اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

اختصاص 90 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار تاریخی اراک

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: 90 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، استانی و سفر استانی رئیس جمهور برای مرمت بازار اختصاص یافته است.

اختصاص 90 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار تاریخی اراک

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمودی با اشاره به مرمت بازار تاریخی اراک گفت: از مجموع ۹۰ میلیارد ریال اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و سفر استانی رئیس جمهور و ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی برای مرمت بازار اختصاص یافته است.

وی گفت: گروه‌های تخصصی متعدد برای سبک سازی و مرمت بام بازار، مرمت راسته اصلی بازار و سرا‌های فدایی، گلشن، نوذری، هزاوه‌ای‌ها، کاشانی و کتابفروشان در حال فعالیت هستند که عملیات مرمت برخی از سرا‌ها هم به اتمام رسیده است.

وی با اشاره به پایان مرحله اول مرمت بام بازار سنتی تاریخی اراک‌، افزود: این مرمت شامل برچیدن پوشش فرسوده، آواربرداری، پاک سازی، مرمت طاق، لنگه‌کاری و آسیب دیده و عایق‌کاری سنتی با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال به اتمام رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار کرد: لازم است با هدف جلوگیری از تخریب احتمالی و حفظ سراهای بازار تاریخی اراک، این مجموعه‌های ارزشمند مرمت و بازسازی شود.

محمودی افزود: مجموعه‌ بازار اراک نقشه‌ای از پیش طراحی شده دارد و بر خلاف سایر بازارها، مسیر آن آزاد و منحنی نیست، بلکه مسیرها منظم و دارای تقارن هندسی هستند.

وی بیان کرد: این بازار دارای ۲ محور عمود بر هم است که یکی محور شمالی‌جنوبی به طول ۷۲۰ متر و ۲ ورودی یکی در شمال و یکی در جنوب و دیگری محور شرقی‌غربی به طول ۲۰۰ متر و دارای هشت گذر و ورودی شرقی‌غربی است که گذرهای فرعی عمود بر ۲ گذر اصلی ساخته شده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: پیش‌بینی احتمال وقوع بارش‌های پاییزی و زمستانی و همچنین لزوم حفظ و نگهداری بازار سرپوشیده اراک، مرمت بام این بنای تاریخی در اولویت کار این اداره کل قرار گرفته است.

بازار تاریخی اراک مربوط به دوره قاجاری است که دارای ۲۰ سرا و تیمچه، که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص هستند که در تاریخ دهم آبانماه ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۲۸۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 پایان پیام 
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول