اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع‌دستی با همکاری بخش‌خصوصی تدوین می‌شود

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع‌دستی خبر داد و گفت: بخش خصوصی جزو جدانشدنی در فرایند تدوین است.

سند توسعه و آیین‌نامه زیست‌بوم صنایع‌دستی با همکاری بخش‌خصوصی تدوین می‌شود

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، همایش توسعه تجارت فرش دستباف و صنایع‌دستی با حضور تولیدکنندگان و تاجران حوزه فرش و صنایع‌دستی به میزبانی اتاق ایران برگزار شد و مسیرهای احیای جایگاه فرش و صنایع‌دستی در تجارت خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشی از این مراسم و طی سخنانی گفت: سند توسعه صنایع‌دستی، با تأکید شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری بخش‌های مختلف در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال تدوین است. بخش خصوصی جزو لاینفک در تدوین این سند است و امیدواریم اتاق ایران و فعالان بخش خصوصی برای تدوین یک سند اجرایی، به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه صنایع دستی امری فرابخشی است و تصویر یکسانی از این موضوع در بخش‌های مختلف وجود ندارد، ادامه داد: با وجود کمرنگ شدن صنایع‌دستی در هیاهوی دانش‌بنیان‌ها، در برنامه هفتم توسعه فصل اختصاصی برای گردشگری و صنایع‌دستی و تقویت زیست‌بوم صنایع دستی دیده شده است.

جلالی گفت: این اصل برنامه هفتم، معاونت صنایع‌دستی را موظف کرده تا ظرف ۳ ماه آیین‌نامه تکمیل زیست‌بوم صنایع دستی را تدوین کند. انجام این امر به عزم و نگاه بازرگانی بخش خصوصی و اتاق ایران نیاز دارد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه دانش‌بنیان‌ها و دانش روز باید به بهبود تولید صنایع دستی کمک کرده و زیست‌بوم صنایع دستی را تکمیل کنند، ادامه داد: لوکوموتیو این زنجیره، توسعه صادرات است. ما در کنار صادرات فرش و صنایع دستی، صدور فرهنگی نیز خواهیم داشت. متأسفانه منافع فردی و بخشی گاهی در خدمت منافع ملی نبوده است. اما فرش و صنایع دستی جزو منافع ملی ماست و باید برای احیای آن بجنگیم.

وی با تأکید بر اینکه راه برون‌رفت انسداد اقتصادی توجه به بخش خصوصی است، افزود: صنایع دستی، اقتصاد هویت بنیان ماست. اما متأسفانه در سال‌های اخیر از توسعه دور افتاده و جنبه تزئینی پیدا کرده است. ما ۱۶ شهر و روستای جهانی داریم اما هیچ وقت از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.

جلالی گفت: ما در آن سوی مرزها مشتری‌های زیادی داریم. اما لازمه آن این است که زنجیره ارزش و تأمین را کامل کنیم و این امر احتیاج به همکاری نگاه بازرگانی، تجاری و سرمایه‌گذاری به مقوله اقتصاد فرهنگ دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول