اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

بازیابی نمایش سه بعدی تصاویر توسط عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت

بازیابی نمایش سه بعدی یک شیء از تصاویر دو بعدی، موضوعی نوین و چالش برانگیز است که عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در طرحی این بازیابی را انجام داده است.

بازیابی نمایش سه بعدی تصاویر توسط عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، بازیابی نمایش سه بعدی یک شیء از تصاویر دو بعدی، موضوعی نوین و چالش بر انگیز است. در سال های اخیر، کشور‌های بسیاری روی این موضوع سرمایه گذاری کرده و به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند. این درحالی است که، تمامی این روش‌ها مبتنی بر روش های سنتی همچون SLAM بوده و تطابق زمانی در آن‌ها لحاظ نشده است.

از سوی دیگر، ساخت مدل سه بعدی در این رویکردها نیازمند تعداد تصاویر نسبتا زیاد، ساعت ها تحلیل و بررسی و محاسبات سنگین است، درنتیجه، با توجه به انبوه محتوای سه بعدی مورد نیاز در حوزه‌های انیمیشن، متاورس و دوقلوی دیجیتال ، استفاده از راهکارهایی که بتواند امر تولید محتوای سه بعدی را تسریع نماید می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

سامانه ارائه شده قادر است با دریافت تصاویری محدود از کاربر، مدلی سه بعدی و در زوایای مختلف از آن تصویر را به صورت بلادرنگ و با انطباق زمانی بازسازی کند. این تکنیک مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بوده و دقت به مراتب بالاتری نسبت به سایر روش ها را داراست.

از این رو با عبدالله امیرخانی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به گفت‌وگو پرداختیم.

امیرخانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: طرح پیشنهادی در اقسام صنایع کاربرد داشته و سبب کاهش استفاده از نیروی انسانی در این صنایع خواهد شد. به عنوان مثال، از این تکنیک می توان در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای ساخت انیمیشن‌ها، جلوه‌های ویژه و بدلکاری بهره برد.

این محقق ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است که با تعمیم این تکنیک قادر خواهیم بود هزینه‌های سنگین تصویر برداری سه بعدی در حوزه‌های مختلف پزشکی، نظامی و نقشه برداری را تا حد چشمگیری کاهش دهیم.

وی افزود:‌ ساخت مدل سه بعدی اشیاء و اعمال تغییرات دلخواه بر روی آن یکی از مراحل زمان‌بر و پر خرج در پروژه‌های چندرسانه‌ای محسوب می‌شود. در این طرح تلاش شده است که با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های بروز و لبه تکنولوژی یادگیری عمیق، سامانه‌ای جامع برای بازسازی سه بعدی اشیاء ارائه شود.

امیرخانی ادامه داد: این سامانه قادر است با دریافت ورودی‌هایی شامل یک و یا چند عکس، مدل سه بعدی شئ موجود در آن را بازسازی کند. در نتیجه امکان بازسازی از روی کمترین اطلاعات مربوط به شی نیز فراهم خواهد شد.

به گفته وی، همچنین با توجه به اهمیت بازسازی سه بعدی چهره و اشخاص حقیقی، امکانی فراهم شده است که به صورت تخصصی بازسازی مربوط به چهره و بدن افراد شامل حالات چهره و جزئیات کامل بدن انجام شود.

وی افزود: استفاده از این سامانه این امکان را فراهم خواهد کرد تا با صرف زمان و هزینه به مراتب کمتر، مدل سه بعدی هر شی را داشته باشیم. در نهایت خروجی به همان صورت .obj ذخیره می‌شود.

محقق ایرانی اظهار داشت: این پروژه برای اولین بار در ایران پیاده سازی شده‌ و نمونه مشابه ایرانی یا حتی خارجی ندارد. نمونه‌های خارجی، به صورت ویژه روی جسم خاص یا انسان تمرکز دارند در صورتی که این سامانه نسبت به هر شی، بدن یا چهره‌ای پاسخگو است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول