اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«توافق متعادل دیپلماتیک» تعبیر مقام تاجیک از پذیرش سفیر طالبان در برخی کشورها

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تاجیکستان، همکاری کشورهای همسایه با طالبان را یک توافق معتدل دیپلماتیک دانست و گفت: هدف از حضور و فعالیت کنسول طالبان در مرکز استان بدخشان تاجیکستان فعالیت بازارهای مرزی بین دو کشور است.

«توافق متعادل دیپلماتیک» تعبیر مقام تاجیک از پذیرش سفیر طالبان در برخی کشورها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «خیرالدین عثمان‌زاده» رئیس مرکز مطالعه وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در نشست خبری خود در مورد تعامل تجاری و اقتصادی این کشور با طالبان و آغاز فعالیت سفارتخانه‌های این گروه در برخی کشورهای همسایه صحبت کرد.

به گفته وی، هدف کنسولگری افغانستان که در حال حاضر در شهر «خاروغ» استان بدخشان تاجیکستان به نمایندگی از طالبان فعالیت می‌کند، ادامه فعالیت تجاری و اقتصادی بین مردم دو کشور است.

وی در واکنش به آغاز فعالیت سفیر طالبان در برخی از کشورهای همسایه تاجیکستان  گفت: این کشورها از جمله چین نامه‌های رسمی به «دوشنبه» ارسال کردند که در آن گفته می‌شود که آغاز فعالیت نهادهای رسمی دیپلماتیک طالبان به معنای به رسمیت شناخت دولت فعلی افغانستان نیست.

بنابر سخنان عثمان‌زاده، در نامه رسمی که از وزارت خارجه چین دریافت شده است، آمده است که مبنای به رسمیت شناختن سیاسی، قبل از هر چیز باید اجرای تعهداتی باشد که جامعه جهانی از طالبان خواسته است.

وی افتتاح سفارتخانه‌های طالبان در برخی از کشورهای همسایه تاجیکستان را «توافق متعادل دیپلماتیک» عنوان کرد که هدف از آن یافتن مبنایی برای حل مسائل و مشکلاتی  موجود امروز در افغانستان است.

عثمان‌زاده بار دیگر بر موضع تاجیکستان در قبال مسئله افغانستان تاکید کرد و اظهار داشت که این موضع تغییر نکرده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی تاجیکستان، تعاملات اقتصادی کشورش با افغانستان را همکاری با مردم این کشور دانست  و گفت: این همکاری‌ همیشه ماهیت انسان‌دوستانه دارد.

تاجیکستان از جمله کشورهای است که روابط رسمی دیپلماتیک با طالبان ندارد. علیرغم این، مبادلات تجاری و عرضه برق به افغانستان همچنان ادامه دارد.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول