اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

بلاتکلیفی ۱۰ هزار میلیارد تومانی حقوق سرمایه‌گذاران در بافت اطراف حرم رضوی

نایب رئیس شورای شهر مشهد، از ۴۰۰ طرح و پروژه بلاتکلیف با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اطراف حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: علاوه بر این، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه شهروندان در این بافت معلق است.

بلاتکلیفی ۱۰ هزار میلیارد تومانی حقوق سرمایه‌گذاران در بافت اطراف حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا موحدی زاده امروز در نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد از ۴۰۰ طرح و پروژه بلاتکلیف با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اطراف حرم رضوی خبر داد و گفت: علاوه براین بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه شهروندان در این بافت معلق است که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی گفت: امروز در تهران جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار و رییس شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود که امیدواریم طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم در این نشست تعیین تکلیف و از بن بست خارج شود و مانند جلسات گذشته نباشد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد، با بیان اینکه باید در طرح‌های جامع و تفصیلی به حقوق شهر پاسخ دهیم، تصریح کرد: هیچ قانونی نباید سرمایه‌گذاران را متوقف کند همچنین طرح راهبردی توس نیز که آبروی مشهد و کشور است باید هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد.

موحدی‌زاده گفت: این طرح اگر امروز تعیین تکلیف نشود فرار سرمایه شکل می‌گیرد، در حالی که مردم باید به ثبات قوانین ایمان و اعتماد داشته باشند.

نایب رییس شورای شهر مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بدهی‌های دولت به شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: دولت در خصوص اعطای یارانه خود به شهرداری مشهد ۲۰ میلیارد تومان بدهکاری دارد که باید بدهی خود به شهرداری‌ها را پرداخت کند، ما هم می‌توانستیم نرخ عوارض شهر را برای ۱۰ سال ثابت نگهداریم اما این به نفع شهر نیست.

وی با تاکید بر اینکه هزینه اداره شهر، امروز با ۲ سال قبل خیلی تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: هزینه‌های عمرانی چند برابر افزایش یافته‌ است به عنوان نمونه ساخت یک کیلومتر مترو از ۲ هزار میلیارد ریال در ۲ سال قبل به ۶ هزار میلیارد ریال در حال حاضر رسیده ‌است، با این همه باز هم در افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس افزایش کمی داشتیم در حالی که فقط یک سوم هزینه تمام شده حمل و نقل عمومی از شهروندان اخذ می‌شود.

موحدی‌زاده  به اقدامات زیست محیطی مدیریت شهری در مشهد هم گریزی زد و اظهار کرد: سرانه فضای سبز برای هر شهروند در کشورهای توسعه‌‌یافته ۲۵ متر مربع است که در کشورهای در حال توسعه فاصله زیادی با این رقم وجود دارد ولی کلانشهر مشهد نسبت به سایر کلانشهرها در کشور از وضعیت بهتری برخوردار است و سرانه فضای سبز هر شهروند مشهد بیش از ۱۶ متر مربع است.

نایب رییس شورای شهر مشهد موضوع آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌ها و مراتع در کشور را نگران کننده توصیف کرد و گفت: طی ۷۵ روز اخیرحدود ۲۴۰ مورد آتش سوزی تاکنون گزارش شده‌ است.

وی با اشاره به وقوع آتش سوزی‌هایی در کمربند سبز اطراف مشهد ادامه داد: باید از شهر خود مراقبت کنیم و آمادگی داشته باشیم که این اتفاق تکرار نشود و در صورت اتفاق نیز به سرعت مهار شود.

موحدی‌زاده  با اشاره به اینکه توسعه پایدارشهری و ارتباط آن با محیط زیست این روز‌ها زیاد به گوش می‌رسد، اما توسعه پایدار، توسعه‌ای تعریف می‌شود که به محیط زیست آسیب نرساند، عنوان کرد: شورای شهر برای این توسعه پایدار شهری برای موضوع آلودگی هوا و ترافیک اولویت قائل شد و این مهم با افزایش سرانه سبز، ایجاد کوه پارک را در دستور کار قرار گرفت.

همتی: مشهد نباید به توقفگاه عمومی متحرک خودروها مبدل شود

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی هم که سخنران پیش از دستور این جلسه علنی بود، ضمن تاکید بر جایگاه ویژه کلانشهر مشهد، اظهار کرد: باید با مردم شفاف سخن کرد تا با آگاهی نسبت به جایگاه مهم مشهد بدانند که این شهر نباید به توقفگاه عمومی متحرک خودروها مبدل شود.

تورج همتی، مشهد را شهری ملی و بین‌المللی و با جایگاه ویژه عنوان کرد و افزود: بخاطر این جایگاه، باید وضعیت آن از جنبه‌های گوناگون به ویژه در حوزه زیست محیطی مورد پایش مستمر و توجه ویژه باشد.

وی به کمبود منابع آبی هم اشاره و آن را از دغدغه‌های اصلی مشهد ذکر کرد و گفت: استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز مشهد باید تا پایان سال جاری به صفر برسد و برای این آبیاری از ظرفیت فاضلاب شهری استفاده شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: دشت مشهد یک دشت آبی خاص است که پدیده فرونشست در سطح آن شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است.

همتی با انتقاد از طرح انتقال آب از غرب به شرق یا غرب به شرق، راه تعادل‌بخشی به وضعیت دشت مشهد را استفاده از آب‌های غیرمتعارف دانست‌.

ساماندهی کشف‌رود موضوع دیگری بود که همتی در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره و بیان کرد: مجموعه مدیریت شهری مشهد در خصوص وضعیت این رودخانه تاریخی به کمک مدیران استانی آمده و بر این اساس اقدامات خوبی در دست انجام است.

وی ریخته‌شدن فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف‌رود و آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف آن با همین آب را از معضلات مزمن در حاشیه شهر مشهد دانست و گفت: تراکم بالای جمعیت حاشیه‌نشینان در شمال شهر مشهد جایی که برای آن شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری طراحی نشده سبب شده تا فاضلاب منازل بطور غیرقانونی به کشف‌رود هدایت شوند.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان دیگر معضل زیست محیطی مشهد، بر تسریع و تقویت سامانه حمل و نقل سبز برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و تکمیل مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوا تاکید کرد.

همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فقدان سیاست درست برای دفن زباله در کلانشهرها اشاره و تصریح کرد: باید فعالیت در حوزه بازیافت زباله توسعه یابد و بیش از پیش به این مهم توجه شود.

وی گفت: همچنین پیرامون توسعه صنایع در حوزه کارگاه‌های مزاحم، موافقت سازمان محیط زیست برای ایجاد شهرک صنعتی در فریمان اخذ شده تا فشار زیست محیطی از غرب به شرق خراسان رضوی منتقل شود.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: اگر چه از سال گذشته تاکنون هیچ‌یک از نیروگاه‌های برق فعال در مشهد از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند، اما از شورای شهر و شهرداری خواهش میکنم با توجه به اینکه این نیروگاه‌ها در جهت وزش بادهای غالب این شهر قرار دارند، برای کاهش مصرف گازوئیل در نیروگاه‌های مشهد نیز تمهیداتی داشته باشند.

مهم‌ترین مصوبات نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

واگذاری بخشی از واحدهای تجاری پروژه‌های آسمان، تحویل وجوه التزام قراردادهای فروش در مجتمع‌های توس و میلاد و دستورالعمل تعرفه شرکت‌های کارگذاری امور مربوط به اراضی، املاک و مستغلات شهرداری، سه موضوع اقتصادی بود که در نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به رای گذاشته شد.

همچنین ۲ موضوع شهرسازی اصلاح ارزش معاملاتی ساختمان و اصلاح محدوده و بروز رسانی میانگین ارزش املاک بلوک‌های همگن و ۲ لایحه سامان‌دهی کارگران و استادکاران روز مزد و اصلاح و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی نیز در این جلسه به رای گذاشته شد.

1- تصویب لایحه ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی

بر اساس این مصوبه به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های ‌کشاورزی اجازه داده شد، نسبت به ساماندهی کارگران و استادکاران روزمزد و احداث و تجهیز ایستگاه‌های ساماندهی مورد نیاز، با جلب و جذب مشارکت دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های کارگری، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی ذی‌ربط تا سقف اعتباری۱۲ میلیارد و ۱۲۳ میلیون تومان اقدام کند.

شهرداری مشهد باید در تفاهم نامه پیش بینی‌های لازم به جهت تامین و استفاده از نیروهای کارگری روزمزد مستقر در این جایگاه‌ها را برای پروژه‌های عمرانی سایر دستگاه‌های خدمت رسان کند.

تأکید و تمرکز بر روش‌های هوشمند و استفاده از سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مناسب با محوریت درگاه اپلیکیشن شهروندی(شهر من) و همچنین کمک به فرهنگ‌سازی و ترویج استفاده از روش‌های هوشمند و غیر حضوری در کاریابی و اتخاذ تدابیر تشویقی و ترغیبی در این خصوص انجام پذیرد.

همکاری در تهیه بانک اطلاعاتی هوشمند جامع از کارگران و استادکاران ساده و فنی اعم از ساختمانی و غیر ساختمانی توسط ادارات مربوطه، بخش خصوصی و تشکل‌های کارگری با قابلیت شناسایی، ارزیابی و پایش کارگران (اعم از اطلاعات هویتی، سوابق علمی و تجربی کارگران از حیث کمی و کیفی) برای متقاضیان از دیگر کارهایی است که شهرداری مشهد در این خصوص باید به آن مبادرت ورزد.

تدابیر تشویقی، ترغیبی و رفاهی شامل برقراری بیمه تأمین اجتماعی، بیمه مسؤولیت، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و صدور گواهینامه‌های مربوطه، برقراری بیمه بیکاری، بکارگیری و اشتغال روزانه از طریق جلب و جذب مشارکت مراجع مربوطه، خیرین شهر یار، انجمن‌های مردم نهاد توسط شهرداری مشهد اتخاذ شود.

یکی دیگر از تبصره‌های این مصوبه بیان می‌کند: در صورت ضرورت به کارگیری کارگران و استادکاران روزمزد در پروژه‌های شهرداری، پرداخت حقوق آنان به صورت روزانه بلا مانع است.

شهرداری مشهد باید به منظور پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه به مشهد از طریق مشارکت و همکاری ادارات ذیربط، خیرین شهر یار، انجمن‌های مردم نهاد، انتقال تجارب در راستای ایجاد فرصت‌های کار مشابه در شهرها و شهرستان‌های اطراف مشهد انجام دهد.

ثبت‌نام ۴۹۰۰ کارگر شناسنامه‌دار در ایستگاه کارگران ساختمانی

البته در جریان تصویب این لایحه، بحث‌های جالبی از طرف حاضرین در این جلسه علنی عنوان شد؛ رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همه روزه شهروندان شاهد حضور تعداد زیادی از کارگران روزمزد در سطح شهر هستند که بعضا این موضوع بعنوان یک آسیب اجتماعی تعریف می‌شود.

محمد حاجیان شهری خاطرنشان کرد:در ابتدای شروع به کار شورای پنجم موضوع ساماندهی کارگران ساختمانی کلید خورد و قرار شد کار به کارگزار واگذار شود.

وی افزود: ۸ ماه قبل بر اساس تصمیم کمیسیون خدمات شهری مقرر شد شهرداری بطور جدی این موضوع را دنبال کند بنابراین لایحه‌ای از سوی شهرداری به شورا رسید و در کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

حاجیان شهری یادآور شد: در این لایحه بیان شده تفاهم نامه‌ای بین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط باید منعقد شود و سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری به صورت روزمزد در پروژه‌های خود به کار گیرند.

وی ادامه داد: بر این اساس بنا به تصویب ما در شورا به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به ساماندهی کارگران و استادکاران سر گذر نسبت به احداث و تجهیز ایستگاه‌ها تا سقف۱۲۳ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال اقدام نماید.

عضو هیات رییسه شورای شهر مشهد نیز ساماندهی کارگران در شهر مشهد را یک معضل اساسی توصیف کرد.

شهناز رمارم افزود: در صدور پروانه‌های شهرداری ۱۵ درصد آن را به صاحب کار می‌دهیم تا بابت بیمه کارگر ساختمانی به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

وی ادامه داد: متوجه شدیم اصل این قانون نقص دارد و تامین اجتماعی اگر هم کارگری را بیمه کند، بیمه بیکاری شامل حال آن کارگر نمی‌شود.

رمارم افزود: از تامین اجتماعی سوال داریم که در این قانون چه کسانی بیمه می‌شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد که در این جلسه علنی حضور داشت، اظهار کرد: تاکنون 4هزارو900 کارگر ساختمانی در ایستگاه کارگران ساختمانی ثبت‌نام کرده‌اند.

مهدی یعقوبی با بیان اینکه حدود ۴ هزار و ۷۰۰ نفر اعزام کارگر بر اساس درخواست شخصی شهروندان داشته‌ایم، افزود: ۲ هزار و ۴۰۰ نفر نیز از ساعت ۱۰ صبح به بعد اعزام کارگر داشته‌ایم.

2- تصویب لایحه اصلاح و به‌روزرسانی محدوده و میانگین ارزش املاک بلوک‌های همگن

شورای اسلامی شهر مشهد با تصویب لایحه‌ای میانگین ارزش املاک بلوک‌های همگن مشهد را به‌روزرسانی و اصلاح کرد.

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب‌رئیس شورای شهر مشهد در این باره گفت که ما نمی‌خواهیم با تصویب این لایحه در افزایش قیمت املاک شریک شویم، بلکه درصدد بهینه‌سازی آن هستیم.

بر اساس این تبصره، محدوده و میانگین ارزش روز املاک بلوک‌های همگن شهری به شرح نقشه و جدول ذیل، برای اجرا از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه، اصلاح و به روزرسانی شد.

 

3- تصویب لایحه تعدیل وجوه التزام قراردادهای فروش در مجتمع‌های توس و میلاد (طرح میدان شهدا)

اعضای شورای شهر با تصویب این لایحه به شهرداری مشهد اجازه دادند به منظور تعیین تکلیف و تسریع در وصول مطالبات خویش، ناشی از قراردادهای فروش واحدهای تجاری مجتمع‌های میلاد و توس، در صورت مراجعه خریداران و تصفیه بدهی ایشان ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، از مطالبه و وصول دو سوم خسارت وجه التزام قراردادی (موضوع تبصره ۱ ماده ۴ قراردادهای فی مابین) صرف نظر کرده و صرفاً با دریافت یک سوم وجه التزام مزبور از تاریخ سررسید تا تاریخ پرداخت، گواهی تصفیه حساب صادر کند.

همچنین شهرداری مشهد مکلف است، در صورت عدم مراجعه بدهکاران و عدم تصفیه حساب ظرف مدت فوق الذکر؛ نسبت به مطالبه اصل بدهی و وجه التزام مقرر مطابق قراردادهای فی مابین، از طریق مراجع صالحه اقدام و گزارش مربوطه را به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

انتهای پیام/ 70068/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول