اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری در سمنان ایجاد شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان گفت: ظرفیت خوبی در فرهنگ وقف وجود دارد و برای استفاده از این ظرفیت‌ باید انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری ایجاد شود.

انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری در سمنان ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیف‌الله سعدالدین عصر امروز در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان به مناسبت دهه وقف اظهار کرد: از رویکرد اوقاف و امور خیریه در حمایت از طرح‌های پژوهشی و فناورانه استقبال می‌کنیم و معتقدیم که ظرفیت خوبی در فرهنگ وقف وجود دارد و برای استفاده از ظرفیت‌های این سنت حسنه باید انجمن یاوران وقف، پژوهش و فناوری ایجاد شود.

وی با بیان اینکه خداوند توفیق داده تا این فرهنگ اصیل به‌جامانده از اسلام که از ابتکارات و نوآوری‌های اسلام است، در اختیار ما قرار گرفته، افزود: رهبری در اکثر سخنرانی‌ها و بیانات خود به علم نافع و توسعه فناوری تأکید دارند و این نشان‌دهنده اهمیت توسعه علم و فناوری در کشور است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان تصریح کرد: راه استقلال کشور تولید با استفاده از فناوری‌های دانش‌بنیان و از نوع بومی است و برای رسیدن به این منظور باید دانش مقاومتی داشته باشیم و آن را بومی کنیم.

سعدالدین عنوان کرد: توسعه و ترویج فرهنگ وقف و استفاده از ظرفیت این سنت حسنه در پیشبرد برنامه‌ها و پژوهش‌های فناورانه کمک شایانی به ارتقای این بخش خواهد کرد.

وی با اشاره به فعالیت بنیاد خیران در دانشگاه سمنان افزود: با وجود مساعدت‌های بسیار خوب خیران در این بنیاد، اوقاف و موقوفات ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند و باید در دانشگاه از این ظرفیت استفاده شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با بیان اینکه یکی از مشکلات این دانشگاه کمبود خوابگاه است، اظهار کرد: به دلیل کمبود خوابگاه نمی‌توانیم دانشجویان خوب استان‌های دیگر را جذب کنیم و لازم است خیران و واقفان در این زمینه نیز ورود کنند.

سعدالدین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات در زمینه وصل علم به تولید و اشتغال است و امروز خیلی از جوانان ایده‌های خوبی دارند؛ اما امکانات تبدیل ایده به عمل را در اختیار ندارند و واقفان و خیران می‌توانند در این زمینه نیز کمک‌رسان خوبی به جوانان باشند و به فضای اشتغال و تولید وارد شوند.

آمادگی برای هدایت واقفان به عرصه‌های آموزش عالی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز در این دیدار گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه، ورود واقفان به عرصه آموزش عالی است و آمادگی داریم که واقفان را به این سمت هدایت کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل تدینی اظهار کرد: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب هفت فصل دارد و نخستین فصل آن به علم و فناوری اختصاص دارد و این نشان‌دهنده میزان اهمیت این مقوله است و بسیاری از بزرگان و مسؤولان نجات کشور را در توسعه علم و پژوهش می‌دانند.

وی تصریح کرد: وقف و علم از گذشته با هم عجین بوده‌اند و دانشگاه جندی‌شاپور و موقوفه ربع وزیری مصادیق این مهم هستند که هر دو موقوفه هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: با استفاده صحیح از ظرفیت سنت حسنه وقف می‌توان دانشگاه‌ها را مستقل از اعتبارات دولتی اداره کرد و دیگر دغدغه‌ای برای تأمین اعتبارات موردنیاز در حوزه‌های مختلف ازجمله پژوهش و فناوری نداشت.

تدینی عنوان کرد: بزرگ‌ترین دانشگاه‌های جهان با وقف اداره می‌شوند و این نشان‌دهنده این است که غربی‌ها به‌خوبی ظرفیت‌های وقف را شناخته‌اند و از آن بهره می‌برند.

وی تأکید کرد: در مباحث علمی باید از ظرفیت خیران و واقفان استفاده کرد و واقفان باید به عرصه آموزش عالی ورود بیشتری پیدا کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان افزود: برای نهادینه کردن مقوله وقف و نوع‌دوستی در جامعه باید از دانشگاه آغاز کرد و باید دانشجویان را با این مهم آشنا کنیم و با این روحیه پرورش دهیم و دانشجویان در تحقق این امر پیش‌قدم شوند.

تدینی تصریح کرد: روحیه خیرخواهی باید از کانال علم و دانشگاه به مردم برسد و لازم است انجمن یاوران وقف در دانشگاه راه‌اندازی شود و در بخش علم و فناوری خیران جذب شوند.

وی با بیان اینکه معتقدیم ظرفیت‌های خوبی که از موقوفات به یادگار مانده را باید در اختیار اهل علم قرار دهیم تا به‌صورت بهینه استفاده کنند، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم ظرفیت موجود در موقوفات را با رعایت موازین شرعی در جهت توسعه علم و فناوری در اختیار قرار دهیم.

انتهای پیام/2568/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول