی دهیاری‌ها به تنظیف، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آب‌ها و فاضلاب و اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل بر عهده دهیاری‌هاست، اشاره کرده است.

در پی مذاکرات صورت‌گرفته، مقرر شد تا مسیل موردنظر توسط دهیاری روستا و با نظارت این امور، از بالادست منحرف و به مسیل اصلی واقع در غرب مسیل فرعی موجود متصل و سبب بهبود وضعیت فعلی شود.

در خاتمه خاطرنشان می‌سازد: با توجه به موارد فوق و ارائه مستندات موجود، موضوع عدم پیگیری بیان‌شده توسط سرپرست میراث فرهنگی سرخه موضوعیت نداشته و حسب بررسی‌های به عمل آمده و نامه شماره ۱/۱/۱۴۰۴–۵۰۳۳ مورخ ۹۹/۷/۱۵ بخشداری شهرستان سرخه، اقدامات انجام‌شده در خصوص انسداد مسیل منتهی به آرامگاه از سوی اداره میراث فرهنگی سرخه به‌منظور ایجاد جاده ارتباطی به آرامگاه صورت گرفته که لازم است نسبت به اعاده به وضع سابق آن اقدام کنند. در غیر این صورت به‌ناچار، موضوع امر از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری خواهد شد.

مخاطبان خبرگزاری فارس چندی پیش با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «تخریب مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی را پیگیری کنید» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده‌ بودند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/                                                        

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول