اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

نخستین کارگاه نقاشیخط استان قزوین در آبیک آغاز به کار کرد

نخستین کارگاه نقاشیخط استان قزوین در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک آغاز به کار کرد.

نخستین کارگاه نقاشیخط استان قزوین در آبیک آغاز به کار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، نخستین کارگاه نقاشیخط استان قزوین در راستای آشنایی مردم با این سبک و جذب علاقمندان به این رشته هنری در فرهنگسرای باران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک آغاز به کار کرد. این کارگاه هفته‌ای دو روز آماده ارائه آموزش های تخصصی و لازم سبک هنر تجسمی نقاشیخط «نقش معلی» به علاقمندان شهرستان، استان و کشور است.

محمد گلیج هنرمند و استاد نقاشیخط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان آبیک هنر نقاشیخط «نقش معلی» را در چند شاخه برشمرد و اظهار کرد: نقاشیخط تکنیک‌های بی‌شماری دارد که تلفیقی از هنر خوشنویسی، تکنیک رنگ و نقاشی مدرن است و شاخه اصلی سبک بنده انتزاعی و برگرفته از طبیعت، زندگی در لحظه حال و سال‌ها تلاش در این سبک است و در سه شاخه قرآنی، عاشورایی و آزاد فعالیت دارم. در فصل زمستان مشغول به کار در زمینه نقاشیخط اشعار زنده یاد «سهراب سپهری» هستم و به زودی آثاری در این خصوص را به دیوار نمایش خواهم کشید.

وی افزود: در هر فصل یک موضوع را کار می‌کنم و در ایام محرم به طور کلی در زمینه فرهنگ عاشورایی و امام حسین علیه السلام و در ماه مبارک رمضان آیات الهی قرآن کریم و نام مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام و زندگینامه آنان را با تکنیک رنگ‌ها و خطوط، اثر خلق می‌کنم.

این هنرمند صاحب سبک با اشاره به یک اثر نقاشیخط با عنوان «تو سبز تنی، با خزان نمی ریزی» ادامه داد: اگر شخصیت یک انسان به تکامل برسد، در طریقت حق و راه خدا باشد، به کمالات رسیده باشد و از وسوسه ها و فریبهای دنیایی شیاطین دوری کرده باشد، سبز می‌شود یعنی جامه سبز حضرت حق را می‌پوشد.

گلیج اضافه کرد: در گذشته از سوی برخی مطرح می‌شد کسانی که می‌خواهند هنر یاد بگیرند و به چشم اقتصادی، منبع درآمد و امرار معاش بنگرند نباید وارد این عرصه شوند که باید گفت شرایط معیشتی فعلی جامعه و جوانان ایجاب می‌کند در راستای اقتصادی شدن هنر گام‌های موثری برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی، آثار فاخر هنرمندان سرشناس کشور را با قیمت پایین خریداری و دلالانی این آثار را در داخل و یا خارج از کشور با قیمت های گزاف به فروش می‌رسانند که این مهم، ضربه بسیار مهلکی به هنر و هنرمندان جامعه است.

این هنرمند، هنر را شاخه اصلی رشد و مسبب پیشرفت فرهنگ یک جامعه و بهترین زبان و رسانه دانست و تصریح کرد: چند روز پیش که به همراه تنی چند از اساتید و هنرمندان حوزه نقاشیخط، در خدمت مسوولان صندوق اعتباری هنر بودم بیان کردم دولت لازم است از اساتید نقاشیخط حمایت کند تا بتوانند بهتر در خدمت علاقمندان باشند. بنده در حد توان، از شاگردان حداکثر حمایت و مساعدت لازم را در زمینه شهریه خواهم کرد چرا که باید به شاگردان امید دهیم و دولت هم برای اقتصادی شدن هنر حامی هنرمندان باشد تا این فرهنگ به فنا نرود.

مسوولان، دغدغه‌های هنرمندان را رفع کنند

گلیج افزود: با توجه به سفرهای هنری و برگزاری ورکشاپ های زنده در چندین استان برای علاقمندان، متاسفانه گاها با عدم حمایت مسوولین و عدم آشنایی تعدادی افراد که در راستای هنر قرار دارند، مواجه می‌شویم که زنگ خطری برای هنر و فرهنگ جامعه محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: هنر، روح انسان را جلا می دهد و دنیای خوبی و پاک زیستن را به ارمغان می آورد که امیدواریم با حمایت مسوولین، هنر در جایگاه بالایی قرار گیرد و متولیان وزارت ارشاد که صیانت از هنرمندان را عهده دار هستند دغدغه های هنرمندان در بخش فروش آثار، کارت هنر، تهیه متریال و دیگر کاستی ها را برطرف سازند چرا که که هنر شاخه اصلی فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی می باشد.

این هنرمند تصریح کرد: این کارگاه نقاشیخط که با حمایت مرتضی محمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک، مسعود میرزاپور معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و محمد صمدی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک و در راستای پیشگیری نسل نوجوان و جوان از آسیب‌های اجتماعی دایر شده، آماده پذیرش علاقمندان جهت فراگیری هنر زیبای نقاشیخط است. در این راستا شهرداران باید در راس حامیان هنر باشند چرا که هنر سرشاخه زیبایی در المان و زیبایی شهر و درمانگر است و سبب اشتغال جوانان می‌شود.

به گزارش فارس، کارگاه آموزشی نقاشیخط گلیج هنرمند ملی و مجری ورکشاپ رسانه با حضور مسوولین فرهنگی، معاونین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آبیک، مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک و هنرمندان تجسمی، هنرمندان عکاسی و خانه سینما، خوشنویسی و هنرجویان نقاشیخط در اداره ارشاد شهرستان آبیک افتتاح شد.

لازم به ذکر است، سروین وادیزاده اولین هنرجوی خردسال ۶ ساله بود که با علاقه خودش در کلاس نقاشیخط حضور یافته بود و با رنگ‌های صورتی و آبی، یک ترکیب زیبا خلق کرد. از دیگر برنامه های آموزشی گلیج هنرمند نقاشیخط می‌توان به فعالیت همزمان در تهران، البرز و قزوین اشاره کرد که طاهره گلیج همسر این هنرمند نیز در شاخه تکنیک رنگ و هنر درمانی، وی را یاری می‌رساند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول