اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

وزیر خارجه پاکستان: ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط هستند

وزیر خارجه پاکستان امروز در نشست خبری با همتای ایرانی با بیان اینکه مصمم به توسعه روابط هستیم، از توافق درباره تعیین افسران رابط و اعزام آنها به شهرهای تربت و زاهدان در اولین فرصت خبر داد.

وزیر خارجه پاکستان: ایران و پاکستان مصمم به توسعه روابط هستند

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اسلام‌آباد، جلیل عباس جیلانی وزیر خارجه پاکستان امروز (دوشنبه) نهم بهمن ماه پس از اینکه میزبان همتای ایرانی خود بود، در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان در محل وزارت خارجه پاکستان در اسلام‌آباد، ضمن خیرمقدم به همتای ایرانی بیان کرد: مایلم مراتب خوشحالی عمیق خود را برای خوشامدگویی به امیرعبداللهیان و هیأت همراه به پاکستان اعلام کنم. پس از تماس تلفنی ۱۹ ژانویه او دعوت سفر به پاکستان را پذیرفت و این سفر ظرف مدت کوتاهی هماهنگ شد که این نشانگر اراده دو کشور برای تقویت روابط است.

وی افزود: دو کشور مبتنی بر برادری و دوستی روابط خود را استحکام بخشیده‌اند.

وزیر خارجه پاکستان بیان کرد: امروز درباره موضوعات دوجانبه با جزئیات بحث و تبادل نظر کردیم. ایران و پاکستان معتقدند که روابط دو کشور نه تنها برای توسعه و رفاه دو کشور دارای ارزش و اهمیت است، بلکه منبع مهمی برای صلح و ثبات پایدار در این منطقه است. ایران و پاکستان نسبت به توسعه روابط و همکاری‌های سیاسی و امنیتی بین دو کشور مصمم هستند.

جلیل عباس جیلانی عنوان کرد که خطر تروریسم چالش مشترکی در برابر دو کشور است.

 

این دیپلمات عالیرتبه پاکستانی گفت: دو کشور مصمم هستند رویکردی جمعی و گروهی و مبتنی بر همکاری برای مقابله با خطر تروریسم اتخاذ کنند و این امر از طریق تقویت هر چه بیشتر مکانیسم‌های همکاری‌های سازمانی بین دو کشور قابل انجام است.

وی گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور از اصول همکاری دو کشور است. توافق کردیم در خصوص موضوعات اقتصادی و افزایش رفاه در مناطق مرزی همکاری‌های لازم را با یکدیگر داشته باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی پاکستان همچنین عنوان کرد: افتتاح بازارچه‌های مشترک مرزی و انتقال خط برق ایران در آوریل ۲۰۲۳ نشانگر تعهد و اهتمام مقامات دو کشور نسبت به این موضوع است. امروز توافق کردیم برای عملیاتی کردن پنج بازارچه مشترک مرزی دیگر اقدام لازم را صورت دهیم.

* توافق برای تعیین افسران رابط و اعزام به تربت و زاهدان

جلیل عباس جیلانی بیان کرد: نشست امروز ما دارای نتایج ملموسی بود. مورد اول توافق نسبت به ایجاد مکانیسم مشاوره سطح عالی در سطح وزرای خارجه دو کشور است که این مکانیسم سطح عالی به صورت متناوب و منظم در ایران و پاکستان با هدف نظارت در پیشرفت در همکاری‌های دو کشور تشکیل خواهد شد. در خصوص ضرورت همکاری‌های مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و و رفع نگرانی‌های امنیتی دو کشور توافق کردیم. همچنین توافق کردیم که در اولین فرصت ممکن افسران رابط دو کشور منصوب و به شهرهای «تربت» و «زاهدان» اعزام شوند. در آینده نزدیک هم چند بازارچه مرزی دیگر بین دو کشور ایجاد و عملیاتی خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان همچنین گفت: توافق کردیم نسبت به تقویت همکاری‌ها بین دو کشور و نیازمند اجرای توافقات قبلی بین دو کشور برای مقابله با چالش تروریسم هستیم. سفر امروز نشانگر روابط قوی بین دو کشور است و از آقای رئیسی دعوت کردیم سفری به اسلام‌آباد داشته باشد. از دولت و ملت ایران سپاسگزار خواهیم بود که در اولین فرصت آقای رئیسی سفری به پاکستان داشته باشد.

 

وزیر خارجه پاکستان یک بار دیگر به امیرعبداللهیان به خاطر حضور در پاکستان خیرمقدم گفت.

وزیر خارجه پاکستان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «چطور در کوتاه‌ترین زمان توانستیم روابط خود را به حالت عادی برگردانیم؟» گفت: در ۷۰ سال گذشته روابط قوی بین دو کشور برقرار بوده و دارای روابط مردمی خوبی هستیم و دارای اشتراکات مهم تاریخی و دینی هستیم. امنیت و توسعه و رفاه مشترک داریم. کانال‌های ارتباطی متعددی بین دو کشور در سطح رهبران دو کشور وجود دارد. با آقای امیرعبداللهیان در مقاطع مختلف ارتباطات مختلفی داشتیم و توانستیم اعتماد خوبی را ایجاد کنیم و در سطح ارتش و فرماندهان نظامی کانال‌های خوبی داشتیم و ارتباطات خوبی ایجاد شده است و توانستیم درکی مشترک بین دو کشور از آنچه رخ داد ایجاد کنیم و نسبت به حل و فصل سریع این موضوع اقدام لازم را اتخاذ کنیم.

جلیل عباس جیلانی بیان کرد: یک احساس و برداشتی در پاکستان وجود دارد که صلح و امنیت ایران نه فقط برای پاکستان بلکه برای کل منطقه مهم است و چنین برداشتی هم در ایران وجود دارد. امروز صبح هم در این باره با آقای امیرعبداللهیان گفت‌وگو کردم و ایشان هم گفت که چنین برداشتی نسبت به پاکستان در ایران وجود دارد.

امیرعبداللهیان در پایان در مراسم ضیافت ناهار همتای پاکستانی خود شرکت کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول