اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت نخواهند داد

وزیر امور خارجه امروز در اسلام‌آباد گفت که ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت و مجال نخواهند داد که امنیت ۲ کشور را هدف قرار دهند.

امیرعبداللهیان:  ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت نخواهند داد

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به اسلام‌آباد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأت سیاسی و امنیتی در اسلام‌آباد حضور دارد، ظهر امروز (دوشنبه) نهم بهمن ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با جلیل عباس جیلانی همتای پاکستانی در نشست خبری مشترک گفت: کمتر کشوری در جهان به اندازه ایران و پاکستان دارای مشترکات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی است. ایران و پاکستان هیچگاه مشکل ارضی و اختلاف مرزی نداشتند و این یکی دیگر از نقاط افتخارآمیز و روشن تاریخ روابط دو کشور است.

 

وی گفت: روابط دوستانه تاریخی ما تأیید می‌کند که به واقع ما یک ملت واحد در دو جغرافیای متفاوت هستیم. همانطور که قبلا نیز اعلام کرده‌ایم امنیت کشور دوست و برادر پاکستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: دو طرف به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر قویا احترام می‌گذاریم. امروز ما در اینجا در اسلام‌آباد پایتخت زیبای پاکستان هستیم تا به همراه آقای جیلانی با صدای بلند اعلام کنیم که ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت و مجال نخواهند داد که امنیت دو کشور را هدف قرار دهند.

 

وی گفت: در سال‌های گذشته دو کشور شهدای زیادی را برای امنیت تقدیم کردند و تروریست‌ها به امنیت دو کشور صدماتی را وارد کردند. تردیدی نیست که تروریست‌ها در مناطق مرزی و مشترک ایران و پاکستان توسط کشورهای ثالثی هدایت و مدیریت می‌شوند. آنها هیچگاه خیر دو ملت ایران و پاکستان را نمی‌خواهند.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: امروز در قالب دو هیأت عالیرتبه ایرانی و پاکستانی توافق کردیم در موضوعات امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، بازارچه‌های مرزی و گذرگاه‌های مرزی و ایجاد مناطق آزاد اقدامات پرسرعت و جدی‌تری را در دستورکار قرار دهیم. اتفاق نظر داریم مرزهای مشترک را به مرزهای تجاری و مرزهای توسعه و پیشرفت استان‌های مرزی دو کشور تبدیل کنیم. در سایه همکاری مشترک و نیرومند ایران و پاکستان به تروریست‌ها فرصت و مجال نخواهیم داد که پس از این امنیت دو کشور و دو ملت را هدف قرار دهند.

وی همچنین بیان کرد: دعوت رسمی برای سفر آقای رئیسی دریافت کردم که با همتای پاکستانی خود اتفاق نظر داریم در اولین فرصت با دستاورد مشخص و برنامه مناسب شاهد سفر رئیس جمهوری ایران به کشور دوست و برادر پاکستان باشیم.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: توسعه گردشگری از جمله گردشگری زیارتی از توافقات امروز ما بود و همچنین نهایی کردن پروژه‌های مربوط به همکاری دو کشور در حوزه انرژی که در روزهای آینده شاهد تبادل هیأت‌های ذیربط خواهیم بود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: پاکستان و ایران در مجامع منطقه‌‌ای و بین‌المللی همواره همکاری‌های بسیار سازنده و مثبتی را همواره دارند. مایلم از حمایت‌های قوی دولت و ملت عزیز پاکستان در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین صمیمانه تشکر کنم.

وزیر خارجه بیان کرد: امروز توافق کردیم در موضوعات امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم، توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازارچه‌های مرزی اقدامات پرسرعت‌تری را در دستورکار قرار دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اتفاق نظر داریم که مرزهای مشترک را به مرزهای تجاری و مرزهای توسعه و پیشرفت استان‌های مرزی دو کشور تبدیل کنیم.

وی گفت: قویا باور داریم شیعه و اهل سنت همه یک مجموعه واحد و مسلمان هستیم.

 

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: برای دولت و ملت پاکستان برگزاری انتخابات امن و موفق را آرزو دارم. از خدای بزرگ بهترین‌ها را برای همه خواهران و برادران خود در پاکستان مسألت دارم.

*  بحران در مناسبات ایران و پاکستان جایی نخواهد داشت

امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: آنچه شاهد بودیم را نمی‌توان بحران نامید. پیوندها و مشترکات عمیقی بین دو کشور است و بحران در مناسبات ایران و پاکستان جایی نخواهد داشت. ما در سطوح مختلف هیأت‌هایی را تبادل می‌کنیم و در ماه‌های گذشته در یکی از مناطق مرزی ما بازارچه مرزی و سایت انتقال برق با حضور نخست‌وزیر وقت پاکستان و رئیس جمهور ایران افتتاح شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حلقه‌های قوی از روابط و تعاملات سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و تجاری بین دو کشور وجود دارد، گفت: طبیعی بود با وجود این همکاری‌های نیرومند و چندلایه به سرعت این تنش را پشت سر بگذاریم و در مسیر مبارزه قوی با تروریسم به نقشه راه جدیدی برسیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: برای ادامه مسیر توافق کردیم همکاری‌ها را در همه زمینه‌ها با سرعت از سر بگیریم. همچنین توافق کردیم کمیته عالی مشورت‌های سیاسی را در سطح وزرای خارجه دو کشور تشکیل دهیم و به صورت نوبتی در پایتخت‌ها دیدار و برنامه ریزی داشته باشیم.

وی گفت: تا زمان از بین برداشتن تهدیدات تروریستی علیه دو ملت، نسبت به تبادل و استقرار نیروها و افسران امنیتی در دو کشور، پیگیری اجرای موافقتنامه امنیتی و توافقات امنیتی بین مقامات نظامی و امنیتی دو کشور با جدیت به این روند ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: هم در سطح همکاری‌های مشترک استانی و مرزی و هم در سطح ملی در راستای اراده رهبران دو کشور به سرعت به پیش خواهیم رفت.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه پس از شرکت در این نشست خبری در مراسم ضیافت ناهار همتای پاکستانی حضور یافت و قرار است در ادامه این سفر با فرمانده ارتش پاکستان و نخست‌وزیر موقت این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول