اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ضرورت وجود ایستگاه‌های پایش هوا در تمامی شهرهای مازندران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران گفت: قطعا در برخی از شهرهای استان در روزهای خاص آلودگی هوا داریم ولی داده‌ای نداریم .

ضرورت وجود ایستگاه‌های پایش هوا در تمامی شهرهای مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، عطاءالله کاویان شامگاه امروز در سومین جلسه کارگروه آلودگی هوا که در سالن جلسات اداره‌کل محیط زیست مازندران برگزار شد، اظهار کرد: اعتقاد داریم هر توسعه‌ای اگر بخواهد اتفاق بیفتد باید در بستر مسائل محیط‌زیست باشد.

وی با اشاره به گذار از سوخت‌های فسیلی دستاورد بزرگ اجلاس تغییرات اقلیمی اخیر در کشور امارات، افزود:  اینکه در جلسه اخیر دنیا به این نتیجه رسیده نشان می‌دهد آلودگی هوا مساله بسیار مهمی بوده و  بخش قابل توجه آن ریشه در سوخت‌های فسیلی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه قانون هوای پاک چندین ماده دارد، تصریح کرد: برای ۷ یا ۸ مورد آیین‌نامه اجرایی نوشته شده و برخی مواد نیز جا دارد جدی‌تر ورود پیدا کنیم در گذشته آمار مناسبی از آلودگی هوا نداشتیم اما امروزه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین استفاده از تصاویر ماهواره‌ای اطلاعات خوبی از آلودگی از شهرها در استان مازندران در اختیارمان قرار می‌دهد.

کاویان اضافه کرد: همچنین سه ایستگاه هواشناسی که از اعتبارات سال گذشته در شهرهای نکا، آمل و چالوس راه‌اندازی شده داده‌های ذرات معلق در هوا را به‌صورت ساعتی و برخط در اختیارمان قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه داده‌های پایش هوا در همه شهرهای استان نیاز جدی ما است، اظهار کرد: قطعا در برخی از شهرها در روزهای خاص آلودگی هوا داریم ولی داده‌ای نداریم که در این زمینه در قانون هوای پاک برای شهرداری‌ها تکلیف شده باتوجه به کوتاهی در بحث فضای سبز، ناوگان حمل و نقل شهری در هر شهری ایستگاهی با مبلغ پایین راه‌اندازی شود، البته مکاتباتی صورت گرفته که امیدواریم این خواسته عملیاتی سود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: موضوع دیگر وجود معادن در سه محور هراز، خطیرکوه سوادکوه و مرزن‌آباد چالوس است که این معادن ذرات معلق را به شدت وارد فضای شهری می‌کنند و باید برای معادن هم سخت‌گیری‌هایی صورت گیرد.

کاویان یادآور شد: در دو هفته گذشته ۵ یا ۶ معدن پلمب شدند اما به نظر می‌رسد پلمب راهکار مناسبی نیست و شاید به رفتن به سمت جریمه‌های با احکام قضائی محکم راهکار مناسب‌تری باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از دستگاه‌ها در ارتباط با قانون هوای پاک نقش دارند، تصریح کرد: سال گذشته ورود دستگاه نظارتی موجب شده برخی مدیران که در دستگاه‌های اجرایی مختلف در قالب قانون ماده پاک ترک فعل و کوتاهی داشتند محاکمه شدند و یکسری تصمیمات سخت و جدی در این مورد گرفته شد و این هم از سازمان حفاظت محیط‌زیست که ناظر بر اجرای قانون است گزارش‌هایی در این زمینه ارائه شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران ادامه داد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها آنگونه که باید اشراف به قانون هوای پاک نداشته باشند، به عنوان نمونه وزارت نفت در زمینه استانداردسازی سوخت و وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرح بیابان‌زدایی، آب‌خوان‌داری و آبخیزداری سایر را عهده‌دار است.

کاویان اضافه کرد: وزارت نیرو هم در بحث حقابه تالاب‌ها، باتوجه به اینکه منشا اصلی ریزگردها عمدا از سطح تالاب‌هایی که خشک شدند و وزارت راه و شهرسازی در بحث توسعه فضاهای سبز و ایجاد شهر سبز و با استانداردهای زیست‌محیطی تکلیف دارد.

وی با اعلام اینکه در بحث طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی تکلیف داریم، گفت: دو روز گرشته ارزیابی زیست‌محیطی جاده مرزن‌آباد به کلاردشت داشتیم که بعد از دو مرحله اصلاحات بحث تعریض البته منوط به نهال‌کاری، نگهداری از نهال‌ها به مدت سه سال و همچنین بحث مدیریت زباله بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با تاکید بر ضرورت توسعه انرژی تجدیدپذیر در استان، خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد انرژی در کشور از سوخت‌های فسیلی است که  استانداری مازندران درجه نخست دستگاه‌های اجرایی را مکلف به استفاده از پنل‌های خورشیدی به‌منظور تامین سوخت خود کند.

کاویان گفت: همچنین بحث توسعه فضای سبز را در سطح شهرک‌های صنعتی استان داریم که از وضعیت خوبی برخوردار است.

گفتنی است جلسه آلودگی هوا با محوریت کیفیت سوخت در جایگاه‌های سوخت و کنترل آلودگی هوا در نیروگاه شهید سلیمی نکا برگزار شد.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول