اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

علت ورود سیلاب به اطراف آرامگاه «علاءالدوله سمنانی» مشخص شد/ بنا آسیب ندید + فیلم

سیلاب‌های اخیر در سطحی گسترده در اطراف آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی پخش شده، اما خود بنا آسیبی ندیده است.

علت ورود سیلاب به اطراف آرامگاه «علاءالدوله سمنانی» مشخص شد/ بنا آسیب ندید + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، دوازدهم مردادماه امسال بود که شماری از مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد با ارسال تصاویری، نسبت به ورود سیلاب به حومه مقبره تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» ابراز نگرانی کردند.

خبرگزاری فارس نیز با انتشار ویدئویی، گوشه‌هایی از ورود سیلاب به حومه مقبره تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» را به‌عنوان یکی از آثار ملی مربوط به دوره ایلخانی در پی بارندگی‌های اخیر در استان سمنان نشان داد.

این خبرها و تصاویر، باعث پیگیری موضوع از سوی بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه شد که ابتدا در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار فارس، در این زمینه توضیحاتی ارائه داد و سپس با ارسال پاسخی تصویری به خبرگزاری فارس استان سمنان، دلیل وقوع این امر را توضیح داد.

این ویدئو را ببینید:

کشاورزان مسیر سیلاب را تغییر داده‌اند

بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه در این زمینه به فارس می‌گوید:‌ با توجه به اینکه سال‌ها در منطقه حومه آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی خشک‌سالی بوده، کشاورزان در سال‌های اخیر به جهت انتقال آب به استخر مجاور آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی سعی کردند تا انتقال آب را به زمین‌های کشاورزی انجام دهند.

او می‌گوید: کشاورزان محلی، مسیر عبور سیلاب را در گذشته مسدود کرده و آن را مورد استفاده قرار داده‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه افزود: لوله‌های آب در این مسیر قرار داده شده که کاملاً اثر آن مشهود است و بدین جهت، مسیر ورود و خروج سیلاب را بسته و لوله‌های آب کشاورزی را در زمین کار گذاشته‌اند.

اخلاقی گفت: به این سبب، مسیر سیلاب بسته شده است و آب در اطراف بنا در سطحی گسترده روی زمین پخش می‌شود.

او گفت: آسیبی به بنا به دنبال سیلاب‌های اخیر وارد نیامده و آب حتی به بنا نزدیک هم نشده است؛ آسیب زدن سیلاب به بنا درست نبوده و آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی کاملاً استوار است.

ورود سیلاب به حومه بنا مشهود است

به‌هرحال، بنا به تصاویری که به دست آمده، ورود سیلاب به محوطه مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی در روزهای گذشته مشهود است؛ چه اینکه حرکت سیلاب پس از فنس‌های کشیده‌شده مربوط به حریم آرامگاه کاملاً مشهود است؛ این ویدئو را ببینید:

اهالی روستای تاریخی صوفی‌آباد و مردم فرهنگ‌دوست استان سمنان این روزها نگران سیلاب‌های بعدی هستند که ممکن است به حریم یا خود بنای آرامگاه خسارت وارد کند و این امر می‌طلبد تا مسؤولان میراث فرهنگی با همکاری آب منطقه‌ای سمنان مسأله را هر چه سریع‌تر پیگیری کنند.

شماری از اهالی روستای صوفی‌آباد واقع در استان سمنان با فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز استان می‌گویند با توجه به اینکه این بنا به ثبت ملی رسیده است، حفاظت و نگهداری از بنا به عهده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان بوده شد و تبعات هرگونه آسیب این بنای ۷۰۰ ساله به عهده آن سازمان است.

به‌هرحال، امیدواریم با پیگیری‌های جدی و اقدامی اساسی، مشکلات این بنای زیبا برای همیشه برطرف شود.

انتهای پیام/74002/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول