اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های بین پارلمانی محور دیدار مقامات ازبکستان و بلاروس

رئیس مجلس سنای ازبکستان و رئیس شورای مجلس ملی بلاروس در شهر «بیشکک» دیدار و چگونگی تحکیم همکاری‌های بین پارلمانی بین دو کشور را بررسی کردند.

همکاری‌های بین پارلمانی محور دیدار مقامات ازبکستان و بلاروس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان و «ناتالیا کوچانووا» رئیس شورای مجلس ملی بلاروس در شهر «بیشکک» دیدار و چگونگی گسترش همکاری های بین پارلمانی را بررسی کردند.

در این دیدار خاطرنشان شد که در سایه تلاش های مشترک سران ازبکستان و بلاروس روابط دوجانبه در فضایی اعتماد و دوستی متقابل توسعه می یابد.

همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور بیش از پیش توسعه می یابد. در سال‌های اخیر مبادلات بازرگانی 5 برابر رشد داشته و از سطح 500 میلیون دلار فراتر رفته است.

در این میان در چارچوب این دیدار بر لزوم افزایش فعالیت پارلمان های دو کشور در حمایت حقوقی از همه توافقات به دست آمده در سطح عالی تاکید شد.

در چارچوب مذاکرات مقامات دو کشور برای مسایل تداوم موثر گفتگوهای بین پارلمانی بین ازبکستان و بلاروس توجه خاص مبذول شد.

طرفین در مورد رساندن به سطح جدید همکاری در زمینه توسعه سرزمینی، گسترش حقوق و امکانات زنان، تحکیم روابط تجاری بین آنها به توافق رسیدند.

همچنین خاطرنشان شد که باید تمام تلاش ها برای تامین کنترل مؤثر پارلمانی جهت اجرای توافقات در سطح بالا بین دو کشور به کار برده شود.

در پایان این دیدار طرفین ابراز امیدواری کردند که همکاری‌های سازنده بین ازبکستان و بلاروس بر اساس اصول احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع یکدیگر بیش از پیش گسترش پیدا کند.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و بلاروس در سال 2022 میلادی در سطح بیش از 530 میلیون دلار قرار گرفته  است که نسبت به سال 2021 میلادی 71 درصد بیشتر می باشد.

در حال حاضر در ازبکستان 181 شرکت با سرمایه‌گذاری بلاروس از جمله 77 شرکت مشترک و 104 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه‌گذاران بلاروس فعالیت می‌کنند.

همچنین در بلاروس بیش از 100 شرکت با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ازبکستان فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، بلاروس استقلال این کشور را در تاریخ 27 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 21 ژانویه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/.
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول