اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

جامعه دانشگاهی برای به روز شدن پایان‌نامه‌ها چه تدابیری دارد؟

سرفصل‌های دانشگاهی و علمی با تحولات نو به نوی جهان در حوزه‌های مختلف باید سالانه ارتقا پیدا کنند و به‌ سمت به روز شدن پیش روند که در این راستا با اساتید و مسؤولان دانشگاهی برای ارائه راهکار مناسب به گفت‌وگو پرداختیم.

جامعه دانشگاهی برای به روز شدن پایان‌نامه‌ها چه تدابیری دارد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ در کنار به‌روز شدن دانش، اساتید دانشگاه و نیز هدایت دانشجویان به سمت مباحث نو به تکامل بیشتری می‌رسد و باید در راستای رشد و ارتقای مقالات و پایان‌نامه‌ها قدم برداریم و با استفاده از روش‌های درست دانشجویان را ترغیب به نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها در راستای نیاز‌های کشور کنیم.

با تحولات نو به نوی جهان در حوزه‌های مختلف، سرفصل‌های دانشگاهی و علمی باید سالانه ارتقا یافته و به‌روز شوند که در این راستا نیز باید اساتید و جزوه‌ها و آموزه‌هایشان را با همین رویکرد به ارتقا دعوت کرد.

از این رو با چند نفر از افراد موثر در جامعه دانشگاهی به گفت‌وگو پرداختیم.

مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه گفت:‌ با محتواهای قدیمی و مطالب کلیشه‌ای و تکراری نمی‌توان به طریق مفید و متمرکز بر رسالت حرفه‌ای و اخلاقیات آموزشی پویا به مسؤولیت‌های خطیر تربیت بهینه دانشجویانی پرداخت، به طوری که آن‌ها را آماده برای فعالیت در محیط کار خلاق یا مواجهه با چالش‌ها و تحولات روز یا در نگاهی کمالگرایانه مواجهه با آینده کرد.

* تولیدات علمی در مسیر دانشجو باشد

این دکترای علوم ارتباطات تاکید کرد: این توجه به محتوای به روز و خلق محتوا غیر سمت نظام آموزشی باید شامل تولیدات علمی از جمله پایان نامه‌ها و...در سمت دانشجو نیز باشد که هر دو باید با لحاظ نیازهای بازار کار و در تعامل و پیوند آن صورت گیرد، به بیان دیگر، سوی محتواهای درسی به یاری سرفصل‌ها باید زمینه ساز پیوند هرچه بیشتر حوزه‌های علمی و تجربی و کاربردی و به نوعی پیوند دانشگاه و بازار کار باشند.

* ما به همه نوع مقاله در کشور نیاز داریم

مهدی فکور ثقیه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: ما به همه نوع مقاله در کشور نیاز داریم، یعنی هم به مقالاتی که کشف طبیعت و کشف قوانین را دارد و مقالات خوبی را در لبه علم تولید می‌کند که گاهی شاید کاربردی نباشد ولی در گذر زمان مورد توجه و نیاز قرار بگیرد و هم به مقالات کاربردی.

* اختصاص امتیاز ویژه برای پایان‌نامه‌های در راستای نیاز کشور

محمدرضا نقوی، مدیرکل توسعه و سیاستگذاری پژوهشی دانشگاه تهران نیز گفت: خیلی بر مساله‌محور شدن پژوهش ها تاکید داریم و در آیتم انتخاب پایان‌نامه برگزیده یکی از مواردی که گذاشتیم مبنی بر این است که فرد اگر پایان‌نامه‌اش در راستای حل نیاز‌های کشور باشد؛ امتیازی خاص را دریافت کند.

نقوی با بیان اینکه انتخاب پژوهشگر برتر براساس معیارهای کمی و کیفی است، توضیح داد: معیارهای کمی، تعداد مقالات، کتاب‌ها، پتنت و ثبت اختراع، کنفرانس بین‌المللی یا داخلی و... است و یک قسمت کیفی هم داریم که آن هم بخش‌های مختلفی دارد و یکی از آن بخش‌های کیفی مورد نظر ما بحث پرداختن به موضوعات روز و مسئولیت اجتماعی است.

نقوی ادامه داد: مساله‌محوری ارتباط با جامعه و صنعت است که در این زمینه یک اداره کل جدیدی را ایجاد کردیم، این اداره کل وظیفه دارد تا در جامعه باشد و مشکلات را شناسایی کند.

* حمایت مالی ۳ برابری برای پایان‌نامه‌های مساله‌محور

وی افزود: در بحث به روز شدن پایان‌نامه‌ها نیز باید بگوییم که پایان‌نامه‌ها در دو بخش آموزشی و پژوهشی هستند و در بخش پژوهشی برنامه‌ای داریم که اگر  پایان‌نامه‌ها در راستای حل مشکلات کشور باشد، تا حد سه برابر حمایت مالی کنیم.

 امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره نیز گفت:‌ ما با اینکه تلاش کردیم تا مقالات تکراری نباشد ولی یک راهکار که درحال اجرا است، همانندجویی است که زمانی که پورپوزال‌ها را تصحیح می‌کنیم،‌ تاکید داریم تا به همانندجویی رود و تکراری نباشد، ما باید بانک اطلاعاتی خود را تقویت کنیم و به سمت نیاز‌هایی رویم که در هر حوزه علم وجود دارد.

* گام به گام به سمت نیاز‌های کشور

وی افزود:‌ همانطور که در بخش صنعت به سمت نیاز‌های کشور می‌رویم باید در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمت رفع نیاز‌های کشور برویم و در این مسیر گام برداریم و نیاز‌هایی را که در سطح کشور مطرح می‌شود را شناسایی کنیم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول