اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کرزی: امیدوارم اختلاف نظر مقامات طالبان درباره آموزش دختران زودتر حل شود

رئیس جمهور سابق افغانستان اختلاف نظر میان مقامات طالبان را یکی از دلایل تعطیلی مدارس دخترانه عنوان کرد و خواستار بازگشایی هرچه زودتر مراکز آموزشی در این کشور شد.

کرزی: امیدوارم اختلاف نظر مقامات طالبان درباره آموزش دختران زودتر حل شود

«حامد کرزی»، رئیس جمهور سابق افغانستان در حاشیه دیدار با هیات رسانه‌ای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در خصوص تعطیلی مدارس دخترانه و توقف آموزش دختران در افغانستان گفت: در این باره اختلاف نظرهایی میان مقامات طالبان وجود دارد که من از جزییات آن خبری ندارم اما امیدوارم هرچه زودتر این اختلافات حل شود تا دختران به کلاس‌های درس بازگردند.

وی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و همچنین آموزش زنان را خواست مردم این کشور دانست. 

کرزی افزود: به دنبال قدرت گرفتن طالبان وضعیت امنیتی بهتر شده و تلفات کاهش یافته است، اما هنوز به صلح و ثبات پایدار در کشور نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به تعطیلی دوساله مدارس دخترانه در افغانستان، ادامه داد: آموزش دختران برای مردم افغانستان بسیار بااهمیت است و من با تمام مقامات طالبان در این خصوص گفت‌وگو کردم. 

رئیس جمهور سابق افغانستان در خصوص تشکیل دولت فراگیر گفت:  نگاه ما در خصوص دولت فراگیر به معنای گفتمان ملی است و این یعنی کشور باید با اراده مردم اداره شود و این به معنای حضور تمام مردم در حکومت نیست بلکه نیاز است قوانین و تدابیر ملی مورد توافق مردم باشد. 

وی توضیح داد: ما به دنبال گفتمان ملی در افغانستان هستیم، گفتمانی که در آن مردم افغانستان خود را سهیم بدانند و چه ترکیب جدید یا دولت فعلی ادامه یابد، مردم خود را در آن سهیم بدانند. 

کرزی در ادامه در خصوص اهمیت افغانستان برای آمریکا نیز گفت: آمریکا قدرت بزرگ است، و اینکه می‌گویند برای واشنگتن کم اهمیت شده صحت ندارد، بلکه اهمیت آن بیشتر شده است. 

وی گفت: راه نجات افغانستان ایجاد توازن قوا میان قدرت‌های بزرگ است و اگر این موضوع رعایت نشود با چالش مواجه خواهیم شد. 

کرزی در خصوص رابطه با ایران هم گفت: رابطه دو کشور از دید مشترکات تاریخی و ذاتا مردمی است و همیشه ایران نفع مردم افغانستان را در نظر گرفته است. 

رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد: تصمیم ایران برای حکومت و مردم افغانستان تاثیرگذار بوده و ما نیز به ادامه رابطه طالبان با تهران تاکید داریم. 

پایان پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول