اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

دانشگاه ایده‌آل دانشجویان از نظر رئیس دانشگاه خواجه نصیر

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی با بیان ویژگی‌های دانشگاه ایده آل، گفت: فضای دانشگاه‌ها باید فضای بانشاطی مبتنی بر تضارب آرا باشد و به سؤالات و دغدغه‌های تفکری جوانان پاسخ داده شود.

دانشگاه ایده‌آل دانشجویان از نظر رئیس دانشگاه خواجه نصیر

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ ۱۶ آذر در کشورمان روز دانشجو نامگذاری شده؛ در واقع این روز، به یاد ۳ دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا با شاه پهلوی آن هم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستم‌شاهی به شهادت رسیدند.

مقام معظم رهبری در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در ۲۴ آذرماه سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه بیان کردند.

ایشان فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات می‌کنند، که البته با سرکوب مواجه می‌شوند و سه نفرشان هم کشته می‌شوند. حالا ۱۶ آذر در همه سال‌ها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است.»

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: اساس روز دانشجو برمبنای استکبارستیزی بود و این نشان دهنده روحیه مخالفت با استکبار و ظلم در ایرانیان هست که همیشه بوده، الان هم هست و حتماً در نسل جوان فعلی وجود دارد؛ گرچه ممکن است غبارهایی روی آن بنشیند و بعضی از جوانان به آن توجه نداشته باشند. 

وی افزود: مطمئن هستم اگر این پرده‌ها کنار برودن و غبارها زدوده شوند، قاطبه جوانان ما جوانانی نیستند که ظلم‌پذیر باشند. 

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر خاطرنشان کرد: نسل جوان ما، جوانان خوب و اهل اعتقاد، ایمان به دین، خدا و پیغمبر هستند، ممکن است بعضی از این جوانان در مقاطعی تحت تأثیر فضای مجازی و تبلیغات قرار بگیرند ولی واقعیت این است که قاطبه‌شان مؤمن و معتقد هستند و کشورشان را دوست دارند. طبیعی است زمانی که یکسری حرف‌های ناامیدکننده و دلزدگی‌هایی نسبت به کشور و داشته‌هایمان پمپاژ می‌شود برخی مواقع روی جوانان تأثیر می‌گذارد. 

شاهانی اضافه کرد: اگر مسؤولان کشور و ما دانشگاهیان کارمان را درست انجام دهیم و به جوانان امید و انگیزه بدهیم، حتما این دانشجویان به عنوان سرمایه‌های کشور وظیفه‌‌شان را خوب انجام می‌دهند که به نظرم در این حوزه‌ها یک مقداری کم‌کاری صورت گرفته است. 

وی گفت: به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که محیط دانشگاه بانشاط باشد و جوان‌ها به آینده امید داشته باشند، باید به سؤالات و دغدغه‌های تفکری جوان‌ها پاسخ داده شود. عقل و منطق حکم می‌کند برمبنای قانون حرکت کنیم و این کار به نفع همه است.

شاهانی اظهار داشت: باید در مدار قانون باشیم، در عین حال فضای دانشگاه‌ها باید فضای بانشاطی مبتنی بر تضارب آرا باشد و دانشجویان بتوانند در چارچوب منطقی بنشینند و حتی شبهه‌ها را هم عنوان کنند و عده‌‌ای پاسخگو باشند؛ منتهی خدای نکرده دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته یا اساتید به عنوان راهبران علمی جامعه اگر بخواهند از بیرون دانشگاه خط بگیرند اصلاً زیبنده نیست. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول