اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

ضرورت توجه رسانه به حوزه گردشگری

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: امروز رسانه باید به حوزه گردشگری توجه کند زیرا این حوزه رویکرد فرهنگی و اقتصادی دارد و وقتی حرف اقتصاد به میان می‌آید باید مخاطب خود را قانع کرد و وظیفه اقناع‌سازی را هم بر عهده دارد چرا که فقط وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی نیست.

ضرورت توجه رسانه به حوزه گردشگری

به گزارش خبرنگار گردشگری فارس، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور درباره کنگره رسانه و گردشگری کرمانشاه گفت: رسانه از مخاطب، فرستنده و پیام تشکیل شده و گردشگر نیز با این سه بخش صحبت می‌کند، ما باید بتوانیم میان این حوزه‌ها همسان‌سازی کنیم و ببینیم چه کمکی می‌توانند به یکدیگر  کنند، چرا که رسانه امروز، متن، صدا و تصویر است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به اینکه در دنیای مدرن امروزی، اصالت ابزار از بین رفته است، اظهار کرد:  امروز رسانه باید به حوزه گردشگری توجه کند زیرا این حوزه رویکرد فرهنگی و اقتصادی دارد و وقتی حرف اقتصاد به میان می‌آید باید مخاطب خود را قانع کند و وظیفه اقناع‌سازی را نیز بر عهده دارد چرا که فقط وظیفه رسانه اطلاع‌رسانی نیست.

وی افزود: در دنیای امروز، باید بتوانیم گزاره خبری را با روایت‌های مختلف داشته باشیم در عین حال، باید بتوانیم با استفاده از روایت، قصه آن مکان، هنر و میراث ناملموس را با زاویه دید مناسب روایت کنیم.

جلالی با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی و اقتصاد هویت بنیان روایتگر نسل‌های ماست و در فرم و ساختار و مواد اولیه به مثابه یک رسانه عمل می‌کند، گفت: زمانی که یک گلدان و نقشی را می‌بینید انتقال دهنده اطلاعات آن زمان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور تأکید کرد: باید رسانه مدرن با آموزش و آگاهی بخشی، روایت درستی داشته باشد و از طرفی به مطالعات چند منظوره بپردازد.

وی با بیان اینکه باید جامعه شناسی، روان شناسی، تاریخ هنر و هرآنچه مربوط به صنایع‌دستی است را بدانیم، گفت: بینش هنری، نگرش و رفتار فرهنگی ما در قالب رسانه بروز و ظهور می‌کند.

جلالی با بیان این که در هر بنای تاریخی و میراث فرهنگی مانند یک کاروانسرا با یک پیوستار فرهنگی مواجهه می‌شویم، تصریح کرد: همه این بناها روایتگر یک فرهنگ است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه با بیان اینکه باید بتوانیم از توصیف به مرز توضیح، سپس تشریح و تحلیل برسیم، گفت: رسانه‌ها باید صاحب تحلیل شوند و تفسیر کنند، چراکه رسانه فقط یک آینه نیست که توصیف کند بلکه باید تحقیق و توضیح دهد و تحلیل و تفسیر کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها زمان و مکان را صفر می‌کنند و از بین می‌برند، گفت: صنایع‌دستی رسانه‌ای است که مکان را از بین می‌برد و میراث فرهنگی رسانه‌ای است که زمان را از بین می‌برد.

جلالی با بیان اینکه کنگره رسانه و گردشگری می‌تواند منجر به نزدیکی و پیوند شود، اظهار کرد: اگر رسانه مطلع باشد برای جامعه هدف خاصی می‌سازد از طرفی در حوزه رسانه، مخاطب را آنقدر عمومی تصور کرده‌ایم که برای مخاطبان ویژه و خاص تولید محتوا نشده است مثلا برای کودک و نوجوان تولید محتوا انگشت شمار است و تولید محتوایی برای اقشار مختلف نداریم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور در پایان خاطرنشان کرد: برای هوشیارسازی مسؤولان و برای ذهن فعالان اقتصادی اقدامی نشده و نقطه عطف رسانه، گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی در توصیف خلاصه نمی‌شود باید بتوانیم نقاط مشترک و هم‌افزا را به درک رشته‌های مختلف برسانیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول