خبرگزاری فارس - گروه سینما: مجتبی امینی دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر که شب گدشته مهمان برنامه فارسینما خبرگزاری فارس بود در گفتوگو با گبرلو گفت: نمک جشنواره به حاشیههای آن است. یاد ندارم جشنوارهای باشد و در آن حاشیه وجود نداشته باشد. مطالباتی از سینما دوستان وجود داشته که باید به آنها احترام گذاشت.
امینی ادامه داد: پارسال شرایط سختی برای اهالی سینما بود. همه خون دل خوردیم تا چراغ جشنواره روشن بماند تا در این گردوگبار گم نشود. امسال جشنواره دوباره به اوج خود بازگشت. چندسالی بود جشنواره مثل گذشته نبود. مخاطبین با پرده نقرهای آشتی کردند. شور و اشتیاق و دعواها نشان دهنده این است جشنواره هنوز در اوج است. همه امسال با آغوش باز جشنواره را بغل کردند.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر تصریح کرد: بنده سرباز کوچک فرهنگی هستم و علاقه اصلی بنده در تولید است. بنا نبود من امسال دبیر باشم اما امر کردند و من اطاعت امر کردم. گواه میگیرم آقای خزایی شبانه روز از زندگی زدند تا به اهالی سینما خدمت رسانی کنند.
وی با اشاره به حاشیههای هیئت انتخاب اظهار کرد: همیشه در جشنواره حاشیه وجود دارد. در جشنواره در بخشهای مختلف کار میکنیم و آثار به رقابت میپردازند. زمانی که جشنواره برگزار میشود قوانینی وجود دارد. در هیچ دورهای احترام هیئت انتخاب و داوری نگه داشته نشود. با توجه به اعتبار جشنواره صاحبان آثار که شرکت میکنند باید تمام قوانین را بپذیرند. این اثر 17ام به صورت ناقص به هیئت انتخاب رسید که ما یک سهم اضافه کردیم.
امینی افزود: جشنواره ظرفی دارد که در آن آثار محدود میتوانیم داشته باشیم. امکان دارد فیلمی در اکران موفق باشد اما در جشنواره موفق نیست. امسال تولیداتی که در صنعت سینما شکل گرفته برگرفته از نگاه محتوایی است. مضمون، محتوا و فرهم برخواسته از استراتژیک صنعت سینمایی بوده است.
معنای عدالت در تخصص است
سیدضیا هاشمی تهیهکننده و رئیس هیئت مدیره جامع صنفی تهیهکنندگان درباره صنعت سینما به فارسینما گفت: ما استراتژی ماندگار در سینما نداریم. با تغییرات دولت اختلاف نظرهای اساسی ایجاد میشود. در برخی از دولت ها به ژانر اجتماعی توجه شده در دولت دیگر به مسائل دفاع مقدس! در ارشاد همیشه افراط و تفریط وجود داشته است.
وی ادامه داد: افراطی که با عجله صورت میگیرد و فیلمها مخاطب را راضی نمیکند. چون استراتژی فرهنگی وجود ندارد سلیقه حاکم میشود. در برخی دولتها توجه به مضامین شده است.
هاشمی با اشاره به تخصیص بودجه برای سینما خاطرنشان کرد: بودجهای که از پشت میرسد میتواند کمک کند وگرنه بودجه اصلی ابدا جوابگو نیست. در دو سال گذشته بودجه خاص به سینما رسیده است. این کمک شفاف و زیربنایی نیست. ما امروز باید برنامه 1403 را بریزیم. معنای عدالت در اینجا تخصص است؛ اگر میخواهند موضوع استراتژی بسازند باید فراخوان داده شود و متخصصان پای کار آیند.
این تهیهکننده افزود: ما مخالف رفتن فیلمها به فستیوالهای جهانی نیستیم اما گاهی مقررات را رعایت نمیکنند. امروزه نمیشود جلوی فیلمها را گرفت. در حال حاضر ظرفیت اینکه فیلمها مجوز داخلی و خارجی را در کنار هم بگیرند داریم.
وی در رابطه با بازارهای جهانی فیلم اظهار کرد: ما فیلمهایی داریم که قابلیت پخش در خارج از کشور را دارد اما روابطمان با آن کشورها برای پخش فیلم مناسب نیست. در اینجا قدرت پخش تعیین کننده است.
هاشمی با اشاره به وضعیت سینمای ایران یادآور کرد: در حال حاضر سالنهای سینما پرفروش هستند اما تنها با 5 فیلم. امسال بی نهایت فیلم اولی داشتیم. قوانین ما قوانین کهنه و قدیمی است. ما در شرایط بسیار خطرناکی قرار داریم باید به رونق سینما فکر کنیم؛ واقعیت این است اگر پلتفرمها نبودند سینما نابود میشد. پلتفرمها سینما را در زمان کرونا نجات دادند. ما بازیگر بسیار کم داریم، سیاست کلان ما اصلا مشخص نیست و ساز ناکوک در این عرصه وجود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: فیلمسازان نگران دارند. مسائل سیاسی باعث شده حضور پیدا نکنند. همه برای سینما هستند و اهل هستند، نباید خودی و غیر خودی شکل بگیرد.
فقط عنصر نمایشی نیست
محسن جسور کارگردان و نویسنده فیلم شکار حلزون در ادامه این برنامه گفت: ما اولین فیلم اولی بودیم که در روز اول اکران شدیم. فرم این فیلم به سینمای کلاسیک نزدیک است. بعد انسانی و فطری فیلم مهم بود و بیشتر دوست داشتم مخاطب به فیلم فکر کند. دغدغه من آُسیبشناسی طبقه آسیبپذیر جامعه است. این فیلم درباره خانوادههای زندانی است.
این کارگردان در ادامه اظهار کرد: من اگر از فقر صحبت کردم از فقر شریف صحبت کردم. هیچ زمانی فقر برای من عنصر نمایشی نبوده است.
وی ادامه داد: فیلم شکار حلزون کمتر از 1 میلیارد در 26 جلسه ساخته شد. کسی مدعی نیست که بهترین فیلم را ساختیم اما فیلم خوبی ساخته شد. اگر در بخش هنر و تجربه بود قضاوت مخاطب متفاوت بود.
بهشت تبهکاران شعار زده است
رضا منتظری منتقد سینما درباره فیلم نپتون گفت: این فیلم خیلی مهم نبود. قرار بوده فیلم اجتماعی باشد؛ روایت این فیلم خیلی گنگ است. این فیلم در راستای فرزندآوری است اما برعکس آن را نشان داده بود.
این منتقد درباره فیلم بهشت تبهکاران اظهار کرد: آثار آقای جوزانی را نمیتوان ایرادی به آن گرفت. محتوای این فیلم بر اساس کارگران شرکت نفت است. فیلم نامه به شدت شعار زده است. بازی های ضعیف بازیگران از ایراد دیگر این فیلم بود.
وی ادامه داد: ما باید بر اساس زائقه مخاطب در این دوره فیلم بسازیم. زائقه امروز مخاطبین حرفهای سینما این فیلمهای شعار زده را برنمیتابد. زمانی که فیلم با بودجه بیتالمال میسازیم باید کاری کنیم کارکرد داشته باشد و در راستای سیاستهای کلان باشد. ما سوژههای غنی را داریم که حیف است به این شکل از دست برود. از دقیقه پانزده به بعد مخاطبان سالن را ترک کردند.
ذائقه مخاطب تغییر کرده است
محمدرضا ورزی کارگردان فیلم پروین که در ششمین روز از جشنواره در خانه سینما پخش شد در برنامه فارسینما گفت: من تمام تلاشم را برای ساخت این فیلم کردم امیدوارم محاطب آن را بپسندد. همیشه سعی کردم در کارهایم به مفاخر معاطر بپردازم. فکر میکنم زندگی مفاخر ایرانی تبیین شود. خصوصا مفاخری که کشورهای همسایه مصادره به مطلوب کردهاند.
وی خاطرنشان کرد: من کار پژوهشی برای خودم انجام میدهم. اما فیلمسازی کار دیگری است. سینما اصلا این فضا را ندارد باید به اصل ماجرا توجه کنید. بزرگان ما که در این فضا کار کردند محکوم به تحریف تاریخ میشوند. آرزو دارم مورخین در کنار فیلمسازان اثر تاریخی بسازند.
ورزی تصریح کرد: من سعی کردم پیام به مخاطب دهم تنها قصهگویی انجام ندهم. اگر میخواهیم پروین اعتصامی بسازیم چه حرفی برای نسل جوان میخواهیم داشته باشیم. ذائقه مخاطب تغییر کرده است. در حال حاظر ارتباط با مخاطب سخت است.
در دوره خفقان که از زن به عنوان وسیله استفاده میشده پروین اعتصامی روییده است. یک زن به میدان نبرد آمده و امسال یونسکو نام پروین اعتصامی را ثبت کرده است.
پایان پیام/