اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خشکسالی شدید، علت خیزش گردوغبار در نیشابور

رئیس اداره هواشناسی نیشابور گفت: خشکسالی‌های ۳ سال اخیر و خشکی هوا سبب خیزش گردو غبار در نیشابور شده است.

خشکسالی شدید، علت خیزش گردوغبار در نیشابور

مهدی بلوکی در گفت وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: با توجه به خشکسالی‌های شدید ۳ سال گذشته در مناطق مرکزی و جنوبی نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان‌جلگه انتظار هجوم ریزگردها و گردوغبار دور از انتظار نبود.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور افزود: از لحاظ علمی ما در ۳ سال اخیر شاهد خشکسالی بسیار شدیدی بودیم بارندگی ۱۰۳ میلیمتر، ۱۹۷ میلیمتر و ۱۳۲ میلیمتر که فاصله زیادی با بارندگی دراز مدت ما که ۲۳۸میلیمتر بود داشت.

وی با ذکر این نکته که حداکثر سرعت وزش باد در نیشابور طی ۳۰ سال گذشته ۳۰ متر بر ثانیه بود در حالیکه امشب سرعت وزش با  ۱۵ متر بر ثانیه است، ادامه داد:  خشکسالی‌های پی‌درپی سبب خشکی خاک و از بین رفتن رطوبت شد به همین دلیل حتی وزش بادهای با سرعت کم هم سبب خیزش گرد وغبار زیاد در منطقه می‌شود.

بلوکی بیان کرد: بر اثر تخریب تاق‌زارها و پوشش گیاهی و همینطور کمبود بارندگی و از بین رفتن اندک پوشش گیاهی موجود سبب تشدید وزش گردوغبار محلی شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در شمال شرق کشور و کل خراسان رضوی شاهد وزش گردو غبار هستیم، تصریح کرد: به صورت سنتی باد غالب در منطقه ما شرقی و جنوب شرقی است و گرد و غبار بسیاری از سمت شرق و جنوب شرق به منطقه وارد می‌شود از این رو گرد و غباری که در نیشابور مشاهده می‌کنیم ۲ منشاء خارجی و داخلی دارد.

بلوکی تشریح کرد: منشاء خارجی از سمت سرخس، صالح آباد و تایباد و از سمت شرق با منشا قرقوم ترکمنستان و منشاء داخلی که محلی و به علت خشکسالی‌هایی پی‌در پی است.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور با ذکر این مطلب که  سرعت وزش باد تا نیمه شب امشب ادامه دارد و از بامداد فردا شاهد کاهش سرعت وزش باد هستیم، تشریح کرد: دمای هوا تا ۷ درجه کاهش می‌یابد و احتمال بارش برف شبانه در ارتفاعات بینالود و مناطق سردسیر به میزان یک تا ۳ سانت است.

وی با اشاره به اینکه در باقی مناطق هر چقدر از میزان ارتفاع کاسته شود از دمای صفر درجه فاصله خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد:  با بارندگی‌های امسال که پیش‌بینی مس‌شود بیشتر از ۳ سال گذشته باشد شاهد تقویت پوشش گیاهی و کاهش گرد و غبار در سال جاری و سال آینده خواهیم بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول